Övertalning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Övertalning

    Några tips på bra övertalning?

    Jag och min mamma har idag varsit 54-literas akvarium. Men nu tycker pappa att strömmen är för dyr och mamma ska "göra sig av med" sitt akvarium när alla hennes fiskar är döda. Men jag i min tur säger att jag vill behålla mitt och förselog att varför inte skaffa ett större istället

    Men varken mamma eller pappa var så haj på det

    Så, vad kan jag säga som låter bra i deras öron?
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Men nej skulle ju ligga under 04. Övrigt óch inte här :/

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Gickan...

      Ursprungligen postat av gickan_87
      Några tips på bra övertalning?

      Jag och min mamma har idag varsit 54-literas akvarium. Men nu tycker pappa att strömmen är för dyr och mamma ska "göra sig av med" sitt akvarium när alla hennes fiskar är döda. Men jag i min tur säger att jag vill behålla mitt och förselog att varför inte skaffa ett större istället

      Men varken mamma eller pappa var så haj på det

      Så, vad kan jag säga som låter bra i deras öron?

      Försök med: "Men snälla mamma och pappa, akvarieintresse är väl bättre än att vara ute och ränna på stan????Och råka illa ut?"

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Dyr EL??vänta då till din pappa ser min elräkning då skulle han vara glad att strömförsörja två små kar.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #5
          Be dom jämföra med hobbys som ishockey, golf, ridning mm. Att ha ett eller två akvarium av normal storlek är en billig och lärorik hobby.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #6
            Om du vill vara omogen kan du sluta prata med dem tills de ger med sig. Risken är bara att du blir av med akvariet bara för att de vill straffa dig :/

            Fråga dem varför de inte vill ha ett större akvarium? Kan du ha det på ditt rum? Kommer de behöva sköta det själva? Räkna ut hur mycket el ett akvarium behöver i månaden och sedan kostnaden på det och erbjud sedan att betala en del av dem kostnaderna. Köp akvariet själv med alla fiskar och växter och låt dem betala elen.

            Bli deprimerad så de vill göra dig glad, det funkade för mig

            Hoppas att du kanske fick någon ide i alla fall.
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              säg att du inte behöver några presenter när du fyller år, bara du får ett större kar (och se riktigt olycklig ut när du säger det)
              / dtoppen /

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av morrhoppa
                Om du vill vara omogen kan du sluta prata med dem tills de ger med sig. Risken är bara att du blir av med akvariet bara för att de vill straffa dig :/

                Fråga dem varför de inte vill ha ett större akvarium? Kan du ha det på ditt rum? Kommer de behöva sköta det själva? Räkna ut hur mycket el ett akvarium behöver i månaden och sedan kostnaden på det och erbjud sedan att betala en del av dem kostnaderna.
                Kan tyvärr inte betala för elen, då jag är arbetslös= ingen inkomst. Men däremot har jag lite besparingar, så jag kanske skulle kunna köpa ett begagnat...

                Dock så är det väldigt ont om plats här hemma. Annars får jag väl söka jobb som 17 och hoppas på att jag snart har egen lägenhet

                Kommentar

                • morrhoppa
                  • October 2006
                  • 755

                  #9
                  Klipp dig och skaffa ett jobb!!

                  Nej skämt och sido om du ändå tänker flytta hemifrån inom en snar framtid kanske det är enklare att vänta?
                  Man blir inte vuxen bara äldre!

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #10
                    fråga dem vad bilen de kör kostar i bensin/skatt/service/etc etc.... man kan ju cykla eller åka kollektivt.

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      Ursprungligen postat av morrhoppa
                      Klipp dig och skaffa ett jobb!!

                      Nej skämt och sido om du ändå tänker flytta hemifrån inom en snar framtid kanske det är enklare att vänta?

                      haha klockrent .
                      2 mindre akvarium, drar dem verkligen så mycket ström att man stör sig på det när man ser elräkningen?
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #12
                        jag har ett stort med kraftig pump och med 4X58W's rör. och drar ändå inte så mycket.
                        visst, rören drar väl ca 1.000.000W/år (ca1000kW). inte dyrt med tanke på vad man får för pengarna.

                        Kommentar

                        • Oneway
                          • January 2007
                          • 285

                          #13
                          Avstå för något annat som kostar pengar och lägg dom pengarna på elen. Så farligt mycket kan det väl inte vara?
                          Börja sälja kvällsposten/dela ut reklam så kan du betala det , det kostar med dom pengarna?
                          Projekt Asien

                          Kommentar

                          • Liinda
                            • January 2007
                            • 177

                            #14
                            Borde det inte vara billigare med ett större än 2 små? Då är det ju bara en pump, värmare och lyse som är igång? Isåfall kan du säga det
                            // Djurgalningen

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Oneway
                              Börja sälja kvällsposten/dela ut reklam så kan du betala det
                              nu pratar vi stoora pengar
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...