Akvarieaffärer i Malmö/Lund-trakten
Kollaps
X
-
-
Ska om 8 dagar starta upp mitt akvarium och ska alltså ut och köpa massa växter på självaste lille julafton. Har varit runt i diverse butiker den senaste månaden och tittat runt för att titta på fisk och växter samt köpa inredning mm
Bor i Lomma så jag har ju max en 15 minuter med bil till flertalet försäljare, men vilken tycker ni som har handlat har bäst växter, både gällande kvalite och sortiment?
När jag sedan någon vecka senare ska köpa mina första fiskar, 3 st Platys tror jag det blir som ska få bo in vårt akvarium, vilken affär rekommenderar ni då?
Har varit runt på Zooab (Center Syd), ZooGiganten, BurlövZoo, JägerZoo och Hornbach samt de två butiker i centrala Lund.
Den i Sandby ska jag kolla in vid tillfälle, kör förbi där några gånger i månaden, dock tyvärr oftast på tider den inte är öppen
När jag kom ner i den under Åhlens i Lund så sa ägaren iofs genast till mig att inte köpa fisk och att han först om någon dag skulle få in växter. Vilket ju iofs var bra, för så mycket alger på akvarierutorna har jag då aldrig sett. Men det simmade faktiskt fisk i några av akvariumen....
Kan ju säga att jag tycker de flesta affärer är mycket dåliga på det där med vilka fiskar som simmar i vilket akvarium, står oftast bara handelsnamn och pris och dessutom ganska ofta så står det fel fisknamn jämfört med vad som är i akvariumen.mvh Linda
160 L - startat 23/12
Platys 6 st + yngel
Ancistrus 2 små
LDA25, Pittbull pleco 2 st
Kuhlii ålar 3 st
Dvärgciklid 2 st
http://lisopasi.blogspot.com/Kommentar
-
Där tycker jag en sån liten butik som Vacker tass på mobilia är föredömliga, de har handlesnamn på akvarierna, men artbeskrivningar i en liten pärm som hänger på sidan, där det står allt man behöver veta.222 liter MalawiKommentar
-
mvh Linda
160 L - startat 23/12
Platys 6 st + yngel
Ancistrus 2 små
Kuhlii ålar 3 st
Dvärgciklid 2 st
-
MalawiMannen
Amazonfarmen : det att dom tar vatten i olika kar spelar ingen roll för allt vatten går till samma sump
Hade det inte varit så så hade jag förstått dig
Hör gärna av dig calle
//LasseKommentar
-
Håller med om att VackerTass är bra. Kollade in dom i helgen. Trevligt att se att de har växter i sina fiskkar. De fiskar de hade såg dessutom ut att vara i fin form.
Passar på att nämna Djurmagazinet på Jägersro också. De har ordentlig märkning på sina kar med storlek och latinskt namn. Fiskarna var fina, och det var till och med ciklider som hade lekt i ett av karen.Kommentar
-
fakta
Det är bra att ge tips till varandra, men jag tycker att man då ska ha fakta som gäller. Vacker tass på Mobilia har 18 kar med fisk, karen är avdelade. I nästan alla kar finns det 1-2 sortes L-malar. Växtakvariet är litet, men det är väl mer pga av platsbrist, men det finns växter i alla fiskkaren som oxå är till salu. Jag håller inte med om att där bara finns levandefödare. De levandefödare som finns är ett kar av vardera; platy, molly, svärdbärare och segelfensmolly, men vilka affärer har inte det?? Detta räknar jag till 4 kar av 18 eller 19 med ciklidkaret.
Det är synd att någon känner sig manad att ha åsikter om det olika zooaffärerna, som inte stämmer och har möjlighet att sätta ut det på en plats där det syns. Jag hittade hit när jag googlade. Jag är nu medveten om att det skrivits lite annat. Blev bara så arg....Senast redigerad av malfrälst; 20 December 2006, 01:04.Kommentar
-
Bra inlägg av malfrälst om VackerTass. Dom hade iofs inte lika många olika sorter som tex akvarietjänst. Å andra sidan hade dom en hel del L-malar, och sa sig dessutom kunna beställa hem om det var något speciellt man var ute efter.
malfrälst: Det skiftar rätt mycket vad olika affärer har inne. Just VackerTass har jag inte varit på så många gånger, men det kan ju ha varit så att det var ett begränsat urval när den som sa att det bara var levandefödare i karen var därKommentar
-
Jag är beredd att betala mer för att bli bemött väl och slippa se döda fiskar, vilket som du säger ofta sker.
Angående zoogiganten... personalen som har hand om resten av butiken har bemött mig väl, men inte de på akvarieavdelningen. Sist jag var där blev killen som "servade" mig irriterad över att jag bad om en extra påse till de livliga danios jag köpte. Han föredrog att sätta ihop dem tillsammans med 20 stackars tetror i en pytteliten påse. Om jag inte protesterat är jag säker på att de skulle ha blivit ihjälstressadeNästa kund....Miljonbygget ska dra in pengar snabbt
Mvh.PatrikKommentar
-
När jag var på zoogiganten sist (några veckor sedan) så var allt bra, fiskarna så ut att vara i god form, rent och fint. Jag gick fram till ett tavelakvarie och tittade och där låg det 2 döda fiskar i. Dessa var ju inte till salu men endå. Jag tror inte de hinner med allt där, kanske lite personal.Kommentar
-
Har också nu varit inne på akvariepiraten i malmö. Där verkar helt ok. Rent och fint. Lite trångt kanske men det är väll dyrt med stora lokaler i Malmö. Hittade en beg. lysrörsramp för 125kr med ett 30w rör
Trevlig personal.Kommentar
-
Någon som sett Zebraotocinclus (Otocinclus cocama) i någon affär i regionen?mvh Linda
160 L - startat 23/12
Platys 6 st + yngel
Ancistrus 2 små
Kuhlii ålar 3 st
Dvärgciklid 2 st
-
När jag var på zoogiganten sist (några veckor sedan) så var allt bra, fiskarna så ut att vara i god form, rent och fint. Jag gick fram till ett tavelakvarie och tittade och där låg det 2 döda fiskar i. Dessa var ju inte till salu men endå. Jag tror inte de hinner med allt där, kanske lite personal./ rödtoppen /
Kommentar
-
innan ombyggnaden så kunde deras kampfiskar se in till varandra, nu kan de inte det..+ precis som i andra affärer så finns det säljare som inte vet så mycket om vad fiskarna kräver...men som sagt det har jag varit med om i andra zoobutiker med/ rödtoppen /
Kommentar
Kommentar