SARFs nya valörlista läggs nu ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    SARFs nya valörlista läggs nu ut

    Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF), är paraplyorganisation för de lokala svenska akvarieföreningarna. SARF driver "Odlingskampanjen", en tävling mellan akvarieföreningar och mellan akvarister, som har som mål att öka kunskapen om odling av akvariefisk och att öka intresset för odling. Inom Odlingskampanjen har olika arter värdet brons, silver eller guld (samt hedersomnämnade och elit).

    Listan över alla arter har just blivit omarbetad, hela regelverket har blivit översett och SARF har samtidigt fått nya hemsidor på en ny adress. Drygt 50% (mer än 800 arter/populationer) av den nya listan ligger nu ute.

    Hela härligheten går att hitta här:
    När man vill ha hjälp med allt från renovering till enklare snickerier, så vill man anlita ett företag som man kan lite på. Det hittar ni här!

    (klicka på "Artlistan" nere till vänster)

    Även de som inte är medlemmar i någon akvarieförening skall kunna hitta information här även om vi naturligtvis hoppas att så många som möjligt är med i en lokal akvarieförening. Vi planerar att successivt bygga ut listan med fler arter och ytterligare information om odling.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Alla kommentarer är välkomna direkt till mig. Antingen via forumet eller privat.

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #3
      Kollade i artregistret på zoopet om guldancistrus L144 hade valör. Där står ett frågetecken ? Har denna art fått nån valör i år?

      Mvh Starman_

      Kommentar

      • starman_
        • March 2004
        • 791

        #4
        Kollade presis in nya listan. Där står andra varianter av ancistrus. Då måste den räknas i som brons. Kjell har kanske missat denna varianten på zoopet och uppdatera. Mvh Starman_

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av starman_
          Kollade presis in nya listan. Där står andra varianter av ancistrus. Då måste den räknas i som brons. Kjell har kanske missat denna varianten på zoopet och uppdatera. Mvh Starman_
          Jag har "missat" en himla massa pga av att SARFs valörlista har legat nere i åtskilliga månader. Jag kommer nu att kolla igenom detta framöver och se om de nya arterna finns med.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag har tittat lite på killis och tycker att de nya valörerna stämmer bättre med verkligheten än de tidigare listorna. Men visst saknas det en del arter.
            Sedan kan man ju diskutera om A australe verkligen är en bronsfisk. Så många har problem med den arten nuförtiden och för en lyckad odling krävs ju en del finlir. Läste senast idag hur någon upplevde en pH-krasch och då noterade en trefaldig ökning av odlingsresultatet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av starman_
              Kollade i artregistret på zoopet om guldancistrus L144 hade valör. Där står ett frågetecken ? Har denna art fått nån valör i år?

              Mvh Starman_
              Jag utgår ifrån att guldancistrus är en mutation av den vanliga och det blir därmed brons.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag har "missat" en himla massa pga av att SARFs valörlista har legat nere i åtskilliga månader. Jag kommer nu att kolla igenom detta framöver och se om de nya arterna finns med.
                Vill du ha kopia på alla uppdateringar framöver. Det lär bli en del

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Jag har tittat lite på killis och tycker att de nya valörerna stämmer bättre med verkligheten än de tidigare listorna. Men visst saknas det en del arter.
                  Sedan kan man ju diskutera om A australe verkligen är en bronsfisk. Så många har problem med den arten nuförtiden och för en lyckad odling krävs ju en del finlir. Läste senast idag hur någon upplevde en pH-krasch och då noterade en trefaldig ökning av odlingsresultatet.
                  Det är precis den typ av input jag vill ha. Vi höjer den till silver med omedelbar verkan! Gäller detta generellt för arten, eller bara vissa populationer?

                  Den här listan innehåller - när det gäller killis - i princip endast de arter som fanns på den gamla listan + de arter som jag har fått in odlingsrapport på. Jag vet inte riktigt hur det skall bli framöver. Du får väl lämna in lite odlingsrapporter själv till din akvarieförening

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Vill du ha kopia på alla uppdateringar framöver. Det lär bli en del
                    Ja tack
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Nu är hela listan ute på nätet. Under våren kommer malar och labyrintfiskar kompletteras, så där är vi extra tacksamma för kommentarer.

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        #12
                        Finns det någon punktlista eller liknade på vad som gör att en art räknas som svårare än en annan art?

                        Jag tänker mig en lista, där man iaf till att börja med kan få en fingervisning var arten bör hamna, elit,guld, silver eller brons.

                        Brons och elit kanske är lätta.

                        Brons: Inga kända svårigheter, möjligtvis en från punktlistan.

                        Elit: ej odlad i akvarium.

                        Men sedan då. Punktlista: Ovillig att leka, aggresiv, kortlivad, enkla krav på vattenvärden, svårare krav på vattenvärden, kräver regntidssimulering, könsbestämning svår, känslig för nitrit, krav på speciell mat, mögelvilliga ägg m.fl.
                        (En punktlistan kan göras lång)

                        Silver: två eller tre svårigheter från listan.

                        Guld: fler än tre svårigheter från listan.

                        En annan undring från mig är;
                        Hur ser Sarf på detta med artificiell kläckning av t.ex. Scalarer ? Ska det vara yngelvårdande föräldrar i detta fall? Tas det någon hänsyn till detta vid godkännade av inskickade odlingsprotokoll?
                        Bör det helst vara så naturnära som möjligt?

                        Jag är helt enkelt nyfiken på "Hur har ni i SARF arbetat fram odlingslistorna, hur har de kommit tilll?"
                        Senast redigerad av Gäst; 10 April 2007, 04:56.

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #13
                          hejsan. jag var inne på sidan å kikade lite på odlingslistan. tyckte den kändes omständig. Jag kan inte heller hitta att den finns till nerladdning? tror att fler än jag skulle uppskatta om den fanns som pdf att ladda ner så man kan skriva ut dn och ha den till hands. Eller var det bara jag som inte kunde hitta pdf dokumentet?
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Jag upplever i alla fall guldancistrus mycket svårare att odla än vanlig... men det är kanske jag det! Dom är kinkiga med partner, det är inte alltid som två guldisar får guldyngel dessutom. Det är mycket svårare att få dem i lek, överlevnaden hos ynglen är lägre och de växer långsammare... Men det är kanske bara hos mig det? Jag skulle helt klart räkna dessa som "silverfiskar".
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • wierdalien
                              • February 2003
                              • 936

                              #15
                              "silverfiskar" borde vara brons he he brukar ju ha en tendens att dyka upp i badrum utan att man gör nått alls.

                              (ursäkta det dåliga skämtet men kunde inte låta bli)
                              -----------------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...