eSHa 2000 - mirakelmedicin?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    eSHa 2000 - mirakelmedicin?!

    köpte idag eSHa 2000, läser anvisningsbladet som var med i förpackningen. Där står det b l. a "... effektiv mot ...bukvattensot (dropsy)...stoppar även neonsjuka" ehmm nån som vet om det stämmer? låter ju för bra för att vara sant..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bukvattensot har jag svårt att tänka mig att den botar.

    Annars är eSHa 2000 en "hagelsvärms" medicin, med fyra olika beståndsdelar: etakridin laktat, tvåvärdiga kopparjoner, metylorange, proflavin.
    Den torde döda det mesta, framförallt ryggradslösa djur och växter, och ha bakteriostatisk effekt, men penetrera in i fisk dåligt. Men de flesta parasiter som sitter på utsidan av fisken ligger risigt till.

    Jag skulle nog endast använda den medicinen i ett karantänsakvarium.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hm ja min silvergurami har fått nåt skit. Han har haft utstående öga i flera månader, nu har det blivit mycket värre och det ser inte bra ut. Min förhoppning är att ögat snart ska ramla bort och att han därefter ska leva bra som enögd. Problemet är bara att han fått små köttfärgade "pluppar" på kroppen, som små små köttsår. Dessa pluppar/sår finns även vid huvudet och det ser ut som en del av hans käke är bortfrätt.
      Övriga fiskar okej. Har du nån aning om vad som kan ha hänt?

      Ska behandla han och hans tjej + en mosaikguramihona som ser ut att fått hinna på ögonen, de behandlas i karantän.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        enögd. Problemet är bara att han fått små köttfärgade "pluppar" på kroppen, som små små köttsår. Dessa pluppar/sår finns även vid huvudet och det ser ut som en del av hans käke är bortfrätt.
        Övriga fiskar okej. Har du nån aning om vad som kan ha hänt?
        Bakterieinfektion. Finns ett gäng olika att välja på t.ex. (inte fullständig lista) Aeromonas, Pseudomonas, Mycobacterium. Prova för all del eSHa2000, men egentligen är det antibiotika som gäller. Se här (tar en stund för bilderna att ladda, men det är 'bacterial external infections' du skall titta på)


        Sen är frågan hur det kommer sig att dina fiskar har externa bakterieinfektioner. Vanligen beror det på smutsigt vatten; jag rekommenderar tätare vattenbyten oavsett vad dina test säger.
        Senast redigerad av Azur; 29 September 2006, 14:10. Anledning: mänderav stafvel
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hmm får testa göra 2 x 30% i veckan och hoppas på bättreing. Men imorrn åker de 3 fiskarna ner i karantänakvarie och behandlas. tack för svaret.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          Arbetssätt...