Snacka om pärs!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Snacka om pärs!!

    Jag flyttade in till min nya lägenhet för två månader sedan, precis på dagen idag. Allt var fint, el fanns och fungerade utmärkt. Med andra ord hade jag ingen anledning att höra av mig till någon om angående detta..

    Idag åkte jag hemmifrån klockan 13 och kom hem ungefär 15.30. Elen var borta!! Efter en snabb koll i trapphuset konstaterade jag att det bara var min egen lägenhet som var drabbad. Jag ringde omedelbart sydkraft (eon heter det tydligen numera) och undrade vad som hänt. De hade kopplat bort elen därför att de inte hade hört någonting sedan den tidigare hyresgästen flyttat! De kunde tydligen inte heller skicka en förvarning eller ta kontakt med min hyresvärd innan de stängde av elen...
    Nå, de skulle koppla på elen före kl 18, annars skulle jag höra av mig, för de hade öppet till 18. Jag sa naturligtvis att jag hade två akvarier som var i stort behov av el. Jag försökte plugga medan jag väntade på att det skulle hända något, men av förklarliga skäl var det lite svårt att koncentrera sig!

    Kvart i sex ringde jag och blev placerad i telefonkö. Två minuter i sex (enligt min klocka) kom en röst in och sade att öppettiderna var mellan 8 och 18 och att de nu hade stängt!!!! Vidare hänvisade de till ett journummer som "finns på din elräkning och i telefonkatalogen". Jag har naturligtvis ingen räkning, och någon telefonkatalog äger jag inte heller.. Vid det här laget var jag både ganska förbannad och riktigt orolig för fiskarna.
    Jag samlade ihop alla skarvsladdar jag kunde uppbåda och ringde på hos grannen. Hans syster fick väcka honom(!!) så han kunde hjälpa mig dra en sladd genom våra brevlådor och in till mig. Nu hade jag el till akvarierna iallafall! (För övrigt hade grannen ett ~90liters med 3 oscar på ca 25cm =/).

    Lite lugnare satte jag mig med matten igen, men kom sedan att tänka på grejorna i frys och kyl. Jag ringde 118 118 för tredje gången idag och fick numret till jouren. För ungefär en halvtimme sedan kom en kille och satte igång elen igen, så nu är allt online igen. Om man, naturligtvis, bortser från alla timrar som måste ställas om och skarvsladdar som ska sättas i igen!

    Det jag var mest orolig för var att filtren skulle dö och förgifta karen, men båda har varit up and running i nästan tre timmar nu, och fiskarna ser helt ok ut!

    Det roliga är att sydkraft tänker kräva mig på 500:- för att de var tvungen att sätta igång elen samma dag som jag ringde. Jag ska ringa dem imorrn och resonera lite med dem tänkte jag. Tycker nog snarare att den summan borde gå i motsatt riktning.. Tänk om jag inte varit hemma!!

    Blev ett ganska långt inlägg, kände att jag var tvungen att skriva av mig lite. Återkommer efter morgondagens samtal med sydkraft, om intresse finns

    Puh!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Tja, vad ska man säga... Det här med allt pappersarbete när man flyttar kan ju göra en tokig.Och har det då blivit nåt fel i kedjan (gammal hyresgäst- ny hyresgäst) så är det inte lätt att veta om nåt blivit fel.. Men det fick ju du reda på på ett ganska brutalt sätt . Vilken tur att du kunde lösa situationen med hjälp av grannen.

    Och det här med att bli lovad nåt av ett större företag är ju ibland som att försöka hoppa bungyjump utan livlina *suck*. Den ene lovar nåt den andra inte har en aning om (säger dom iaf då man ringer igen). Kan tänka mig att du vart något irriterad när du satt i telefonkön...

    Hoppas att den ekonomiska biten löser sig.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      själv fick ja 26dagar fri el när ja flytta in
      får va gla för de lilla du fick lite el av grannen till de viktigaste iallafall.

      själv HATAR jag att ha kontakt med bolag.

      fick kontakta folksam 3ggr för å få dom å fatta att ja inte vilel fortsätta med deras svinaktigt dyra hemförsäkring.
      fick kontakta dom 7-8ggr innan ja fick ett nåtsånär vettigt svar på var räkningen för olycksfallförsäkringen tagit vägen.
      fick den över 2 månader EFTER att försäkringen hade förfallit.
      båda är flyttade till if.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      Arbetssätt...