gäddsaxar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    gäddsaxar

    är dom fortfarande lagliga???
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag hittar ingenting om att de skall vara förbjudna vid en snabb sökning på nätet, och de säljs uppenbarligen fortfarande, men däremot ser jag att vissa fiskeföreningar antingen inte tillåter gäddsax eller kräver att de kollas minst två gånger per dygn.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Danne_K
      • February 2005
      • 1034

      #3
      ja vet att de var tal om att dom skulle bli olagliga för ett antal år sen... tycker inte riktigt om att folk sätter ut en j*vla massa saxar där fisken leker nu under den här årstiden å ofta kollas ju inte saxarna på flera dagar... är ett extremt djurplågeri och händer ju nån gång då å då att saxarna släpper med å då svälter ju djuret ihjäl... är igenterligen konstigt att rävsaxar och sånt är förbjudet men inte på fiskar...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kolla med din lokala fiskeförening - de kanske är förbjudna där du bor. Om de inte är det kan du ju lämna in en petition om att de borde förbjudas.

        Att inte vittja saxen på flera dagar gissar jag dock är direkt olagligt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          kanske de men är ju inte helt enkelt att bevisa... ja tror ju inte att dom är förbjudna här om dom inte är förbjudna på andra ställen.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är inte olagligt att sälja eller använda gäddsaxar, men du måste vara yrkesfiskare eller fiskevattenägare för att få använda dem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Fällor som fångar bytet levande skall kontrolleras två gånger om dagen och fällor som dödar bytet en gång om dagen. Vet inte helt säkert om det gäller även för fångstanordninar för fisk men jag antar det.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag hittar ingenting om att de skall vara förbjudna vid en snabb sökning på nätet, och de säljs uppenbarligen fortfarande, men däremot ser jag att vissa fiskeföreningar antingen inte tillåter gäddsax eller kräver att de kollas minst två gånger per dygn.
                Åtminstone förr sas de att sax var förbjudet i vissa län, men inte andra. Det innebar att de som ville köpa saxar var tvungen att åka en bit ibland. Några sådana fiskare fanns det i mina hemtrakter , dock inte jag.
                Jag pratar om en svunnen tid.
                Hur läget är idag, vet jag ej, annat än att yrkesfiskare kan fiska med sax. Jag har en bekant som är yrkesfiskare och han använder sax vid gäddvinterfiske.

                Kommentar

                Arbetssätt...