Protester mot julkarp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Protester mot julkarp

    I Central- o. Östeuropa har man inte skinka eller lutfisk på julbordet utan karp istället.Polska miljövänner protesterar nu mot hanteringen av dessa karpar.Man köper in fiskar för att släppa ut dem igen.
    Se: http://www.planetark.com/dailynewsstory.cfm/newsid/28572/story.htm
    &lt;&lt;&lt;(<font color="red">^</font id="red">:<font color="red">&gt;*</font id="red"> harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ja vad gäller lutfisken torde sådana räddningsaktioner vara för sent ute...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Försöka duger...

      Nåja, hoppas bara att våra polska miljövänner a) inte släpper ut karpen där den inte hör hemma, b) funderar över hur klokt det är att släppa ut avelsformer i naturen (det är inte vildkarp, det är odlade karpar), c) inser att de faktiskt stöder handeln med levande karp genom att köpa karparna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Sen när fundera någonsin aktivister på hur de släpper ut djuren mm. Man blir ju i det närmaste förtvivlad när man hör att de "befriat" minkar, för att dessa ska kunna svälta/frysa ihjäl i frihetens fröjd.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Ursprungligen skickat av Shagrat
          Sen när fundera någonsin aktivister på hur de släpper ut djuren mm. Man blir ju i det närmaste förtvivlad när man hör att de "befriat" minkar, för att dessa ska kunna svälta/frysa ihjäl i frihetens fröjd.
          Eller jämna allt annat liv till marken
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • strider
            • April 2002
            • 176

            #6
            ja fyfan, det finns nåt av allting.
            Kan inte ha mycket att göra om dagarna.
            Och så känner jag om folk som är för blödig när det gälle akvarie fiskar oxå, det finns bättre saker att engagera sig i.
            /Sven Hund

            Kommentar

            • slechmiinh
              • December 2004
              • 79

              #7
              va e de med karpen då? är den fridlyst eller något?
              //Sarah

              Kommentar

              • Gardener
                • October 2004
                • 136

                #8
                Äh läs artikeln vet ja, visst kan man tycka att det är löjligt men vi vill väl gärna att fiskar ska behandlas på ett något så när vettigt sätt innan de dör....

                "In the weeks before Christmas the fish departments of Polish stores are lined with plastic water containers, filled to the brim with live carp.

                Customers take home their fish in plastic bags, often without water, and keep them alive for days in the bathtub before killing and cooking them.

                "These animals are packed alive in plastic bags, often transported without water and killed in inhumane ways. It's criminal," protest leader Jacek Bozyk told Reuters at an open-air bazaar in Warsaw on Tuesday. "

                I polen finns det karp i vattendragen eftersom de har odlat/ätit karp sedan medeltiden där så det är nog ingen större skillnad på karparna, däremot är det väl tveksamt hur bra de odlade klarar sig i frihet...
                Men f*n vet om det inte är att föredra att simma i en kall sjö en stund än kvävas i en plastpåse innan man dör....

                Kommentar

                • slechmiinh
                  • December 2004
                  • 79

                  #9
                  låter ju äckligt att käka karp alltså..
                  //Sarah

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Även i Sverige säljs det understundom levande karp i butikerna, jag har sett det bl.a. på ICA Supermaket i Hallunda Centrum. Tyvärr flöt det flera döda karpar bland de levande, och de som fortfarande levde såg väldigt dåliga ut. Trång behållare, inget syre eller cirkulation i vattnet, och därtill stress av kunder och transporter.

                    Men den handlaren sa jag vad jag tyckte till, och jag kommer aldrig att sätta min fot där igen.

                    Kommentar

                    • Solen
                      • September 2003
                      • 2997

                      #11
                      Ursprungligen postat av swetrot
                      Även i Sverige säljs det understundom levande karp i butikerna, jag har sett det bl.a. på ICA Supermaket i Hallunda Centrum. Tyvärr flöt det flera döda karpar bland de levande, och de som fortfarande levde såg väldigt dåliga ut. Trång behållare, inget syre eller cirkulation i vattnet, och därtill stress av kunder och transporter.

                      Men den handlaren sa jag vad jag tyckte till, och jag kommer aldrig att sätta min fot där igen.
                      Hej

                      Jag trodde att det sedan vi gick in i eu blivit förbjudet att förvara/sälja levande karp, min far har fiskbutik och han har inte levande karp längre...pga regleändring...
                      Pricken den Store !
                      ~~~~

                      Kommentar

                      Arbetssätt...