Simontorp suger !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Simontorp suger !!!

    Jag ber Simontorp AB så mycket om ursäkt för denna tråd.

    Och tackar för alla positiva och negativa kommentarer och mejl ifrån zoopet'are och handlare. De har varit intressant läsning !

    Kjell: Du får göra vad du vill med tåten.


    Senast redigerad av oveb; 28 December 2005, 22:14.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tycker väl i och för sig att det är bra att det finns grossister som gynnar de som fortfarande säljer det levande annars går vi väl mot en utveckling där fisk knappt finns till salu nånstans utom i några få specialaffärer med man däremot kan köpa fiskmat i bensinmackar, supermarkets och internetaffärer.
    Om det nu stämmer som de säger så får väl internetaffärerna börja med det levande också (en del gör redan det).
    Sedan har väl detta inget med kartell att göra - en kartell är ju när ett antal grossister gemensamt bestämmer sig för att genomföra en bojkott och det handlar det ju inte om här.

    Internet-affärerna i Sverige får väl annars börja göra så som dom gör i många andra länder - dvs importera själva. Om nu deras marginaler är så höga som du skriver så förstår jag överhuvudtaget inte varför de sörjer - då borde de ju ändå handla någon annanstans.
    Om jag hade hade satsat på internethandel så hade i alla fall jag importerat själv.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      El så säljer alla affärer levande fisk!! Hur svårt äre det att ha några Discus för 7995kr till salu på en hemsida!?
      Tjopp...

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan har väl detta inget med kartell att göra - en kartell är ju när ett antal grossister gemensamt bestämmer sig för att genomföra en bojkott och det handlar det ju inte om här.
        Eller när en "generalagent" bestämmer sig för att inte leverera till vissa av sina kunder ! ** klart olagligt **

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Internet-affärerna i Sverige får väl annars börja göra så som dom gör i många andra länder - dvs importera själva.
        Problemet är att tillverkarna inser exakt det och ger Internet-butikerna usla villkor ! ** Kartellfasoner igen **

        Vad jag tror blir följden är att Internetbutikerna anställer någon med rätt behörighet och säljer nån platy emellanåt och sen har inget hänt.

        Eller att nästa steg blir är att kunderna vänder sig till exempelvis tyska internetbutiker istället vilket gör att de (Simontorp) inte tjänar ett jota.

        För inbilla dig inte att tillverkarna vågar säga nej till en stor tysk Internet-butik !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Vi hade en liknande grej för oss när en förening hade sökt ett tillfälligt alkoholtillstånd..då va man tvungen att ha någon form av lagad mat.. Korv räckte inte.. Men pyttipanna med ägg å rödbetor va ok... Priset för en portion va däremot nånstans runt 500kr.. Detta är rätt länge sen har säkert ändrats att pris måste va realistiska el nått sånt
          Men de finns alltid kryphål..
          Tjopp...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av sacha
            El så säljer alla affärer levande fisk!! Hur svårt äre det att ha några Discus för 7995kr till salu på en hemsida!?
            Ett dilemma dock - för att få sälja levande krävs det ett antal tillstånd, krav på lokalens utseende samt utbildning och allt detta kostar en hel del. Detta är den främsta anledningen till att alltfler sluta sälja levande eftersom det inte är lönsamt.
            Pratade t.ex. med en affär på en ort (inte internetaffär) som helt slutade sälja levande i affären. Hans sänkte sedan priserna rejält och visserligen minskade omsättningen då också rejält men i slutändan blev det mer pengar över. Anleningen till detta var att han kunde avskeda de flesta av sina anställda (var inte så arbetskrävande längre) och att det ställdes mindre med myndighetskrav. Han var väldigt nöjd med sitt beslut som gav mer pengar och mindre arbete och mindre ansvar. Jag påpekade dock för honom att hans sötebrödsdagar nog skulel vara slut om hans bägge konkurrenter på orten också kom på samma idé - då skulle det ju inte säljas några djur längre och vem vill då köpa tillbehören.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Hmm..jo de e ju sant.. Jo levande djur behöver vi ju i affärerna
              Tjopp...

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ett dilemma dock - för att få sälja levande krävs det ett antal tillstånd, krav på lokalens utseende samt utbildning och allt detta kostar en hel del. Detta är den främsta anledningen till att alltfler sluta sälja levande eftersom det inte är lönsamt.
                Pratade t.ex. med en affär på en ort (inte internetaffär) som helt slutade sälja levande i affären. Hans sänkte sedan priserna rejält och visserligen minskade omsättningen då också rejält men i slutändan blev det mer pengar över. Anleningen till detta var att han kunde avskeda de flesta av sina anställda (var inte så arbetskrävande längre) och att det ställdes mindre med myndighetskrav. Han var väldigt nöjd med sitt beslut som gav mer pengar och mindre arbete och mindre ansvar. Jag påpekade dock för honom att hans sötebrödsdagar nog skulel vara slut om hans bägge konkurrenter på orten också kom på samma idé - då skulle det ju inte säljas några djur längre och vem vill då köpa tillbehören.

                Tsss, nu överdriver du allt kraven eller så är mer än hälften av butikerna i Stockholm otillåtna. En skrubb och en utbildad verkar vara allt som krävs !!!
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • kenneth.n
                  • April 2002
                  • 105

                  #9
                  utan att lägga mig i sakfrågan så är det inte så att Simontorp kommer att sluta sälja till någon utan de är så att för att få ta del av rabatt systemet så måste vissa krav uppfyllas, bland annat att sälja levande samt att ha "normala" öppetider...
                  /kenneth

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Tsss, nu överdriver du allt kraven eller så är mer än hälften av butikerna i Stockholm otillåtna. En skrubb och en utbildad verkar vara allt som krävs !!!
                    Tolkningen av lagen och kostnaderna kan i och för sig variera mellan kommunerna men visst lär det minimum gå åt ett antal tusenlappar per år för att uppfylla kraven.

