frakt (ca 2 h) av rödmunstetror, bästa sättet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    frakt (ca 2 h) av rödmunstetror, bästa sättet?

    hej

    ska förmodligen skänka bort mina 5 rödmunstetror imorrn till en kille i kumla, jag bor i eskilstuna, dvs det är en bit att åka.

    så nu undrar jag vilket är bästa sättet att frakta fiskarna? i en påse? tänkte att tempen kanske blir för låg, eller att syrenivån gör att fiskarna dör? rödmunnar är ju rätt känsliga..

    tips mottages tacksamt!

    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av lenis3
    hej

    ska förmodligen skänka bort mina 5 rödmunstetror imorrn till en kille i kumla, jag bor i eskilstuna, dvs det är en bit att åka.

    så nu undrar jag vilket är bästa sättet att frakta fiskarna? i en påse? tänkte att tempen kanske blir för låg, eller att syrenivån gör att fiskarna dör? rödmunnar är ju rätt känsliga..

    tips mottages tacksamt!

    Lenis
    Det är oftast syrerikare i en plastpåse än i en hink så påse är definitivt att föredra.
    Tempen handlar väl mer om var du du under transporten placerar påsen/hinken än om själva förpackningen.
    En plastpåse inslagen i papper i en varm bil är väl inga som helst problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm okej jag har ingen erfarenhet av att frakta fiskar så länge, men om du tror det funkar får jag väl förlita mig på din expertis!

      men behöver man inte fylla på syre i påsen då? det är alltså inte helt 100 att fiskarna ska till kumla, men om de ska det, kan man frakta 5 rödmunnar + 1 black molly och 1 platy i en vanlig påse?

      tack för hjälpen!
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        hmm okej jag har ingen erfarenhet av att frakta fiskar så länge, men om du tror det funkar får jag väl förlita mig på din expertis!

        men behöver man inte fylla på syre i påsen då? det är alltså inte helt 100 att fiskarna ska till kumla, men om de ska det, kan man frakta 5 rödmunnar + 1 black molly och 1 platy i en vanlig påse?

        tack för hjälpen!
        Om du har syrgas så är det naturligtvis bra men det antar jag att du inte har. Jag vet inte om du med 2 h menar två timmar, men antar att det är så och i så fall är det ingen som helst risk för syrebrist även utan syrgas - ta stora fryspåsar och fyll med 1/3 vatten.
        Ett problem kan däremot alltid vara att fiskar kan bråka med varandra - om mollyn är stor borde kanske den packas separat.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          har ingen syrgas :/

          ok fyller 30% då och det blir 2 påsar, tetrorna i en och ungfödarna i den andra.

          2 h , 2 timmar..

          vad tycker du, bör jag lagga ner en hornsävsstängel i påsarna så att de blir lugna? eller det kanske glör med skada än nytta?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            vad tycker du, bör jag lagga ner en hornsävsstängel i påsarna så att de blir lugna? eller det kanske glör med skada än nytta?
            Skadar i alla fall inte
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmm ok.

              tack för svaren.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...