Butik i södra Sthlm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brandel
    • September 2006
    • 16

    Butik i södra Sthlm

    Någon som har tips på akvarieaffär med bra utbud på malawi & tanganyika i söderort? Alltså söder om Stockholm!?
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Det är möjligt att Globefish har en del.
    Men är man intresserad av Malawi & Tanganyika borde avståndet till Bromma (Akvarielagret) eller Sundbyberg (Akvarieleasing) inte vara något hinder.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • brandel
      • September 2006
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av daniel60
      Det är möjligt att Globefish har en del.
      Men är man intresserad av Malawi & Tanganyika borde avståndet till Bromma (Akvarielagret) eller Sundbyberg (Akvarieleasing) inte vara något hinder.
      Globefish har en del ja, men att kalla utbudet för bra kan inte jag skriva under på. Sedan är det dom ständiga hänvisningarna till Akvarielagret/leasing!
      Upplever det som ytterst tunt att en stad av Stockholms storlek med omnejd
      inte har fler butiker med någolunda bra sortiment på ciklider. Någon hågad med lite affärssinne borde slå till och öppna en bra butik som kan matcha de 2 nämnda.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Det är väl inte så illa att ha två affärer med bra utbud inom denna lilla akvaristiska nisch?
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • JanneN
          • February 2006
          • 191

          #5
          Tycker du besvarade det själv i tråden om Södermalms akvarieaffär...
          Måste vara ganska svårt att få en renodlad akvarieaffär att gå runt
          http://akvariefisk.ifokus.se/
          www.bollmoraakvarieklubb.org
          http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Håller med Daniel i allt han sagt.. han räknar upp de 3 butiker jag skulle kika på först om jag letade efter just detta och ska det vara södra sidan stan så är det då Globefish

            Kommentar

            • brandel
              • September 2006
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av daniel60
              Det är väl inte så illa att ha två affärer med bra utbud inom denna lilla akvaristiska nisch?
              Håller iofs med. Annars vore katastrofen total. Men faktum är att jag startade upp några malawi-burkar i slutet på augusti och har till dags dato ca 40 fullvuxna djur. Av dom har jag hittat 4 på Globefish (varav 3 dog tämligen omgående) 0 på A-lagret samt 3 på A-leasing! Och då besöker jag dessa butiker kontinuerligt.
              Resten har jag hittat i städer med ca 20 mils radie runt Sthlm.
              Och är denna nisch så liten egentligen? Svårt att få någon uppfattning om.

              Kommentar

              • brandel
                • September 2006
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av JanneN
                Tycker du besvarade det själv i tråden om Södermalms akvarieaffär...
                Måste vara ganska svårt att få en renodlad akvarieaffär att gå runt
                Det är ju trist om det är så för massor av människor tycks ju syssla med akvaristik i någon form och någonstans köper dom väl fisk att ha i burkarna och är det något det är ont om i Stockholm så är det just BRA akvarieaffärer,
                sett i förhållande till allt annat jä-a tingeltangel som krängs i varje kvarter.
                Kan tänka mig att handeln över nätet mellan akvarister har ökat och näthandeln med tillbehör tycks ju ha exploderat.
                Jag har ju ingen aning hur läget är med just denna butik, det är ju bara ett "rykte" i denna tråd, men har man en rörelse av vilket slag som helst så måste man ju sälja det som folk är villiga att betala för och kanske bredda utbudet, marknadsföra sig bättre etc.
                Blir bara så j-a deppig när den här typen av affärer tvingas slå igen och annat skit som Djurmagasinet, Arken och andra kapitalstarka kedjor bara växer, för det gör dom. Så någonstans finns det pengar att tjäna.

