saker man INTE behöver köpa i zoobutiken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnsol
    • August 2006
    • 51

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Inte för att vara dum, men det skulle jag aldrig ens fundera på att ha till ett ytterfilter.
    En del saker är man nog så illa tvungen att köpa från zooaffärer, men man kan ju ringa runt och kolla priserna.
    Vad är det för skillnad på snabbkopplingar från Gardena / Hozelock m.fl. jämte respektive orginal kopplingar ?? Jag har ingen erfarenhet av ytterpumpar ?

    Om anslutningarna inte passar , ren tekniskt, så går det ju inte.
    Annars tror jag det inte har någon betydelse. Dom klarar ju att hålla en trädgårds slang med fullt vattentryck. Trycket i en filterpump är ju bara bråkdelen av det. Ser man bara till att byta o-ringarna ibland så kan jag inte tänka mig att dom börjar läcka. (om det nu var det du menade)

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #17
      kom precis hem från mina föräldrar. jag och pappa har gjort 2kg räkmix nu.. räkor, vit fisk, ärtor och multivitamin och gelantin. gick på ca 150kr för allt.. och då är vitaminen inräknad som kostade 58kr som räcker hur många gånger som helst.

      det sparar man otroligt mycket pengar på istället för o köpa färdig mat.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Men det är ju ganska praktiskt att det finns zooaffärer om man plötsligt blir för lat för att göra allt själv. Och det är roligt att gå runt och titta på fisk. Dom kanske behöver tjäna några kronor för att få det hela att gå runt...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av Johnsol
          Vad är det för skillnad på snabbkopplingar från Gardena / Hozelock m.fl. jämte respektive orginal kopplingar ?? Jag har ingen erfarenhet av ytterpumpar ?

          Om anslutningarna inte passar , ren tekniskt, så går det ju inte.
          Annars tror jag det inte har någon betydelse. Dom klarar ju att hålla en trädgårds slang med fullt vattentryck. Trycket i en filterpump är ju bara bråkdelen av det. Ser man bara till att byta o-ringarna ibland så kan jag inte tänka mig att dom börjar läcka. (om det nu var det du menade)
          Jag tycker bara att det känns säkrare med en riktig koppling som är gjord för akvarieändamål. Hur många har inte haft en slangkoppling som har släppt för att sedan få stänga av vattnet och återmontera den, och det vill man ju inte göra i vardagsrummet. Tex Eheims slngkopplingar är även gängade i skarven och även där du trär på slangen, och ska inte släppa. Lite dålig bild, men kolla här: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=70&page=1
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #20
            Jag håller med Erik Åhlander. Om vi inte anlitar dem kan de inte existera. Trots allt finns det saker man måste köpa där. Ex vis fiskar, torrfoder, växter osv. Alla kan inte byta med andra. Och alla är inte duktiga fixare!

            Jag tror vi skulle sakna dem om de stängde igen butiken.
            Sen är det en annan sak att dom kanske lägger på mycket på priset. Och ibland är okunniga.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Johnsol
              • August 2006
              • 51

              #21
              Jag är iof ganska imponerad över att att gardena, och dom andra, kopplingarna klarar dom höga vattentrycken utan att släppa.
              Men jag har aldrig varit med om att en - oskadad och korrekt monterad -koppling lossnat från slangen. -därmed inte sagt att jag aldrig slarvat med monteringeringen,

              Sen skiljer sig ju vissa kopplingar lite från varandra så man kan ju inte vara helt 100 att det håller tätt om man "blandar" olika märken.

              Sen var det ju det här med att "-aldrig besöka en zooaffär".
              Självklart ska man besöka zooaffärer, -och handla massor.
              om inte annat så bara för att det är så kul.
              Men tråden handlar ju faktiskt om vad man "inte behöver köpa".
              Senast redigerad av Johnsol; 28 August 2006, 10:32.

              Kommentar

              • kallstrom_74
                • August 2006
                • 106

                #22
                någon som provat med grill lavastenar???
                375 liters blandkar

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #23
                  Vad ska du ha dom till?

                  Kommentar

                  • kallstrom_74
                    • August 2006
                    • 106

                    #24
                    skulle ha något att bygga en grotta eller en tunnel med...men kom på att tänk attdet kanske inte ÄR så dyrt med lava stenar i zooaffären? men eftersom jag ändå har ett gäng grilllavastenar som jag skulle kunna använda så??? men vågar inte lägga i dom
                    375 liters blandkar

                    Kommentar

                    • lennart wiklund
                      • April 2005
                      • 292

                      #25
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Och med tillräckligt lite fisk och tillräckligt mycket växter kan man tillochmed rationalisera bort vattenbytena...
                      Jajjamensan.OXÅ säljer man burken med växter,fisk o vatten.
                      Skitenkelt,då behöver man aldrig någonsin mera sätta sin fot i en djuraffär.
                      Skjut dessutom hunden och katta.dom vill ju ha mat,ofta finare foder från en zoobutik.då är du garanterat fri från att gå in i en dylika svindyr djuraffär.
                      Där gör ju personalen ALLT för att skinna er in på bara benen.

