Prisbarometer för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gotti1
    • November 2003
    • 5

    #16
    Listpriset i sverige på Pygocentrus nattereri (piraya)?

    Någon som har en aning:
    De brukar säljas i 1", 2", 3" och 4" (inches)

    Finns det några svenska listpriser över akvariefisk?

    Jag är intresserad över vad akvarieaffärerna betalar för fisken!

    /Alex

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #17


      Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu!
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Varför kan det inte enas om vettiga priser i stället för att det skall ibland skilja så extremt mycket mellan fiskarna? Jag vet att zoona har olika leverantörer.. men ibland kan man se att de dyrare är inte ett dugg värda sitt pris, medans de billigare kanske borde ha kostat mer...
        Att enas om priserna är inte lagligt och det är faktiskt en lag som tillkommit för konsumenternas skull.

        Att det kan skilja så mycket i pris beror naturligtvis på många olika saker som affärens kostnader (lokalhyra, löner etc.), omsättning, karantänstid och främst deras inköpspriser.

        Att grossiternas priser varierar så mycket beror på ungefär samma saker. Till exempel så håller en del grossister lång karantän medan andra chanser och skickar ut fisken direkt.
        En del grossister i Sverige köper kanske sin fisk från en liten fångststation med ett snävt sortimet med kort karantän. Fördel - mycket låga priser, Nackdel - litet utbud och en instabil kvalitet.
        Andra grossister i Sverige köper sin fisk från jättelika fiskdistributörer nere i Europa. Fördel - ett brett utbud, stabil kvalitet, Nackdel - högre priser.

        Så man får nog helt enkelt acceptera att det finns prisskillnader och att det ibland kan vara ganska rejäla sådana. Jag ser det dock inte direkt som negativt ur konsumentsynpunkt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Adamzon
          • October 2005
          • 342

          #19
          Ursprungligen postat av anna7607
          www.akvarielager.se

          Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu!
          Tyvärr kostar frakten 300kr, Så jag går nog å köper i våran zoobutik
          240 L Amerika, med BTN
          54 L Slaffs, med BTN
          350 L Växter
          45 Liter (extra akvarie)
          120 Liter lek
          144 Liter KUBEN



          Mvh: Adam Madsen
          Lidköping
          http://blog.temabild.se

          www.plantswap.se/forum/

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Att enas om priserna är inte lagligt och det är faktiskt en lag som tillkommit för konsumenternas skull.

            Att det kan skilja så mycket i pris beror naturligtvis på många olika saker som affärens kostnader (lokalhyra, löner etc.), omsättning, karantänstid och främst deras inköpspriser.

            Att grossiternas priser varierar så mycket beror på ungefär samma saker. Till exempel så håller en del grossister lång karantän medan andra chanser och skickar ut fisken direkt.
            En del grossister i Sverige köper kanske sin fisk från en liten fångststation med ett snävt sortimet med kort karantän. Fördel - mycket låga priser, Nackdel - litet utbud och en instabil kvalitet.
            Andra grossister i Sverige köper sin fisk från jättelika fiskdistributörer nere i Europa. Fördel - ett brett utbud, stabil kvalitet, Nackdel - högre priser.

            Så man får nog helt enkelt acceptera att det finns prisskillnader och att det ibland kan vara ganska rejäla sådana. Jag ser det dock inte direkt som negativt ur konsumentsynpunkt.
            Nej, självklart är det inte negativt på vissa sätt. Det måste ju finnas konkurans. Men man blir lite förbryllad när man åker runt i halva sverige för att hitta den perfekta fisken och ser de ibland enroma skillnaderna på priser på helt vanliga guppysarna, mollys och de andra vanliga akvariefiskarna. Det är dem jag blir lite konfudersam på medans de riktigt "värdefulla" fiskarna/malarna inte stör mig så jätte mycket. Det är ju dem man vill betala för så att säga.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #21
              200 kr med 1 frigolit låda, om man beställer för 1000kr annars tillkommer 150 kr, man kan ju alltid beställa tillsammans å dela på frakten, jag bor 8 mil ifrån och de lönar sig för mig att åka dit, då våran ena zoobutik tar 85kr för tex golfoll å 15 för en neontetra. Fast frågan va ju om ca priser å på deras sida har dom priser

              Ursprungligen postat av Adamzon
              Ursprungligen postat av anna7607
              www.akvarielager.se

              Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu!
              Tyvärr kostar frakten 300kr, Så jag går nog å köper i våran zoobutik
              Senast redigerad av anna7607; 10 November 2005, 10:39. Anledning: mer
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Nej, självklart är det inte negativt på vissa sätt. Det måste ju finnas konkurans. Men man blir lite förbryllad när man åker runt i halva sverige för att hitta den perfekta fisken och ser de ibland enroma skillnaderna på priser på helt vanliga guppysarna, mollys och de andra vanliga akvariefiskarna. Det är dem jag blir lite konfudersam på medans de riktigt "värdefulla" fiskarna/malarna inte stör mig så jätte mycket. Det är ju dem man vill betala för så att säga
                De riktigt ovanliga fiskarna har väl egentligen färre ursprungliga distributörer (oftast bara en) och dår är ju chansen mindre i så fall att det uppstår prisskillnader än för t.ex. guppy som odlads i hundratals med former och levereras i många olika storlekar, det finns dessutom 1.000 tals mer olika odlare som odlar på olika sätt och sedan flera hundra distributörer som hanterar fisken på olika sätt. Här vore det ju extremt märkligt om priserna i slutändan till konsument skulle bli likartad.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...