Fiskmarginaler och kvantiteter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zot
    • May 2005
    • 7

    Fiskmarginaler och kvantiteter??

    Hej,

    Jag har funderat en del på ungefär vilka marginaler Zoohandlarna har på tex akveriefisk och i vilka "enheter" man, som handlare, köper olika fiskar...

    Mina frågor kan jag sammanfatta ungefär enligt följande...

    i) "Småfisk", tex neontetror, zebrafiskar, platy, tigerbarber etc... Köps dom i bestämt antal eller vikt eller "håvtag"... Såna här fiskar kostar ca 8-15 kr st till kund... säg en tia i genomsnitt..ofta sålda som stim av småfisk. Vad kan handlaren tänkas betala...?

    ii) "Udda saker", tex elefantfiskar, fjärilsfiskar, grodor - som ofta säljs som enstaka exemplar till kund... Är marginalerna större eller mindre än på (i) ? Köps sådana per styck?

    iii) "Mittemellan", tex pansarmalar, palettciklider, scalarer, guramisar etc... som ofta säljs som par eller mindre antal, ofta lite större fiskar än (i).. Samma som (i) eller som (ii) eller nån annan variant?

    Nån som har koll?
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Normalt är att handlarna på mindre fiskar lägger på allt mellan 3-6ggr inköpspriset. När vi pratar så billiga fiskar är det inte korrekt att prata procent egentligen, utan kronor. Jag tycker att 15:- förtjänst för en fisk är något av ett måste för handlaren, det finns ju kostnader också...

    Dyrare fiskar har de ofta 2-4ggr inköpspriset som slutpris, dvs lägre marginal uttryckt i procent, men lite fler kronor.

    Neontetror köper handlarna in för runt 2:-/st, och då köper de förhoppningsvis mängder om 100-250st i stöten. Det skall ju vara lönsamt för grossisten att hålla på med affärerna också. Men de köps per styck, precis som dyrare fiskar.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ofta säljs fiskar i något som grossisten kalla "förpackningsantal".
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Zot
        • May 2005
        • 7

        #4
        Re:

        Tack för kommentarerna så långt... Jag undrar, i nästa läge, hur man köper sina fiskar..? Har man en "lapp" där man kryssar i 200 neontetror, 40 palettciklider och 30 blå gurami, eller köper man normalt "vad som finns på lager" inom nån sorts "grupp" av fiskar. Anledningen till att jag frågar är att jag fått uppfattningen flera gånger av handlare att "-Vi får se vad som kommer på torsdag". Ska jag tolka det som att han inte riktigt kommer ihåg vad han beställt eller att han har en "allmän" beställning ute..?

        Finns "alla" vanliga fiskar alltid på lager? Vem köper dom av? Odlas det mesta i Sverige? Är det tex nån som "industriellt" odlar neontetror i tiotusental? I så fall hur bär dom sig åt?

        Återgår man sen till saker som rimligen gissningsvis är viltfångade, tex bilbukar, kuhliålar, fjärilsfiskar har man såna på "lager" för allmän leverans, eller kan sådana levereras "i mån av tillgång"

        Tack för att Ni upplyser mig... Jag är lite nyfiken på logistiken i fiskhandlandet...

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Det finns säkert de som kan det här lite bättre än jag, men jag kan ju försöka författa ett svar i alla fall:

          Handlarna beställer via telefon, mail eller särskild webb-shop, och gärna då specifika arter. Som alltid när man har med levande djur att göra så kan man inte alltid garantera 100% tillgång på allt. Grossisten kan inte gärna skicka ut djur som exempelvis ser lite sjuka ut. Man vet alltså inte alltid vad som kommer.

          I viss mån finns det också avtal om "surprise me", i synnerhet som ersättning för beställda "vanliga" fiskar som är slut. Korallplaty kanske får ersättas med Musse Pigg-platy, Vita Segelfensmolly kanske ersätts med Saffransmolly etc. Men precis som du skriver så handlar det då om vissa arter och typer som man får hålla sig inom. Handlaren har ju också krav på sig att kunna placera fiskarna i akvarier så de passar ihop, och de har inget emot att kunna något om dem heller... :-)

          Alla fiskar finns inte alltid på lager. Grossisterna odlar till viss del själva, som t.ex. Simontorp där man kan prata om "industriell produktion" om än med svenska djurskyddslagar som grund. I andra fall köper man in fisk från stora fiskodlingar i bl.a. Asien och till viss del Östeuropa.

          Vildfångad fisk köps också in från Asien, Afrika och Sydamerika. Vildfångad fisk finns det sällan konstant tillgång på, det handlar en hel del om när man kan fånga dem, lekperioder, väder etc. Men eftersom marknaden är internationell så lagras det fiskar i dammar hos grossister världen över och tillgången är ganska bra året runt.

          Internationalismen märks allt mer. Främst är det Asien som utmärker sig genom att mycket billigt kunna odla fisk. Därför kan man från asiatiska odlare idag köpa Diskus, vars ursprung är Sydamerika, eller Malawi som ursprungligen kommer från Afrika.

          Stora fiskodlingar har massor av kar, ofta flera kubikmeter stora dammliknande behållare där vattenbyteshastigheten är hög, där de aldrig saknar mat och där man gör sitt yttersta för att så många yngel som möjligt skall produceras. Vid en del odlingar i framför allt Asien tillsätter man hormoner och vissa mediciner samt kemiska preparat för att fiskarna skall leka. Det är inte heller ovanligt att fiskarna får låga doser av antibiotika i vattnet för att förebygga sjukdomar. Den storskaliga industriella odlingen har ganska lite med hemodlingen att göra.

          Det finns hemodlare som också säljer till handlare, men kraven är stora. Det skall vara unga, men vuxna, fiskar som är friska och "rasrena" i vettiga kvantiteter. Att komma med två svärdbärare är lika fel som att försöka sälja femhundra på ett bräde.

          Fiskar som kommer från utlandet fraktas med flygfrakt i frigolitlådor där de ligger packade i påsar. Det är jobbigt för en fisk att resa, men 98-99% av dem klarar av det. Jag tror vi vanliga akvarister har minst lika stort svinn när vi fraktar hem fisken från Zoobutiken eller koppar in den på fel sätt.

          Kommentar

          Arbetssätt...