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Ursprungligen postat av brandel
                  Håller iofs med. Annars vore katastrofen total. Men faktum är att jag startade upp några malawi-burkar i slutet på augusti och har till dags dato ca 40 fullvuxna djur. Av dom har jag hittat 4 på Globefish (varav 3 dog tämligen omgående) 0 på A-lagret samt 3 på A-leasing! Och då besöker jag dessa butiker kontinuerligt.
                  Resten har jag hittat i städer med ca 20 mils radie runt Sthlm.
                  Och är denna nisch så liten egentligen? Svårt att få någon uppfattning om.
                  Vi som valt att bo så långt från kontinenten får nog vara beredda på att anstränga oss ibland för att skaffa intressant fisk.
                  Särskilt om man begränsat sitt intresse till en enda familj från en enda sjö...
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av brandel
                    Blir bara så j-a deppig när den här typen av affärer tvingas slå igen och annat skit som Djurmagasinet, Arken och andra kapitalstarka kedjor bara växer, för det gör dom. Så någonstans finns det pengar att tjäna.
                    Det är ju ganska klart att det som lönar sig är just krimskramset och inte det som den specialintresserade efterfrågar. Detta gäller inte bara för Sverige utan även internationellt - bara i Tyskland har ju visserligen akvaristikmarknaden varit konstant de senaste åren men ändå har 20-30% av fackhandeln försvunnit och det som har ökat är typ supermarkets och kedjorna (som ofta har ett rätt enahanda sortiment).
                    Så detta är en utveckling vi lär få leva med.

                    är det något det är ont om i Stockholm så är det just BRA akvarieaffärer,
                    Då är det tråkigt när du skriver på detta sätt för faktum är ju att Stockholm har flera mycket bra akvarieaffärer - även internationellt sett.
                    Jag prenumrerer t.ex. på Akvarielagrets nyhetsbrev och kan se att det är otroligt hur många nya och intressanta fiskarter de plockar in.

                    Kan tänka mig att handeln över nätet mellan akvarister har ökat och näthandeln med tillbehör tycks ju ha exploderat
                    Skulle nog vilja påstå att även om man slog ihop samtliga internetaffärer i Sverige så skulle deras sammanlagda omsättning inte nå upp till de största affärernas omsättning i Sverige.
                    Så visst har internethandeln ökat men det rör sig ändå än så länge (kommer säkert att öka än mer i framtiden) i såväl Sverige som i utlandet om någon enstaka procent av den totla försäljningen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • brandel
                      • September 2006
                      • 16

                      #11
                      Då är det tråkigt när du skriver på detta sätt för faktum är ju att Stockholm har flera mycket bra akvarieaffärer - även internationellt sett.
                      Jag prenumrerer t.ex. på Akvarielagrets nyhetsbrev och kan se att det är otroligt hur många nya och intressanta fiskarter de plockar in.

                      - Se där! Akvarielagret igen och så har vi A-leasing. Vilka är dom övriga?
                      Missförstå mig rätt nu: Jag har absolut inget emot dessa butiker utan är jätteglad att dom finns. A-lagrets utbud i stort är helt makalöst-förutom malawiavdelningen som inte imponerat på åtminstone mig. Den andra nämnda något bättre - men det här handlar ju om mina egna värderingar - jag är en kräsen j-l. Men jag fläskar upp ordentligt med pengar för rätt djur också och tycker oftast det är värt varje krona


                      Skulle nog vilja påstå att även om man slog ihop samtliga internetaffärer i Sverige så skulle deras sammanlagda omsättning inte nå upp till de största affärernas omsättning i Sverige.

                      - Skönt att höra att folk fortfarande åbäkar sig iväg till en handlare och köper sina grejor. Du har säkert bättre koll på detta än vad jag har.

                      Så visst har internethandeln ökat men det rör sig ändå än så länge (kommer säkert att öka än mer i framtiden) i såväl Sverige som i utlandet om någon enstaka procent av den totla försäljningen.[/quote]