                    Skall väl definitivt sägas att jag definitivt inte har något emot internetaffärer (vi tar t.ex. tacksamt emot bannerannonser från internetaffärer här på Zoopet - ingen bojkott här inte). En av mina allra närmaste vänner har en också stor internetaffär (inte i Sverige).
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 December 2005, 21:42.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Ursprungligen postat av kenneth.n
                      utan att lägga mig i sakfrågan så är det inte så att Simontorp kommer att sluta sälja till någon utan de är så att för att få ta del av rabatt systemet så måste vissa krav uppfyllas, bland annat att sälja levande samt att ha "normala" öppetider...
                      /kenneth
                      Rabatter styr naturligvis vad som säljs och det kommer m.a.o inte bli Simontorps produkter som säljs till folk som är ekonomiskt lagda eller råkar bo på landsbygden !

                      Aktieägarna lär naturligtvis jubla över det beslutet
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Jag berörs också då jag inte har "fast öppet tider" Men inget att hänga upp sig på. Det finns alltid de som vill sälja o tror snarare att direktimporten kommer att öka.
                        Senast redigerad av kaj.p; 23 December 2005, 22:52.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Det finns för övrigt flera grossister på marknaden som har som krav på sina kunder att de skall ha en inregistrerad affär med öppettider och ingen har tidigare klagat på dessa.

                          Problemet är nog att vissa internetaffärer (definitivt inte alla) har haft som policy att låta grossisten stå för deras lagerhållning för att kunna hålla låga priser. Dvs när de får in en beställning så ringer de till grossisten och vill omedelbums ha varan.
                          I regel är det som så att grossisten har ett betydligt lägre pålägg än affären men att det också innebär att de enbart säljer en gros dvs i större partier.
                          Om grossisterna skall börja sälja produkterna styckvis eller i små kvantiteter så innebär det ju också att de blir tvungna att höja priset.

                          På den tiden jag var grossist så fanns det inga internetaffärer men ändå vissa vanliga affärer som hade samma filosofi som den jag nämnt ovan och dessa kunder gick man rejält ekonomiskt back på. Man satte därför uppe en massa regler om t.ex. faktureringsavgift vid ordrar under en viss summa samt att man minimum fick beställa ett visst antal av varje produkt - allt för att man inte hade råd med sådana kunder.
                          Inte nog med det - den typen av affärer hade också ofta ett minimum av kunskap och så snart det kom in en kund och frågade om något så gav de kunden telefonnumret till mig för att jag skulle beskriva hur produkten funkade. Dvs affären lät mig (dvs grossisten) göra en del av hans jobb samtidigt som han håvade in pengarna för det. Efter att ha pratat med flera grossister så vet jag att samma problem gäller med flera av internetföretagen idag.

                          Men som sagt jag är övertygad om att internethandeln har en framtid och det finns också några stycken bra och seriösa (t.ex. med kunskap och egen lagerhållning) internetaffärer i Sverige idag. De har säkert redan idag egna inköpskanaler och handlar dessutom från flera ställen för att inte bli beroende av någon av sina inköpskanaler.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lucas_no1

                            #14
                            Men internetbutiker har ju öppet dygnet runt och det går väl utmärkt att beställa discus av dig kaj via mail så det kan ju inte va något problem eller räknas inte internet försäljning som öppetider?

                            Varför Simonstorp gör så här är väl helt enkelt för att butiker i stan inte klarar av att sälja för de priser som internetbutikerna har och då pressar de på Simonstorp för att inte gå under.
                            I nuläget är det ju majoritet "vanliga" butiker som beställer från Simonstorp.
                            Skulle deras största kund underlag komma från internetbutiker så skulle dom vända kappan mot dom och gynna dessa i stället.
                            Så jag tror att dom gör en stor tabbe då internetförsäljning ökar dag från dag.
                            Simonstorp kommer inte ha några kunder till slut!

                            Om nu vanliga butiker tycker sig bli utkonkurerade av internet butiker så är det väl upp till dom att också tillhanda hålla en internet butik med försäljning på, svårare kan det ju ej bli!

                            Personligen köper jag där dom är trevliga och har bra priser och anväder mig gärna av en butik som utställningslokal för att se på varorna jag tänker köpa.
                            Vill dom sälja varan för samma pris som jag kan köpa den för på det billigaste stället så gärna för mig.
                            Händer ju dock sällan.

                            Sen måste jag säga att en mycket trevlig internet tomte levererade ett mycket fint Juwel akvarium idag, dan före doppare dan och det var betydligt billigare än vad det skulle kosta i butik i Stockholm!

                            GOD JUL! :-)

                            Kommentar

                            • Lucas_no1

                              #15
                              Skrev mitt inlägg så jag läste inte ditt senaste inlägg Kjell men fungerar det inte nästan på samma sätt för en vanlig butik och en internet butik.
                              Vill jag ha ett akvarium så har ju ingen av dom det hemma båda beställer och får varje vecka leverans från simonstorp.
                              Det finns ju nästan ingen butik som har mer än kanske max fyra fem stora akvarium hemma i lager.
                              Det som finns i butiken tex när det gäller pumpar är det som står bakom disken typ ett stort ytterfilter och några mindre.

                              Så det är ju ingen större skillnad på beställningarna från butik till butik.
                              Vare sig på internet eller i köpcentrumet.
                              Akvarielagret är väl den butik som sticker ut i mängden i Stockholm och har allt hemma vilket då ofta gör att man köper där för då vet man att man har det i handen när man väl varit där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...