Fisk och akvariestorlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legolasxvi
    • February 2004
    • 38

    Fisk och akvariestorlek

    Jag har länge förundrat mig över hur man kommer fram till att vissa sorter kräver en viss akvariestorlek och andra en annan, klart att storleken på fisken har betydelse men ibland så ser jag en tendens att det inte är storleksrelaterat. Vi kan ju aldrig veta hur fisken trivs eftersom vi inte kan fråga dem.
    Själv hade jag under nästan två år en trio frontosor i ett 150 liters akvarium (eftersom jag precis flyttat hemifrån för snart 12 år sedan och inte ville göra mig av med dem) och trots att vissa skulle påstå att det är direkt olämpligt så ynglade de av sig som de alltid gjorde och fortsatte med det när de så småningom flyttade till ett "rejält" akvarium och jag själv skaffade större bostad. Fick mitt första akvarium redan som 10-åring och har sedan dess alltid haft minst 2 akvarium igång och provat på de mesta varianter av fisk och dessutom fått en stor mängd arter att leka.
    Av erfarenhet har man lärt sig vad som fungerar och inte fungerar, vad jag fått erfara så är inte storleken på akvariet det som i huvudsak är avgörande,
    om det inte är i extrema former (om jag tex hade släppt ner mina tre frontosor för tio år sedan i ett 50 liters akvarium hade de förmodligen inte klarat det så bra). Utan istället handlar det om rätt sammansättning av fisk, rätt skötsel och en nypa förnuft.
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Bra fråga. Så här skulle jag vilja att det var:

    Man börjar med att se hur deras beteende är i naturen. Hur aktiva de är, hur stort revir de har mm, mm. Sedan undersöker man hur dessa beteenden reflekteras i olika storlekar på akvarium och kommer därigenom fram till en rekomendation.

    Till exempel rekomendationerna om malawi här på zoopet kommer väl ifrån Ad Konings om jag inte fattat det fel. Han har väl en gedigen erfarenhet av malawicikliderna i sin naturliga miljö efter både research till böcker och forskning.

    Annars tycker jag att du har en stor poäng att man inte skall stirra sig blind på dessa rekomendationer (åt något håll). Erfarenhet och sunt förnuft skall aldrig underskattas! Men jag tror att de spelar en viktig roll för många (inkl mig själv) som inte är så erfarna och behöver en riktlinje när vi skaffar oss våra egna erfarenheter.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag lägger in mitt svar från en annan tråd där Legolasxvi la in samma inlägg.


      Citat:
      Jag har länge förundrat mig över hur man kommer fram till att vissa sorter kräver en viss akvariestorlek och andra en annan, klart att storleken på fisken har betydelse men ibland så ser jag en tendens att det inte är storleksrelaterat
      Storleken spelar in men också fiskens beteende. En aktiv snabbsimmande fisk, en tuff revirhävdande fisk behöver t.ex. extra större utrymme än en fredlig art som mest ligger stilla i en håla.

      Citat:
      Själv hade jag under nästan två år en trio frontosor i ett 150 liters akvarium
      Själv skämdes jag över den dåliga miljö jag gav mina frontosor nätr jag hade dem i ett 700 liters. Visst kan fiskar leka även om de hålls trångt.

      Citat:
      Vi kan ju aldrig veta hur fisken trivs eftersom vi inte kan fråga dem.

      Just därför skall vi inte hålla dem för trångt. Bara för att de ibland tål att trängas ihop så innebär ju inte det att de skall hållas så. Poängen med akvaristik ätr ju inte att testa hur mycket man kan plåga sina fiskar innan de dör

      Till exempel rekomendationerna om malawi här på zoopet kommer väl ifrån Ad Konings om jag inte fattat det fel. Han har väl en gedigen erfarenhet av malawicikliderna i sin naturliga miljö efter både research till böcker och forskning.
      Ad har inte skrivit några rekommendationer utan det har jag. Däremot så är det självklart som så att jag för varje ny artbeskrivning så inhämtar jag information från annat håll (t.ex. Ad Konings för Malawi och Tanganyika).
      Är det en art som jag själv haft och odlat mycket väger min egen erfarenhet väldigt tungt (även här jämför jag dock med andra), är det en art som jag har
      minimal erfarenhet av så bygger rekommendationen nästan enbart på andra källor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ad har inte skrivit några rekommendationer utan det har jag. Däremot så är det självklart som så att jag för varje ny artbeskrivning så inhämtar jag information från annat håll (t.ex. Ad Konings för Malawi och Tanganyika).
        Är det en art som jag själv haft och odlat mycket väger min egen erfarenhet väldigt tungt (även här jämför jag dock med andra), är det en art som jag har
        minimal erfarenhet av så bygger rekommendationen nästan enbart på andra källor.
        Ok. Har precis läst Ads böcker om Malawi och Tanganyika och kände igen många av rekomendationerna härifrån och trodde därför att alla var samma.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Långås
          Ok. Har precis läst Ads böcker om Malawi och Tanganyika och kände igen många av rekomendationerna härifrån och trodde därför att alla var samma.
          Eftersom det är jag som ger ut dom böckerna och dessutom övsersätter dom till svenska så är det utan tvekan som så att det finns likheter
          Dock så skiljer det sig faktiskt åt för en del arter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...