Bilbuk jätte fastnar i insug?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Bilbuk jätte fastnar i insug?

    Skaffade precis 5 st "Bilbuk jätte", men de fastnar ständigt in insuget i bakgrunden. Har ett insug vid ytan och ett vid mitten. Är vid det i ytan som de fastnar. Har 1dm skillnad framför/bakom bakgrunden, blir rätt bra sug vid insuget vid ytan.
    Vad kan man göra åt detta? Kommer de lära sig efter ett tag att de ska simma ifrån insuget?
    Får stäga av/på pumpen hela tiden för tillället. Får ta och flytta fiskarna till ett annat kar om det fortsätter såhär, men mina andra kar är för små för dessa bilbukar egentligen
    Tacksam för snabba svar :P
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    Kanske försöka fördela suget på något sätt? Tunn filtermatta framför insuget kanske?
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Mjo.. tänkte på det.. testade även den varianten.. men de fastnade bara på filtermattan istället
      Men det är ju en bra lösning annars.. men även om det skulle ha funkat praktiskt så blir det ju svinfult mot bakgrunden
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Jag gissade att de skulle vara svinfult, men kanske en nödlösning.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av y0da
          Skaffade precis 5 st "Bilbuk jätte", men de fastnar ständigt in insuget i bakgrunden. Har ett insug vid ytan och ett vid mitten. Är vid det i ytan som de fastnar. Har 1dm skillnad framför/bakom bakgrunden, blir rätt bra sug vid insuget vid ytan.
          Vad kan man göra åt detta? Kommer de lära sig efter ett tag att de ska simma ifrån insuget?
          Får stäga av/på pumpen hela tiden för tillället. Får ta och flytta fiskarna till ett annat kar om det fortsätter såhär, men mina andra kar är för små för dessa bilbukar egentligen
          Tacksam för snabba svar :P

          täpp igen det vid ytan och ta allt från det i mitten?..
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Seriöst Yoda.....en DM skillnad framför mot bakom bakgrunden ????

            Du har inte funderat på att det kanske är lite väl bra sug.
            Det går ju att skaffa ett pumphuvud som trycker på lite mindre kanske ¿¿

            Jag har nog ett par millimeter skillnad i mitt 375 kar och då har jag btn´s 60 mm raster nere i ena hörnet och så pumpar det ändå ca:1800 liter/ tim.

            Nåt galet är det om du har så stor skillnad tycker jag....
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Seriöst Yoda.....en DM skillnad framför mot bakom bakgrunden ????

              Du har inte funderat på att det kanske är lite väl bra sug.
              Det går ju att skaffa ett pumphuvud som trycker på lite mindre kanske ¿¿

              Jag har nog ett par millimeter skillnad i mitt 375 kar och då har jag btn´s 60 mm raster nere i ena hörnet och så pumpar det ändå ca:1800 liter/ tim.

              Nåt galet är det om du har så stor skillnad tycker jag....
              Mja... 5cm är var det nu när jag mätte
              Pumpen är lite kraftig, men jag har strypt ner den så den är helt ok. Problemet är att mitt insug vid ytan är lite för litet. Fanns inga stora kvar i butiken så jag fick ta detta så länge. Ska byta mot ett större när de har kommit in.
              Kanske svarade på min egen fråga där förresten . När insuget är mindre så blir det ju rätt bra sug där. Med ett större insug borde det inte vara några större problem.
              Bilbukarna har nu lärt sig vara i andra änden av karet, så problemet verkar vara löst ändå.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #8
                Intelligent fisk då. Fiskar är inte jämt dumma.
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Förresten yOda hur stora är ditt insug vid ytan? Det kan vara till lite hjälp för mig att veta om jag dimensionerat rätt antal genomföringar och diameter.
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Storleken på insuget vid ytan är ca 6cm diameter. Men själva "insuget" på denna är väl bara 4cm eller så. De jag har till min bakgrund i mitt 136l är väl 7cm diameter men 6cm insug.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Tack! Jag ska ha 4st bottengenomföringar 18mm borrade hål. Blir att spridda insuget från rören kopplade till dessa. T-kopplingar och perofererade rör. Undrar om vattnet kommer stå 5-10cm ovanför dessa rör när jag pumpar in 2000-4000l i timmen till 410liters akvariet som jag har beställt glas till?
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      Arbetssätt...