Bokrea med fiskböcker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Bokrea med fiskböcker

    Snart är det dags för årets bokrea och jag satt just och bläddrade i Akademibiokhandelns realista och hittade två böcker som jag redan har och som kan rekommenderas
    Siskeburar och guldfiskskålar/Ingvar Svanberg. En bok om sällskapsdjuitens historia - den finns med bland Zoopets boktips
    Prinsessan av Burundi/Kjell Ericsson. Något så orginellt som en deckare om en mördad ciklidist. En bok som utsetts till årets deckare.
    Bägge böckerna är inbundna och kostar nu en bit under hundralappen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Zuma
    • June 2003
    • 117

    #2
    Den första förstod jag inte ens vad titeln betyder eller vad den handlar om.( På Kjells beskriving alltså, har inte läst den ) Den andra kan jag varmt rekommendera. Spännande bok som överraskar!
    530
    Altumscalarer
    Tuppkammsciklider
    Flaggciklider
    C Adolfi

    250
    Discus
    Kardinarltetror
    A cacatoides
    C Panda

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      Kan rekomendera "Prinsessan av Burundi" en mycket bra deckare!

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        På årets rea kan man även köpa "liftarens guide till galaxen" för 99 kr. Förutom att den dykt upp i diskusionerna på forumet har den fiskanknytning genom babbelfisken.
        Det är lite av en kultbok, det innebär inte att man måste gilla den men jag har snott en massa kul citat därifrån så jag rekomenderar den varmt!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "I refuse to answer that question on the grounds that I don't know the
          answer."
          -- Douglas Adams
          Inte för att jag vet vem Mr.Adams men med den inställningen så passar han inte in på ett internetforum i alla fall
          Tack för tipset
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Inte för att jag vet vem Mr.Adams men med den inställningen så passar han inte in på ett internetforum i alla fall
            Tack för tipset
            Den stora risken med den boken är att man riskerar att missa vattenbyten.
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Heter det "Babbelfisk" på svenska? Jag har bara läst den på engelska och där heter den "Bablel fish" vilket jag förmodar kommer av Babels torn. Lite klurigt, sådär.

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Eftersom det ändå pratas om Babel Fish så är jag bara tvungen att lägga in denna länken till en text från nämnda verk om hur Gud blir överbevisad om sin egen icke-existens:



                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  Ursprungligen postat av mohlin
                  Heter det "Babbelfisk" på svenska? Jag har bara läst den på engelska och där heter den "Bablel fish" vilket jag förmodar kommer av Babels torn. Lite klurigt, sådär.
                  Jepp, på svenska blev det babbelfisk... Det är ju en av nackdelarna med att inte läsa på orginalspråket - man missar en massa fiffigheter... Men jag tvivlar på att jag hade kommit igenom den på engelska när jag var femton och läste den första gången (nyss altså :o )

                  Ang mitt Douglas Adams citat. Kan upplysa dig Kjell om att det är författaren till bla "liftarens guide" - och om man skulle anpassa det till internetforum blev det väl "I refuse NOT to answer..." Fast det är lite sent att fråga honom själv om den saken tyvärr...
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Köp o läs den på engelska NU, morellen. Det är ju inte för sent....

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      Ursprungligen postat av mohlin
                      Köp o läs den på engelska NU, morellen. Det är ju inte för sent....
                      glömde säga; redan gjort! *s* Fast salomon of doubt har jag inte hunnit igenom ännu
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Millie
                        • August 2003
                        • 293

                        #12
                        Ursprungligen postat av Morellen
                        salomon of doubt har jag inte hunnit igenom ännu
                        "SALMON of doubt" heter den -- se där ännu en fiskreferens... Kul är den i alla fall, liksom Douglas Adams andra böcker...

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Buy and enjoy your Douglas Adams...

                          Om nu någon av Douglas Adams böcker dyker upp på bokrean så bör alla med någon som helst gnutta engelsk humor köpa dem och förnöja sej med dem eftersom det ju knappast blir några fler...

                          Och för de som inte vill läsa så kan du ju alltid vänta på the movie...
                          http://hitchhikers.movies.go.com/main.html
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Ursprungligen postat av Millie
                            Ursprungligen postat av Morellen
                            salomon of doubt har jag inte hunnit igenom ännu
                            "SALMON of doubt" heter den -- se där ännu en fiskreferens... Kul är den i alla fall, liksom Douglas Adams andra böcker...
                            oups... tangentsnubbel!:o Tack för rättelsen
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • peber
                              • May 2003
                              • 141

                              #15
                              I morgon 23/2 börjar 2006 års bokrea! Jag lyfter därför denna tråden. Kom igen, några tips på årets rea?

                              /P
                              85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                              http://hav.just.nu/
                              http://www.stortsett.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...