Underhållande bok..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    Underhållande bok..

    Känns som om det hänt en del i akvarie värden sen 1968.. Hittade min Far's gammla akvarie bok "Norsteds Akvariebok" av G Aurell, P Jacobsson och N Lindgren.. Där kan man bland annant läsa om "Det mystiska pH".. Samt att vattenbyte inte är så nödvändigt utan det räcker att man fyller på efter avslamning.

    Dock mycket som är samma idag så helt onödig läsning var det dock inte!

    Jens E
    Ad nocendum potenses sumus
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    min första bibel hette "Sötvattensakvariet" av Gert Aurell.
    Elfte upplagan.

    En del stämmer, men en del är helt galet....nu eller då....:-)
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      En annan höjdare är boken Akvariets ABC.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Har en annan bok som heter "Första Akvariet" från 1976.

        Citat:
        "Scalarer fungerar alldeles utmärkt i små akvarier ner till 40 liter. Höjden kommer de att anpassa till höjden i akvariumet. Min erfarenhet är att den är den mest fredliga cikliden av dom alla"

        Hmmmm......

        Vem har fel.....den boken eller alla idag ??

        K
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          Har en annan bok som heter "Första Akvariet" från 1976.

          Citat:
          "Scalarer fungerar alldeles utmärkt i små akvarier ner till 40 liter. Höjden kommer de att anpassa till höjden i akvariumet. Min erfarenhet är att den är den mest fredliga cikliden av dom alla"

          Hmmmm......

          Vem har fel.....den boken eller alla idag ??

          K
          Bägge har väl kanske rätt - vad som skiljer är väl kanske synen på fiskhållning.
          Dvs många menar väl med rätta idag att bara för att en fisk tål en sak så behöver det nödvändigtvis inte vara en bra miljö
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Känns som atgt jag liktar mer på den samlade kompetensen här än på mina gamla böcker. :-)

            Vad som dock slår mig, är att det finns en hel del arter i mina gamla böcker som inte finns att hitta idag.

            Kanske blev de utkonkurrerade av nya mer spännande arter.

            kensa
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              Känns som atgt jag liktar mer på den samlade kompetensen här än på mina gamla böcker. :-)

              Vad som dock slår mig, är att det finns en hel del arter i mina gamla böcker som inte finns att hitta idag.

              Kanske blev de utkonkurrerade av nya mer spännande arter.

              kensa
              Det finns ju faktiskt moderna böcker också
              Själv skulle jag tro att 60% av den kunskap jag inhämtar per år kommer via böcker, 20 via internet och 20 via personlig kommunikation
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Själv har jag just nu 100% på internet. (zoopet.com + ciklid.se)
                Väntar på böckerna jag har beställt.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                Arbetssätt...