Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #46
    Your fancy globoid-shaped goldfish - orandas, ranchus, ryukins, fantails and moors - are especially susceptible to this condition


    Buoyancy disorders of goldfish, especially the round-bodied ornamental varieties like orandas, lionheads, bubble-eyes, Ryukins, and moore, is one of the most common and frustrating problems confronting the pet fish hobbyist and aquatic animal veterinarian.



    fler källor som anger att simblåseproblem är vanligare hos guldfiskar med globformad kropp.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      I denna Zoopetartikel så tas ju t.ex. upp att just dessa fiskar visade upp en förvånsvärd aktivitet på senaste Singaporeutställningen
      http://www.zoopet.com/index.php?opti...348&Itemid=193
      tog en titt på slöjstjärtarna och tyckte inte dom va direkt vackra(personlig smak) men såg inte ut att ha några direkta problem att varken simma se eller hitta mat.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #48
        Och:-)
        Vad den här tråden handlar om är väl inte simblåseproblem.Vem har förnekat att dom finns???
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #49
          om du läser tidigare inlägg igen så handlar det inte om att problemet med simblåser finns utan att slöjstjärtar verkar få dom så mycke oftare än andra fiskar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #50
            Hej Raven.
            Läs igenom inlägget själv(det är en kommentar-och inte någon elakhet:-)
            Tråden handlar framförallt om avel och att ta ansvar
            MVH Marita
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #51
              Spør én gang til jeg....

              Om du ser at fisken (slørhalen) svømmer fint rundt, og spiser godt, hva er det da du baserer det på at fisken ikke har det bra?

              Og hvor mange av alle individene er det som har det bra, i forhold til hvor mange som får problemer på grunn av avlingen? De tilfellene hører man gjerne ikke om....
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #52
                Ursprungligen postat av martal
                Hej Raven.
                Läs igenom inlägget själv(det är en kommentar-och inte någon elakhet:-)
                Tråden handlar framförallt om avel och att ta ansvar
                MVH Marita
                Men om en viss framavlad sort drabbas av simblåseproblem oftare än andra sorter innebär det att aveln skapar individer med sämre hälsa. Så visst handlar denna tråd om simblåseproblem.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #53
                  Ursprungligen postat av desiredillusion
                  Om du ser at fisken (slørhalen) svømmer fint rundt, og spiser godt, hva er det da du baserer det på at fisken ikke har det bra?

                  Og hvor mange av alle individene er det som har det bra, i forhold til hvor mange som får problemer på grunn av avlingen? De tilfellene hører man gjerne ikke om....
                  Det er ikke vanlige slørhaler vi/jeg snakker om i første hand, har ikke så mye imot 'vanlige' slørhaler selv, men fisker som denne bubble eye derimot.

                  (Bilden visas med tillstånd från Larry Arnold på www.aqualandpetsplus.com)
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Opus; 19 March 2006, 19:16.
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #54
                    Ursprungligen postat av martal
                    Och:-)
                    Vad den här tråden handlar om är väl inte simblåseproblem.Vem har förnekat att dom finns???
                    Ett problem emd aveln på guldfiskar är att de verkar få problem med simblåsan oftare än andra fiskar, på samma sätt som bulldoggar får problem med hudinfektioner och har svårt att andas, till exmepel.

                    Därmed tycker jag att det är relevant att hänvisa till källor som säger att det faktiskt är så det ligger till, och att det inte som vissa verkar tycka, ett problem som finns bland alla fiskar.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      Ursprungligen postat av Opus
                      Det er ikke vanlige slørhaler vi/jeg snakker om i første hand, har ikke så mye imot 'vanlige' slørhaler selv, men fisker som denne bubble eye derimot.
                      Fruktansvärt ful och kag skulle aldrig skaffa den men so what et är ju min smak - har andra annan smak är det OK för min del.
                      Att ta upp den och fota den som du gjort är faktiskt extremt stressande för fisk - varför göra så om du nu värnar fiskarnas hälsa