                      Det är ju fullkomligt för djävligt att dessa affärer skall slå på upp till 2 till tre gånger priset på en vara de säljer.
                      Sedan skiter vi i att djuraffären är öppen 7 dagar i veckan.lörd,söndag är dyra att ha folk anställda på.men va faan dom kan väl sänka lönen då!!! Eller arbeta gratis på en lör/sön.

                      Hyran som i "vår" butik ligger på 65000kr i månaden.Sedan tillkommer elen på minst 2500kr/mån.Ränta+amorteringar på lån.xxx antal tusen i månaden.

                      lönekostnader för ca 5 heltidsanställda+arbetsgivaravgifter.
                      Skatter+moms..osv.
                      Avbränningar finns det tro mej..

                      Men visst är det helt otroligt att du kan gå in i denna djuraffär och köpa medicin till dina dyra fiskar en SÖNDAG????
                      Då skiter du i att det är dyrt.den e ju öppen!!

                      lennart

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #26
                        Vissa har inte pengar och då kan det vara bra att kunna skaffa allt själv gratis.

                        Jag vägrar köpa växter eftersom det finns växter i naturen som fungerar bättre än dom man köper.

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #27
                          Ursprungligen postat av lennart wiklund
                          Jajjamensan.OXÅ säljer man burken med växter,fisk o vatten.
                          Skitenkelt,då behöver man aldrig någonsin mera sätta sin fot i en djuraffär.
                          Skjut dessutom hunden och katta.dom vill ju ha mat,ofta finare foder från en zoobutik.då är du garanterat fri från att gå in i en dylika svindyr djuraffär.
                          Där gör ju personalen ALLT för att skinna er in på bara benen.

                          Det är ju fullkomligt för djävligt att dessa affärer skall slå på upp till 2 till tre gånger priset på en vara de säljer.
                          Sedan skiter vi i att djuraffären är öppen 7 dagar i veckan.lörd,söndag är dyra att ha folk anställda på.men va faan dom kan väl sänka lönen då!!! Eller arbeta gratis på en lör/sön.

                          Hyran som i "vår" butik ligger på 65000kr i månaden.Sedan tillkommer elen på minst 2500kr/mån.Ränta+amorteringar på lån.xxx antal tusen i månaden.

                          lönekostnader för ca 5 heltidsanställda+arbetsgivaravgifter.
                          Skatter+moms..osv.
                          Avbränningar finns det tro mej..

                          Men visst är det helt otroligt att du kan gå in i denna djuraffär och köpa medicin till dina dyra fiskar en SÖNDAG????
                          Då skiter du i att det är dyrt.den e ju öppen!!

                          lennart
                          Jag håller helt med dig om att man ska stödja butikerna, men i den här hobbyn som ialla andra så finns det olika åsikter om vad det får/ska kosta.
                          Själv ligger jag i skiktet att kan jag bygga det själv så gör jag det, men jag skulle aldrig sänka kraven på fisken och försämmra för dom. Sen om stenen som ligger i karet är från butik eller "naturlig" eller hemtillverkad skiter jag löst i så länge den passar i karet.
                          PS, du handlar aldrig från nätet va?
                          DS
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • lennart wiklund
                            • April 2005
                            • 292

                            #28
                            Ursprungligen postat av jolon
                            Jag håller helt med dig om att man ska stödja butikerna, men i den här hobbyn som ialla andra så finns det olika åsikter om vad det får/ska kosta.
                            Själv ligger jag i skiktet att kan jag bygga det själv så gör jag det, men jag skulle aldrig sänka kraven på fisken och försämmra för dom. Sen om stenen som ligger i karet är från butik eller "naturlig" eller hemtillverkad skiter jag löst i så länge den passar i karet.
                            PS, du handlar aldrig från nätet va?
                            DS
                            Jo,bildelar från mekonomen.....

                            Kommentar

                            • Fiddan
                              • June 2006
                              • 885

                              #29
                              Jag är helt säker på att du "kastar pil i kuvös" nu..
                              att du driver en zoo butik och sedan inte klarar av att folk försöker hitta billiga alternativ till tex vattenberedningsmedel som kostar minst 100:- flaskan som tar slut direkt.

                              tycker att det är patetiskt med människor som ser sig själv som moraliska och ädla. men skulle det gälla andra saker så gör de inte på samma sätt som de skulle vilja om det vore mot dem själva.

                              du som verkar vara så moralisk och skulle kunna gå med flaggan längst fram i täten för att rädda alla zoo butiker.

                              om du nu inte har väldigt mycket pengar (som zoo ägare inte brukar ha) så tror jag inte att du alltid väljer en liten privatägd affär när du ska handla dina saker bara för att hjälpa dem som äger affären.

                              tex om du äter bröd vart köper du brödet? eller är det kanske hemma bakat? om ditt bröd inte kommer från ett litet bageri så tycker jag att du bryter mot dina egna principer. sedan finns det 100 liknade exempel till.

                              men jag ska inte ha några förutfattade meningar..
                              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...