avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    avlivning

    Nu måste jag börja "ta bort" lite blackmolly för trots att jag har sepererat hanarna från honorna så kommer det fler "bäbisar" hela tiden.
    Jag tycker att det känns hemskt att avliva fullt friska djur .
    Jag har hört med zooaffärer och har försökt skänka bort dem men ingen är intresserad. Jag ska nog inte fortsätta med blackmolly, inte om det fortsätter så här
    / dtoppen /
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Lägg ut en 'skänkes' annons. Det löser troligen problemet. Jag kan inte tänka mig att det inte är gott om folk i Malmö som vill ha gratis black mollies (om inte annat så som foder till sina ciklider).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Och även om det senare låter grymt har ju mollyn i så fall tjänat ett högre syfte.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Fanken att du bor i malmö annars har jag 2 akvarier som är tomma för tillfället.... :S

        Tror man kan frakta kanske..? Måste ju fråga
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          Nu måste jag börja "ta bort" lite blackmolly för trots att jag har sepererat hanarna från honorna så kommer det fler "bäbisar" hela tiden.
          Jag tycker att det känns hemskt att avliva fullt friska djur .
          Jag har hört med zooaffärer och har försökt skänka bort dem men ingen är intresserad. Jag ska nog inte fortsätta med blackmolly, inte om det fortsätter så här
          min black ghost är på ständig jakt efter yngel.
          har ett gäng segelfensmolly som trycker ut 'mat' till den.

          Kommentar

          • Piccola
            • September 2006
            • 175

            #6
            Hur går det - har du kommit fram till en lösning?
            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #7
              Ursprungligen postat av fifi
              Fanken att du bor i malmö annars har jag 2 akvarier som är tomma för tillfället.... :S

              Tror man kan frakta kanske..? Måste ju fråga
              Är du ute efter black mollys så har jag ett hundratal yngel som måste bort tids nog. Det är yngel från tre kullar. 2st är ca 3 månader, 40st är ca 2 månader och 45st är ca 1 månad.
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                kollade på din sida, jättefin

                (OT, OT..)Men, är du säker på att du har en ancistrus dolichopterus??? De är VÄLDIGT ovanliga, om du köpt den i djuraffär är det definitivt en ancistrus sp. En blandning. Ibland står det att det är dolichopterus men det är alllltid sp. det handlar om då
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Jag är bara nyfiken då jag har köpt denna som Ancistrus dolichopterus.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0681.JPG
Visningar: 1
Storlek: 431,2 KB
ID: 2093962

                  Jag tycker att den liknar den i artbeskrivningen. Prickarna på kroppen syns inte på denna bild, men jag tycker nog att det är en ancistrus dolichopterus och inte ancistrus sp.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Tycker det ser ut som en vanlig Ancistrus, dvs sp. 3. Som här: http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=49

                    Du ska inte gå efter artbeskrivning här för Dolichopterus . Här har du en bild på Dolichopterus: http://www.planetcatfish.com/catelog...p?image_id=486
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Om man har utrymme att föda upp black mollyna till butiksstorlek brukar iaf inte jag ha några som helst problem att sälja dem till butiker.

                      Kommentar

                      • Fellan
                        • June 2006
                        • 551

                        #12
                        Den där är en sp. Exakt likadan som min, fast min är en fet hona
                        Always look on the bright side of life!
                        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fellan
                          Den där är en sp. Exakt likadan som min, fast min är en fet hona

                          Att det är rörigt, det där med Ancistrusar och vilken art vilken fisk tillhör det är ett som är säkert... Intressant är att fishbase har bilder på något som ser ut som det du kallar A. sp. och kallar det för A. dolichopterus, och bilder på något som liknar det du kallar för dolichopterus under A. hoplogenys.
                          Jag påstår verkligen inte att du har fel, men kan du eller någon annan ge en länk till den information som ligger till grund för att det som länge har kallats hoplogenys egentligen är den riktiga dolichopterus osv? Inte för att jag är extremt intresserad av vad de heter, (eftersom de inte svarar på tilltal ) men det skulle verkligen vara skönt att få veta säkert att de inte bara rört till nomenklaturen bara för att de olika stammarna av "vanlig Ancistrus" uppvisar så stora olikheter, eller att någon/några personer måste bevisa att de också kan röra till saker. Det kommer att ta mycket lång tid innan man kan känna sig trygg på vilken art någon syftar på när de nämner ett namn, om man inte vet vilken åsikt personen har i frågan.

                          Kommentar

                          • mmm
                            • June 2004
                            • 901

                            #14
                            Den här forumtråden kanske kan ge lite svar? (Orkade inte läsa allt ). Hoplygenys nämns i och för sig inte där.
                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                            I den här tråden står det lite kort om skillnaden mellan Dolichopterus och Hoplogenys: http://www.planetcatfish.com/forum/v...ic.php?t=14864 (Hoplogenys ska även ha en del orange prickar )
                            Senast redigerad av mmm; 10 October 2006, 10:20.
                            /Mattias

                            Kommentar

                            Arbetssätt...