Snorkling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hj22az
    • June 2005
    • 4

    Snorkling

    Någon som har några erfarenheter av snorkling i Mexico eller andra charter-resmål i den delen av världen? Främst nybörjarvänligt och lättillgängligt (direkt från stranden) är av intresse.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har arbetat i och kring cancun på den karibiska kusten. Starka strömmar är vardagen på dessa rev. Men om du bara är beredd att gå tillbaka så är det bara att simma ut och följa med strömmen som alltid går längst med kusten. För att leta efter bra snorklingställen, gå till utkanterna av stränderna eller vid uddar. Hela kusten är smockfull med koraller utom just innerst inne i vikarna/stränderna.

    Några ställen jag verkligen vill rekomendera är:

    ca 5 mil söder om cancun finns det sk "cenotes", färskvattensgrottor. I lagunen där "cenotes" kommer upp i dagen är vattnet bräckt och det finns inga koraller, men här håller många olika större rovfiskar till dagtid för att vila upp sig inför natten jakt. Jag har sett massor av baracudor där och många andra större fiskar. Det är mycket enkelt att komma till och inga strömmar att bry sig om, dvs bra för nybörjare.

    Ön Cozumel räknas till en av värlens tio bästa dykplatser, här kan man se allt från haj till sjöhästar och koraller i mängder. Precis som på fastlandet kan det vara lite strömt. Hit kan man ta sig med båt från flera ställen på fastlandet, men jag rekomenderar att man tar en snorkelcharter som de flesta hotell och travelagents anordnar. Om du har provat själv några gånger på fastlandet så kommer du att få mer ut av det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...