Räknas detta som en lag eller bara förhållningsregler? L80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Räknas detta som en lag eller bara förhållningsregler? L80



    (bortse ifrån landsköldpaddorna och läs den första delen)
    //Linda

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    L80 är en tvingande lag
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      L80 är en tvingande lag
      Tack!!! Ursäkta men jag har pratat med folk och de påstår att det bara skulle vara förhållningregler. Så jag är just för tillfället rätt "sur" att de inte tror på mig trots att jag visar upp lagen.
      //Linda

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kanske en förklaring är nödvändig eftersom det finns många missförstånd - Lagen är en tvingande lag - men man måste vara medveten om att den inte gäller för alla - som det står gäller den för "hållande, uppfödning och försäljning".
        Jamen hållande måste ju inbegripa alla kan man tycka, men så är det inte i enligt definitionen. För att man skall anses vara "hållande" måste man hålla ett visst antal djur, ha ett visst antal akvarier (olika definitioner för olika djurgrupper).

        Så om Pelle har en undulat hemma så gäller inte fågellagen för honom eftersom hans djurhållande sker i så liten omfattning att han inte anses som "hållande".
        Efter vad jag förstått så är det dock på gång en lagändring vad gäller detta - fast jag är inte så insatt i vad som hänt det senaste året.

        Skall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #5
          fast vi pratade just ang zooaffärer. Eller rättare sagt om det var en lag eller inte. Alltså är det en lag och inte förhållningsregler.

          Med andra ord måste detta betyda att zooaffärer borde vara tvunga att upplysa att kaniner m.m. ska hållas två och två?

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Kanske en förklaring är nödvändig eftersom det finns många missförstånd - Lagen är en tvingande lag - men man måste vara medveten om att den inte gäller för alla - som det står gäller den för "hållande, uppfödning och försäljning".
          Jamen hållande måste ju inbegripa alla kan man tycka, men så är det inte i enligt definitionen. För att man skall anses vara "hållande" måste man hålla ett visst antal djur, ha ett visst antal akvarier (olika definitioner för olika djurgrupper).

          Så om Pelle har en undulat hemma så gäller inte fågellagen för honom eftersom hans djurhållande sker i så liten omfattning att han inte anses som "hållande".
          Efter vad jag förstått så är det dock på gång en lagändring vad gäller detta - fast jag är inte så insatt i vad som hänt det senaste året.

          Skall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.
          //Linda

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Om man "översätter" det på fiskar.
            1 & stimmfiskar ska hållas i ett stim.
            2 & många fiskarter får inte vara i samma akvarium.
            3 & det får inte avlas på Slöjstjärtar.

            Eller .......?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan skall vara minst 1 dm².

              Den lagen tror jag många zooaffär skiter i. Kan man anmäla dom för att hålla kampfiskar i under 1L ? Är det lönt?
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Skall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.
                Halsa till Helena Elofsson fran mig (hon har doktorerat pa spigg och jobbar pa djurskyddsmyndigheten i Skara sa hon lar vara dar).
                Senast redigerad av Ola Svensson; 24 October 2005, 13:15. Anledning: Felstavat namn/slant pa tangenterna
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                Arbetssätt...