va är det här...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nocturna
    • November 2005
    • 344

    va är det här...

    Utförsäljning av akvarier - lättskötta och roliga med räkor! Behöver inte byta vatten eller matas! Ett ekosystem i miniatyr som underhållning på ditt kontor på jobbet, pedagogiskt material i skolan eller hemma. Frakt och moms tillkommer.


    Källa: http://www.blocket.se/vi/8644281.htm?ca=13_s

    betyder det att det är underhålls fritt de månanderna räkorna kommer o leva lr vad....
    låter inte som om det funkar......
    http://www.amphibia.se

    Jo jag har faktiskt guppys... med
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    ja herregud. någon, anmäl dem för anstiftelse till djurplågeri
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      http://www.blocket.se/view/5834605.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0


      En sluten värld med plankton och alger för kontors miljö? http://www.eco-sphere.com/home.htm The EcoSphere is a display of a working ecological system. http://www.eco-sphere.com/aboutecosphere.htm The EcoSphere is a NASA-JPL Technology Transfer Program. http://www.eco-sphere.com/care_manual.htm Hittade den danska
      Min zoon

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Är räkor djur.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Nocturna
          • November 2005
          • 344

          #5
          ahh ok

          släng låstråden
          http://www.amphibia.se

          Jo jag har faktiskt guppys... med

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            Ecosphere är rent ut sagt SKIT! Personen i fråga kan absolut inget om dessa glaskulor, helt inkompetent. Hon har varit i vår föreningslokal och haft en visning och jag kan säga att det är absolut ingenting för akvarister. Hon lämnade två stycken sådana kulor en begränsad tid och visst, det funkade räkorna levde men deras maxålder är inte mer än ½-1 år.

            Den största kulan vi hade ( 20 cm hög) och var värd omkring 2000:- Pengar i sjön.
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det går att bygga ekosystem själv - även med fisk - som man inte behöver mata. Jag läser just nu en fantastisk bok som beskriver hur man gör.



              (fast jag har första upplagan)

              Dom visar hur man kan bygga ett fungerande korallrev på 40000 liter eller ett 300 liters svartvatten med mera, med mera. De här systemen är så långt ifrån djurplågeri man kan komma. Tvärtom så ställer de sådana system i motsats till våra vanliga akvarier och till de monokulturer och stadsbildningar som håller de flesta av oss med mat och bostad och som de hävdar på sikt gör biosfären obeboelig för människor och många andra organismer.

              Ett sådant här ekosystem (och då menar jag inte glasbubblorna) skulle kunna vara ett sätt att lära sig förstå vad vi håller på att göra med vår jord eller kanske vara en filosofisk manifestation för akvarister som vill visa nya vägar.

              Läs och experimentera!

              (dessutom slaktar dom teorierna om biologiska filter till förmån för växter som renare av akvarievatten!!!)

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Det går att bygga ekosystem själv - även med fisk - som man inte behöver mata. Jag läser just nu en fantastisk bok som beskriver hur man gör.



                (fast jag har första upplagan)

                Dom visar hur man kan bygga ett fungerande korallrev på 40000 liter eller ett 300 liters svartvatten med mera, med mera. De här systemen är så långt ifrån djurplågeri man kan komma. Tvärtom så ställer de sådana system i motsats till våra vanliga akvarier och till de monokulturer och stadsbildningar som håller de flesta av oss med mat och bostad och som de hävdar på sikt gör biosfären obeboelig för människor och många andra organismer.

                Ett sådant här ekosystem (och då menar jag inte glasbubblorna) skulle kunna vara ett sätt att lära sig förstå vad vi håller på att göra med vår jord eller kanske vara en filosofisk manifestation för akvarister som vill visa nya vägar.

                Läs och experimentera!

                (dessutom slaktar dom teorierna om biologiska filter till förmån för växter som renare av akvarievatten!!!)
                Inte kommer jag att beställa någon bok Jag vet inte om den har som utgångspunkt att inte tillföra något annat än ljus men det brukar vara grundidén med "slutna ekosystem"

                Teorin har fascinerat de flesta som är biologi-intresserade, jag har varit med i många diskutioner om det, och det har nyligen diskuterats här på zoopet.

                Att de helt slutna sfärerna som säljs har klart begränsad "livslängd" brukar inte ens tillverkarna hymla om.

                I praktiken är det väldigt svårt att göra ett slutet ekosystem som fungerar i oändlighet, det är lätt hänt att det blir obalans, att en art tar över.

                Nu vet jag inte hur det är tänkt i boken, men, så länge systemet är tänkt att i teorin fungera i evighet måste även toppen av näringskedjan bestå ev en självreproducerande population, och detta innebär att denna population kommer att begränsas av svält förr eller senare. Att det absolut inte skulle vara djurplågeri med fisk som topp-predator i en sådan situation är det väl inte många som håller med om.

                Om man däremot nöjer sig med ett "ekosystem" med en näringskedjetopp som inte kan föröka sig, (bara en individ till exempel) så kan det fungera tills den dör av ålder, om man planerat allt tillräckligt bra.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ecosphere-akvarierna är dock monokulturer (de består av tre arter i en försluten kula med sterilt vatten) och kan rulla i ett år eller så. Jag tycker väl inte de är djurplågeri, men mer än kuriosa ser jag dem inte som heller.

                  Jag tillåter mig också att vara mycket skeptisk till påståenden om fungerande förslutna korallrev i 40000 liters akvarier - jag vet att Biosphere projektet försökte sig på precis ett sånt och att det misslyckades totalt.

                  Erik... topp-predatorer är normalt sett svält-begränsade i naturen. Det är det normala sakernas tillstånd.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    #10
                    Ecosphere= skit, räkorna för en tynande tillvaro och krymper tills de dör...



                    däremot skulle jag gärna pajja en sfär och föda upp räkorna i akvarium om de inte var så förbenat dyra...
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Ecosphere-akvarierna är dock monokulturer (de består av tre arter i en försluten kula med sterilt vatten) och kan rulla i ett år eller så. Jag tycker väl inte de är djurplågeri, men mer än kuriosa ser jag dem inte som heller.

                      Jag tillåter mig också att vara mycket skeptisk till påståenden om fungerande förslutna korallrev i 40000 liters akvarier - jag vet att Biosphere projektet försökte sig på precis ett sånt och att det misslyckades totalt.

                      Erik... topp-predatorer är normalt sett svält-begränsade i naturen. Det är det normala sakernas tillstånd.
                      Inte förslutna! Det är frågan om att bygga modeller av ekosystem för undervisning, utställningar eller forskning. För hemakvarier kan man få många ideer om tekniska lösningar på olika saker. T ex använder dom separata algmattor (belysta på natten) istället för bakterifilter för att rena vattnet från kväve (och annat + syresättning). Dom hävdar att det är ungefär en 10-potens effektivare.

                      Kapitlen om näringsvävarna har jag inte hunnit läsa än. Återkommer.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag har läst den boken Erik, och den är inte helt med sanningen överensstämmande. Han underlåter t.ex. att nämna att några av hans showcase-akvarier är helt gröna av alger, och att alg-scrubbers är notoriskt opålitliga.
                        Senast redigerad av Azur; 04 August 2006, 02:28.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          OK. Jag ska ha det i bakhuvudet. Boken ger mig oavsett detta ideer till hur man skulle kunna bygga någon form av "syntetisk" näringsväv. Drömmen är ju - på sikt - att kunna ta hem ett stycke natur i en glaslåda och sitta och titta på den, upptäcka nya saker, utan att bli våt om fötterna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...