Vem litar/lyssnar man på? Lite trött kvällsfundering bara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Vem litar/lyssnar man på? Lite trött kvällsfundering bara

    Med tanke på alla frågor kan det ju bli en hel del olika svar till varje fråga. Ett sätt funkar för någon och ett annat för en annan, någon tror eller har hört att så och så är det. Väntar man på att få det svar man vill få eller vad avgör vem man lyssnar på?
    Förmodligen omöjligt att svara på men något som jag funderat på då och då.
    Knepig undran såhär på kvällskvisten bara. Nog dax att lägga mig innan hjärnan blir överhettad.....
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Lättare att lita på någon som svarar med förnuft och som man läst bra svar av förut. Och att svaren i viss mån överensstämmer med det man kanske läst i en bok
    Nån som verkar erfaren och har fler akvarium och hållt på länge.
    Så tänker jag i alla fall.

    Ibland är det bråttom, man har då inte tid att invänta många svar.
    Man chansar helt enkelt.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Är man nybörjare och/eller osäker så är det nog lätt hänt att man lyssnar på den som verkar mest övertygande, såna finns det ju ganska gott om. Personligen brukar jag kolla så många svar och trådar som möjligt och sen går jag mycket efter majoriteten, förutsatt att jag själv tycker det verkar logiskt. Så, alltså: Allmänrådande uppfattning blandat med magkänsla!
      Min zoon

      Kommentar

      • akan
        • August 2005
        • 629

        #4
        den som säger det man vill höra ... nää skoja

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag skulle gärna vilja tro att jag lyssnar på alla, och väger deras ord ärligt och rättvist. Men jag vet att jag egentligen bara hör det jag vill.

          Fast lyssnar lite hårdare när Kramfors och Erik talar, det gör jag.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Det blev lite svar ändå. Blir lite matt bara ibland när någon som vet vad han/hon pratar om blir mer eller mindre motsagd. Ingen speciell tråd jag tänker på kanske jag ska lägga till. Bara mina funderingar.
            Med lyssnar hårdare menar du att du litar på dom förmodar jag.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Själv är jag väldigt kritisk, kollar upp i princip allting som verkar underligt. En del disskutioner beror de olika åsikterna på olika utgångsvinklar, man tänker på akvarier efter hur ens eget akvarium eller målsättning med det är. Själv odlar jag gärna, andra vill ha en prydnad, samla arter, eller vill imponera med den farligaste fisken osv. Och när man ska ge råd, då är det väldigt olika hur mycket som är mycket mat eller mycket filtrering osv, beroende på vem som tycker att de ger mycket av någonting.

              Lustigt Azur att du nämner det förnamn som kanske är det som är det vanligaste förnamnet i användarnamn här på Zoopet, som dessutom flera kunniga akvarister har...

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Jo att svälja allt med hull och hår utan att tänka till lite på svaren man får är aldrig bra som du säger. Sen är det ju det där "dumma" att det finns ju inget DET ENDA RÄTTA när det gäller akvarium. För min del blir det oftast att jag inte säger något även om någon som "vet" hur det är svarat för oftast kommer någon som kan och rättar till lite felaktiga svar om man säger så.

                Visst är Erik ett vackert namn förresten.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  När jag ställer en fråga så lyssnar jag på alla men ibland känner jag på mig att så här är det och vill bara ha bekräftelse. Får man då bra svar så vet man att man tänker rätt.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...