                      - Spekulera kan man ju alltid - det är ju varje akvarists största tidsfördriv.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av brandel
                        Se där! Akvarielagret igen och så har vi A-leasing. Vilka är dom övriga?
                        Missförstå mig rätt nu: Jag har absolut inget emot dessa butiker utan är jätteglad att dom finns. A-lagrets utbud i stort är helt makalöst-förutom malawiavdelningen som inte imponerat på åtminstone mig. Den andra nämnda något bättre - men det här handlar ju om mina egna värderingar - jag är en kräsen j-l. Men jag fläskar upp ordentligt med pengar för rätt djur också och tycker oftast det är värt varje krona .
                        Eftersom Akvarielagret är den enda affär som har nyhetsbrev så är det ganska naturligt att jag använder dom som exempel.
                        Och jag har inte kollat in så många akvarieaffärer i Stockholm de senaste åren men vad jag sett - Lagret + leasing + Fridhems + Södermalms så vill jag nog påstå att utbudet där är minst lika bra som i 99% av Europas större städer.
                        Eftersom jag reser rätt mycket så tittar jag alltid igenom de flesta större/eller kända akvarieaffärer i de städer jag besöker och vill nog påstå att Stockholm hör till de städer med det absolut bästa utbudet.
                        Jag tror att du lider lite av - gräset är alltid grönare på andra sidan av ån . Är man ute efter exklusivare och ovanligare arter så får man fakstiskt leta och åka långt var man än befinner sig.

                        Så visst har internethandeln ökat men det rör sig ändå än så länge (kommer säkert att öka än mer i framtiden) i såväl Sverige som i utlandet om någon enstaka procent av den totla försäljningen
                        - Spekulera kan man ju alltid - det är ju varje akvarists största tidsfördriv
                        Det finns faktiskt en hel del statistik i ämnet så det är inte bara spekulation
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • brandel
                          • September 2006
                          • 16

                          #13
                          [quote=Kjell Fohrman;881507]Eftersom Akvarielagret är den enda affär som har nyhetsbrev så är det ganska naturligt att jag använder dom som exempel.
                          Och jag har inte kollat in så många akvarieaffärer i Stockholm de senaste åren men vad jag sett - Lagret + leasing + Fridhems + Södermalms så vill jag nog påstå att utbudet där är minst lika bra som i 99% av Europas större städer.

                          - OK, lika bra eller illa om man så vill.

                          Eftersom jag reser rätt mycket så tittar jag alltid igenom de flesta större/eller kända akvarieaffärer i de städer jag besöker och vill nog påstå att Stockholm hör till de städer med det absolut bästa utbudet.

                          - saken är den att jag körde igång malawi igen efter x antal år i träda och hade nog förväntat mig en utveckling framåt snarare än en tillbakagång vad beträffar utbudet. Förvisso är antalet arter på marknaden fler nu men storleken på individerna sämre.

                          Jag tror att du lider lite av - gräset är alltid grönare på andra sidan av ån .

                          - Är det inte den egenskapen som driver utvecklingen framåt?

                          Är man ute efter exklusivare och ovanligare arter så får man fakstiskt leta och åka långt var man än befinner sig.

                          - Jo så är det, och det är ju faktiskt vad jag har gjort hittills och det är ju lite av "sporten" med hela grejen men firrarna blir ju ganska dyra.


                          Det finns faktiskt en hel del statistik i ämnet så det är inte bara spekulation

                          - Kan du tipsa var man kan hitta befintlig statistik i ämnet? Jag har en lite konstig dragning, nämligen att läsa företagsekonomi på min fritid

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            saken är den att jag körde igång malawi igen efter x antal år i träda och hade nog förväntat mig en utveckling framåt snarare än en tillbakagång vad beträffar utbudet. Förvisso är antalet arter på marknaden fler nu men storleken på individerna sämre.
                            Storleken på malawi är en anpassning till internationell nivå - dvs i Sverige har alltid storlekarna på yngel varit större än i länderna söderut.
                            Konkurrensen har lett till denna anpassning - privatpersoner jämför priser (men glömmer att jämföra storleken) mellan olika länder, samtidigt som såväl affärer som grossister har börjat importera malawiyngwel från t.ex. Asien och Tjeckien (förr var det nästan bara svenskodlat). Så för att överleva har svenska odlare också tvingats gå ner i storlek på ynglen.

                            - Kan du tipsa var man kan hitta befintlig statistik i ämnet?
                            Det förekommer regelbundet statistik i internationell fackpress som "Pet in Europe", "Pet", "Pets international" etc.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...