Stort Problem, vattenskada och ingen försäkring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Stort Problem, vattenskada och ingen försäkring

    Hej,

    det hela började med att jag var ute på Ulvön över helgen med några kompisar. När jag sedan kom hem på söndag kväll så fattades det vatten i ett 300+ L kar. Ca en fjärde eller femtedel. Det var blött i hörnet under akvariet men inte så farligt mycket vatten. Torkade upp och kollade runt men hittade ingen spricka eller dylikt. Förstod inte riktigt vad som hade hänt, vände och vred. Sen igår kväll(tisdag) gick jag in i rummet för att mata fiskarna och märkte att parketten kändes "bubblig". Satan... Skrek och svor en god stund, kom fram till att det troligen hade varit ytterfiltret som hade läckt under helgen. När jag hade kommit hem så hade jag pillat runt med det och det hade slutat läcka. Hursomhelst var jag bergsäker på att jag hade en heltäckande hemförsäkring. Icke så. Det visade sig vara en vanlig olycksfallsförsäkring. Min hemförsäkring fanns tydligen inte mer, trots att jag hade tecknat en för några år sedan. Jag bor i hyreshus i Umeå (Bostaden AB). Nu är den stora frågan vad i helsike jag kan tänkas göra. Ska flytta ut om en månad pga att hyran är så hög att jag får käka gröt hela tiden. Inte direkt utrymme för att betala någon saltad reparationsräkning av hela golvet! Jag har ställt in tre st luftavfuktare och 1 kupevärmare i rummet i hopp om att de ska suga åt sig vattnet och att golvet möjligen går till sig. Det är inte så grymt bubbligt men mellan vissa plankor står dom upp en liiiten bit.

    Någon som har erfarenhet av något liknande och vet på råd? Är helt förstörd... Ajöss semester i sommar hej jobba av skuld under hela semestern ... Att teckna en försäkring i dag och sen försöka få genom det på utflyttnings syningen känns ju ganska riskabelt det med... Vad ska jag göra? Sån jävla otur...

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bor man i hyreshus så gäller normalt hyreshusets försäkring för vattenskador - kolla upp.

    Golvet tror jag nog det är kört för.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JanneN
      • February 2006
      • 191

      #3
      Jag fick en liknade skada på ett ställe jag bodde förrut,dock var det bara ett par liter som läckt ut, parketen/stavarna reste sig som ett "U".
      Min kompis snickaren fick till det ganska bra, vi la mycket trälim, sköt med en gasdriven dyckertpistol och slutligen spacklade i springorna med spackel för EK, kändes lite under foten att det inte var helt slät, men hyresgästen efter oss har inte märkt något...
      Och vi hade tur med att lacken i parketten inte hade spruckit...
      Men tyvärr kan det kanske vara för långt gånget för dig...
      http://akvariefisk.ifokus.se/
      www.bollmoraakvarieklubb.org
      http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Bor man i hyreshus så gäller normalt hyreshusets försäkring för vattenskador - kolla upp.
        de stämmer men för man inte stå för självrisken själv om man ingen hemförsäkring har ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          de stämmer men för man inte stå för självrisken själv om man ingen hemförsäkring har ?
          Då blir det dyrt för den som bor i vår kommuns bostadsbolags fastigheter, det har 2 basbelopp som självrisk har jag för mig.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Kan väl för övrigt vara bra att upplysa hyresvärden om vattenskadan så snart som möjligt eftersom det hela tenderar att bli värre och värre ju längre tiden går innan man gör något åt det (flyttar just från en vattenskadad lägenhet- dock ej orsakat av akvarium).

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              här ja bor behöver man ingen försäkring för vattenskador.. huset är redan försäkrat mot sånt. men som sagt borde du säga till vaktmästaren om det.

              lycka till!
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              Arbetssätt...