                      Nu kanske man ska vara försiktig med att använda google som en vetenskaplig källa, men vid en sökning på "goldfish swim bladder problem" får man upp ca 62000 träffa, medan om man söker på "cichlid swim bladder problem" får man upp ca 18 000 (varav en stor del ändå handlar om guldfisk). Nätet svämmar alltså över av guldfiskägare som har porblem emd att deras fiskar flyter, i förhållande till hur många ciklidägare som har samma problem.

                      fast det kanske bara är en fråga om att det finns fler guldfiskar än ciklider i fångenskap, eller?
                      Det har nog snarare att göra med att det är poppis att racka ner på slöjstjärtar än om ciklider.
                      Hur ofta tallas det inte om "korsningsmissfoster" på slöjstjärtar men aldrig om odlade "marmelade cats" från malawi och då är ändå inte slöjstjärtarna ett resultat av korsningar vilket de flesta marmelade cats i handeln är?
                      "Papegojcikiderna" är missfoster men inte "Flowerhorn" och bägge är väl genetiskt lika mycket missfoster.

                      Sen tycker jag at det var intressant läsning i den vetenskapliga artikeln som Nils Holsmtröm nämner ovan. Mer än intressant läsning och ett antal teorier är det dock inte tycker jag - forskningsreferenser saknas.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bucket
                        • February 2004
                        • 1020

                        #56
                        Nils! Go for Riksdagen! du har pratet och skriftens förmåga.. gogo

                        jag lägger mig inte i denna diskussion
                        jävla massa akvarium!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #57
                          Ursprungligen postat av batski
                          Men om en viss framavlad sort drabbas av simblåseproblem oftare än andra sorter innebär det att aveln skapar individer med sämre hälsa. Så visst handlar denna tråd om simblåseproblem.
                          va precis de ja försökte säga.

                          men skulle tro problemet är att dom som vill göra ändring inte har möjligheten utan dom som har möjligheten är industrin som föder upp men ligger inga pengar i det.

                          ska man dels avla för bättre simblåsa kostar det pengar samtidigt som det blir mindre sjuka fiskar som avlivas och då sjunker försäljningen.

                          alltför mycket är kapitalstyrt därför skulle det ställas högre krav på industrin.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Opus
                            • January 2006
                            • 1014

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fruktansvärt ful och kag skulle aldrig skaffa den men so what et är ju min smak - har andra annan smak är det OK för min del.
                            Att ta upp den och fota den som du gjort är faktiskt extremt stressande för fisk - varför göra så om du nu värnar fiskarnas hälsa


                            Det har nog snarare att göra med att det är poppis att racka ner på slöjstjärtar än om ciklider.
                            Hur ofta tallas det inte om "korsningsmissfoster" på slöjstjärtar men aldrig om odlade "marmelade cats" från malawi och då är ändå inte slöjstjärtarna ett resultat av korsningar vilket de flesta marmelade cats i handeln är?
                            "Papegojcikiderna" är missfoster men inte "Flowerhorn" och bägge är väl genetiskt lika mycket missfoster.

                            Sen tycker jag at det var intressant läsning i den vetenskapliga artikeln som Nils Holsmtröm nämner ovan. Mer än intressant läsning och ett antal teorier är det dock inte tycker jag - forskningsreferenser saknas.
                            *skrattar* skapa inte problem för mig nu Kjell Fisken på bilden är inte min, och jag skulle aldrig ta up en fisk för att ta bild på den. sådär...dementi på plats!

                            Måste säga att jag har lite svärt för dessa hybridciklider också.
                            Vescere bracis meis!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #59
                              Ursprungligen postat av Opus
                              *skrattar* skapa inte problem för mig nu Kjell Fisken på bilden är inte min, och jag skulle aldrig ta up en fisk för att ta bild på den. sådär...dementi på plats!

                              Måste säga att jag har lite svärt för dessa hybridciklider också.
                              Läs mailet dig - du har problem
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • desiredillusion
                                • February 2006
                                • 512

                                #60
                                Opus:

                                Aha! Ja, da skjønner jeg.... lurte litt på hvorfor dere var så veldig imot denne, da de jeg har sett som jeg fikk fortalt het "bubble eye" absolutt ikke så slik ut....
                                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                                Kommentar

                                Arbetssätt...