Inköpspriser på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Som Tropfrog skriver kan det ofta vara lönt att odla en del av massfisken som platys, svärdbärare, guppy, ancistrus etc.
    Dessa (de tre förstnämnda) är i och för sig väldigt billiga från Asien men ser man bara till att hålla hög kvalité så betalar affären ofta mer för svenskodlade än för Asienodlade.
    Andra bra fiskar att odla är t.ex. skalarer om man bara ser till att dra upp dom i rejält höga akvarier (gärna 60 cm) så att ryggfenorna blir höga och fina.

    Sedan vad gäller alla lite ovanligare arter så kräver det nog att det finns specialaffärer som är intresserade av just sådana arter - fråga i affärerna i din närhet vad de är intresserade av.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #17
      odlar en hel del fisk & det som går bäst att sälja är just dom vanliga sorterna,alla former av levandefödare går åt som smör,ancistrusar likaså,palettciklider o zebrafiskar går också bra,scalarer går bra periodvis,barber o tetror går alltid att sälja,just levandefödarna är det stort sug på,förmodligen pga ojämn kvalitet på dom importerade fiskarna.
      // Uffe

      Kommentar

      • HazelCR

        #18
        Ursprungligen postat av Multie
        Nu är det ju så att många odlar fisk i sina hem. Vet inte om det är en bra eller dålig idé det här men jag hade tänkt försöka samla ihop en "prislista".

        Så, hur mycket får du för din fisk hos din lokala återförsäljare?
        Hur har det gått, har du fått ihop en prislista? Eller har du kanske hittat en bra länk med grossistpriser?

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #19
          När jag har lämnat fisk till affärer har jag fått lite mer än hälften av vad de kan ta för dem. Då har jag iofs tagit ut det i andra produkter. Butiken i fråga tar glatt emot "gångbara" arter, dock helst inte sånt de för tillfället har överflöd på. Mao är det bra om man har 2-3 butiker som tar in ens fiskar, för sannorlikheten är inte stor att de har överskott på samma arter.
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          Arbetssätt...