GÅR det sälja fiskar privat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    GÅR det sälja fiskar privat?

    halloj.

    Jag har en sjuttons massa yngel av de vanliga levandefödarna, guppy/platy/svärdbärare/molly.

    jag undrar om de överhuvudtaget är lönt att försöka sälja dessa privat, på tex blocket osv, någon som testat om de går eller om man bara lägger 20kr i onödan på en annons?

    Jag har pratat med min Zoobutik och de tar emot yngel byter in och ev köper med, dock till väldigt låga kostnader 4-6kr/st, är ju alltid trevligt om man kan sälja dem själv och få någon krona mer för allt arbete man lägger ner på dem.


    Någon som testat att sälja själv?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    eftersom alla levandefödare är väldigt produktiva så får man aldrig mycket för dom.
    men ta med dom på nån auktion eller nåt om det finns i närheten av dig nångång.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      Ursprungligen postat av Pumba
      halloj.

      Jag har en sjuttons massa yngel av de vanliga levandefödarna, guppy/platy/svärdbärare/molly.

      jag undrar om de överhuvudtaget är lönt att försöka sälja dessa privat, på tex blocket osv, någon som testat om de går eller om man bara lägger 20kr i onödan på en annons?

      Jag har pratat med min Zoobutik och de tar emot yngel byter in och ev köper med, dock till väldigt låga kostnader 4-6kr/st, är ju alltid trevligt om man kan sälja dem själv och få någon krona mer för allt arbete man lägger ner på dem.


      Någon som testat att sälja själv?
      om du har många så blir det ju en liten slant iaf du får inte så jättemycket mer om du sälger dom privat en 10 kanske
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • Diwa
        • December 2006
        • 300

        #4
        undrar detsamma

        tänker inte skänka dem till zoo iaf...(de gör ju sedan vinst på dem ju)

        budera?
        där är det ju gratis om priset inte går över 20 kr?
        såg nån som sålde fisk där förut...fast för långt bort för mig
        110L 54L 54L

        Kommentar

        • Pumba
          • January 2007
          • 345

          #5
          jag har ca 70st platy i 1,5-2cm storlek, 25st i 1cm storlek.
          20 talet guppy, 4-5 svärdbärare och 20 talet molly.

          De ger ju några kronor, dock så har jag 8 mil fram och tillbaks till akvariebutiken så de får ju va en rätt rejäl laddning man får köra dit om man ska få ut nått, sen ville de ju även att fiskarna skulle va iaf över 3cm så de blir ju jävligt trångt i mitt 20 liters yngelkar om jag ska ha 100 talet 3cm platy där.

          Men får se hur de blir, några ska jag behålla då jag har några som börjar bli lite dåliga nu efter 4-5 födslar, verkar ha lite av guppyproblemen på dem med att de blir krokiga i ryggen osv, dock så äter dom och verkar må bra i övrigt.

          Men man kanske ska acceptera 4-6kr/st för dem och försöka samla ihop till nått man vill ha?

          Kommentar

          • Diwa
            • December 2006
            • 300

            #6
            hade nog jag gjort iaf...

            får du pengar av zoo får du nog vara nöjd eftersom de som jag fattat det i de allra flesta fall enbart byter(mot växter, ny fisk, mat osv)

            jag hoppas väl lite på att få nåt iaf för mina, men det visar sig väl
            110L 54L 54L

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Ursprungligen postat av Pumba
              jag har ca 70st platy i 1,5-2cm storlek, 25st i 1cm storlek.
              20 talet guppy, 4-5 svärdbärare och 20 talet molly.

              De ger ju några kronor, dock så har jag 8 mil fram och tillbaks till akvariebutiken så de får ju va en rätt rejäl laddning man får köra dit om man ska få ut nått, sen ville de ju även att fiskarna skulle va iaf över 3cm så de blir ju jävligt trångt i mitt 20 liters yngelkar om jag ska ha 100 talet 3cm platy där.



              Men man kanske ska acceptera 4-6kr/st för dem och försöka samla ihop till nått man vill ha?
              Skaffa en flaj box och dra upp dom till storlek där (eller två tre boxar)
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #8
                Ursprungligen postat av jolon
                Skaffa en flaj box och dra upp dom till storlek där (eller två tre boxar)

                Haha nej tack, hade köpt ett riktigt kar om jag haft plats bor trångt som de är redan så de går inte.

                får köra med yngelboxarna och yngelkaret och försöka få upp dem till säljbar storlek

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Går alltid att ta med dem till affären när du ska själva köpa fisk ge bort det helt enkelt mot mat m.m om dem går med på det det är ingen vinning att sälja fisk på hobby nivå det blir man inte rik på och dock inte dem fiskarna du har hemma andra fiskar kanske man kan få en hacka för men inte så att man blir rik kanske täcker kosnaderna vad man har lagt ner på dem tid och pengar.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...