Fiska med levand fisk som agn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Fiska med levand fisk som agn

    Jag hörde något på TV nu till morgon om att Djurskyddsmyndigheten förbjudit att fiska med levand fisk men uppfattade inte riktigt, någon som vet vad som sades.
    http://www.kramforskoi.com/
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag hörde det på rapport kl 9 att det var kommunerna som ska se till att det inte fiskas med krok med levand fissk, då fisken känner smärta, men vem bryr sig.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Så vitt jag vet kan man behandla fisk precis hur som helst om man är en privatperson eller fiskare, så det är nog snarast själva fiskemetoden som förbjudits (precis som harpunering & ljustring är förbjudet i sverige).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Så är det kanske, men vem bryr sig om att en "vildfisk" plågas.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Märkligt nog verkar det som om ingen bryr sig. Utom om det gäller forskning eller undervisning, då krävs helt plötsligt försöksdjurstillstånd för att göra nånting alls.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Tycker kramfors då även att det är ok att plåga människor som inte är civiliserade? Det är ju precis samma tankegång tycker jag.
            Varför skulle man bry sig mindre om en vild fisk än en sällskapsfisk?
            Att utsätta en annan levande organism för totyr tycker jag är fullständigt åt helvete, om det sedan gäller människor eller djur har för mig ingen större betydelse.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Så är det kanske, men vem bryr sig om att en "vildfisk" plågas.
              Tycker kramfors då även att det är ok att plåga människor som inte är civiliserade? Det är ju precis samma tankegång tycker jag.
              Vi tolkar Kramfors svar helt olika, jag tolkar hans svar, Så är det kanske, men vem i betydelsen folk i allmämhet.
              Varför hela tiden dra paralleller med det mest extrema exemplen. Kramfors har alltid värnat om alla levande varelsers bästa. Allt från fisk till mäniskor.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Ok, det var kanske jag som tolkade hans svar som något helt annat. Har också fått den uppfattningen av Kramfors tidigare. Ber om ursäkt för påhoppet, blir bara så irriterad när jag läser (eller missuppfattar ) om att det ska vara ok att plåga djur. I min uppväxt var det vanligt med "kompisar" som skröt om att de skjutit fåglar med luftgevär, eller jagat och kört över harar med fyrhjulingar.. etc, etc..

                Anledningen till att jag ofta (alltid?) drar paralleller mot det extrema är för att få folk att tänka efter lite.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  Men det ger helt klart ett intryck av att han inte bryr sig ett skit om man plågar vildfisk. Jag tolkade precis som y0da
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Ursprungligen postat av greken
                    Men det ger helt klart ett intryck av att han inte bryr sig ett skit om man plågar vildfisk. Jag tolkade precis som y0da
                    Man får vara noga med sina smilisar om man är ironisk!

                    Men jag uppfattade ändå Kramfors inlägg som uppgivet och lite ironiskt.
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Jag hörde det på rapport kl 9 att det var kommunerna som ska se till att det inte fiskas med krok med levand fisk, då fisken känner smärta, men vem bryr sig.
                      http://www.edgeflyfishing.com/artikl...p005/p005.html
                      Jag tror inte att alla ni som läst på den här tråden har orkat läst länken jag hänvisar till, vilket visar att "vem bryr sig".

                      Vår klubb har anmält ett flertal försäljare av dammfiskar för att de inte haft utbildning, godkända lokaler, misskötta fiskar till resp. kommuns miljö kontor som inte visat något intresse förrän efter flera påstötningar, trots besöket av inspektören har försäljningen fortsatt då kommunen inte har sagts sig inte ha tid till det.
                      Allt kan sammanfattas till "vem bryr sig om en fisk"
                      Ringorm är en hudsjukdom hos hästar som ger håravfall och hudförändringar. Sjukdomen orsakas av dermatofyter, en sorts mögelsvampar. Svampen sprids direkt ...
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Ursprungligen postat av Birgitta W
                        Man får vara noga med sina smilisar om man är ironisk!

                        Men jag uppfattade ändå Kramfors inlägg som uppgivet och lite ironiskt.
                        det gjorde jag också.
                        det är verkligen riktigt märkligt att tnka sig att medan vi pillar med salthalt och medeciner och i princip aldrig tar i fiskarna med händerna om det inte är absolut nödvändigt (och skulle vi göra det har vi ju alltid blöta händer, och inte skulle vi få för oss att lyfta en fisk i sjärten), allt för att minska fiskens lidande, Finns det folk som av "etiska" skäl släpper tillbaka en fisk efter att ha utsatt den för något som närmast kan liknas vid tortyr. Ska man nu tvunget fiska så håller jag med författaren av ovanstående artikel, dra upp fisken så snabbt så möjligt och slå sen ihjäl den illa kvickt (helst skulle ajg se att man högg av huvudet omedlebart, på samma sätt som man avlivar sjuk akvariefisk)
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #13
                          Fattar inte det där med att fånga och släppa tillbaka fisken, som en sport!?

                          Om man nu verkligen är sån djur(fisk)vän så vore det ju humanast att inte fiska alls. Om man nu inte kan med att döda fisken snabbt och ha den till mat.
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Jag hörde något på TV nu till morgon om att Djurskyddsmyndigheten förbjudit att fiska med levand fisk men uppfattade inte riktigt, någon som vet vad som sades.
                            Är det så eller? Någon som fått nån klarhet i ämnet?
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Jag tycker det verkar mycket märkligt att förbjuda fiske med levande fisk som agn med argumentet att det är plågsamt och stressande för fisken. fiskarna som blir uppfiskade utsätts ju för precis samma sak, att simma omkring och käma emot med en krok i käften.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...