Bedrivs någon vetenskaplig forsking..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona mortis
    • November 2004
    • 19

    Bedrivs någon vetenskaplig forsking..

    ..inom akvariehobbyn??

    Jag menar studier där man försöker utvärdera konsekvenser av olika "råd och rön" inom fiskhållning.

    Ex: Rengöra innerfilter i rent vatten eller akvarievatten? Ett antal likadana akvarier med ett vanligt sällskapsfiskbestånd, i hälften rengörs filtren på det ena sättet och vice versa. Utvärdering med tester av vattenkvalite, fisk- och växtvälmående under en tid.

    Eller nåt liknande...

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Beror på.

    Det görs massor av forskning på djur i akvarier; det görs nånstans mellan mycket litet och ingen forskning på själva teknologin bakom att hålla djur i akvarier. Den lilla forskning som görs utförs av entusiaster eller av teknikföretag som Dupla och Eheim, dvs ren produktutveckling.


    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag har fått en raport från högskolan i Kalmar angående olika filtermaterial. Den håller alla vetenskapliga kvaliteér. Den är initierad/finansierad av en akvariebutik, men det spelar egentligen ingen roll så länge den är skriven med ett akademiskt förhållningssätt. Så visst förekommer det forskning, men det är i mycket liten skala.

      Att du (Azur) skriver att forskning inom akvariehobbyn utförs av entusiaster tycker jag är lite komiskt, inom vilket ämne utförs forskningen inte av entusiaster?

      Forskning som utförs av Dupla eller Eheim kan jag inte för min vildaste fantasi kalla för forskning, som du sade: Produktutveckling är nog det rätta namnet.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        "konsekvenser av olika "råd och rön" inom fiskhållning."
        Ja, vem kan man lita på ger rätt råd.
        Inom dammfisk hobbyn har det hänt mycket de senaste åren tex filter med vortexsystem.
        Jag har inte hittat något riktigt nytänkande inom akvarie hobbyn, men jag kan ha missat något då jag inte har haft akvariefiskar de senast åren.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag har fått en raport från högskolan i Kalmar angående olika filtermaterial. Den håller alla vetenskapliga kvaliteér. Den är initierad/finansierad av en akvariebutik, men det spelar egentligen ingen roll så länge den är skriven med ett akademiskt förhållningssätt.
          Detta "forskningsprojekt" har tidigare diskuterats på ciklid.se så den intresserde kan väl läsa där.
          Det är mycket möjligt att detta projekt håller vetenskapligt kvalité som Tropfrog skriver men ur AKVARISTISK synounkt var det i alla fall ett tämligen värdelöst forskningsprojekt.

          I det stora hela kan man nog påstå att det bedrivs oerhört lite vetenskaplig forskning inom akvaristiken och anledningen till det är naturligtvis att det är för lite pengar i det.
          Visst som en del nämner så sker det hela tiden en produktutveckling och väldigt mycket har faktiskt hänt på t.ex. filtermaterial- och preparatsisdan de senaste 10-15 åren men att kalla detta för för vetenskaplig forskning är att ta i.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            citat
            ---------
            Jag har inte hittat något riktigt nytänkande inom akvarie hobbyn, men jag kan ha missat något då jag inte har haft akvariefiskar de senast åren.
            ---------

            Jodå. visst händer det grejer innomhus också. Man får i många fall tacka tyskarna för deras tjocka plånböcker och brinnande intresse för att det forskas på sådana saker som djurhållning. Saltvatten har väl varit det som har varit på tapeten dom senaste femton-tjugo åren.

            När proteinskummaren dök upp för ca 20 år sedan öppnades en helt ny värld inom saltvattensakvaristiken och det kommer hela tiden nya rön om hur man ska och inte ska göra för att kunna hålla fler och mer avancerade (eller primitiva) djurarter.

            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har inte hittat något riktigt nytänkande inom akvarie hobbyn, men jag kan ha missat något då jag inte har haft akvariefiskar de senast åren.
              Tror snarare att det är så att man inte funderar på de nymodigheter som dyker upp men att det hela tiden kommer nya innovationer.
              Gå 20-25 år tillbaka - då körde vi alla med läckande ytterfilter som fylldes med filtervadd.
              Sedan kom bottenfiltren som en innovation.
              Idag använder ingen (nästan i alla fall) bottebfilter längre eftersom det idag finns orehört mycket effektivare filtermaterial som biobollar, filtermattor, zeolit etc. etc.
              Idag kan man köra ett ytterfilter (som inte längre räcker) i åratal utan att de behöver rengöras. Filtren har utvceklats från att vara mekaniska till att bli biologiska viklket är en oerhörd utveckling.

              Ta en annan svensk innovation. För 10 år sedan introducerades Back to Nature bakgrunderna - före dess var det väldigt ovanligt med naturtrogna bakgrunder i ett akvarium.
              Idag tillverkar flera producenter denna typ av bakgrunder och väldigt många akvarier säljs idag med sådana.

              Gå 10 år tillbaka då var 90% av alla akvarier som såldes i Sverige aluminiumkar. Idag har utvecklingen helt vänt och idag är det möbelkar som gäller och aluminiumkaren står kanske nu bara för 10%.

              Så nog sker det en utveckling - men att betrakta detta som vetenskaplig forskning är nog som sagt att ta i.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Jag har fått en raport från högskolan i Kalmar angående olika filtermaterial. Den håller alla vetenskapliga kvaliteér. Den är initierad/finansierad av en akvariebutik
                Jag antar det är den som det talades om i en annan tråd här. Jag får tro dig på ditt ord; eftersom den uppenbarligen inte är publicerad i en peer-reviewed journal är det inte tillgänglig information, utan bara en rapport, ungefär som ett examensarbete.
                Att du (Azur) skriver att forskning inom akvariehobbyn utförs av entusiaster tycker jag är lite komiskt, inom vilket ämne utförs forskningen inte av entusiaster?
                Kalla det amatörer då. Folk som inte får betalt för det. Jag använde inte det ordet eftersom amatör inte har en bra klang, trots att det egentligen bara betyder att man är en entusiast som inte gör det för pengarna.
                Forskning som utförs av Dupla eller Eheim kan jag inte för min vildaste fantasi kalla för forskning, som du sade: Produktutveckling är nog det rätta namnet.
                Japp. Precis som Astra-Zeneca.

                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Detta "forskningsprojekt" har tidigare diskuterats på ciklid.se så den intresserde kan väl läsa där.
                  Det är mycket möjligt att detta projekt håller vetenskapligt kvalité som Tropfrog skriver men ur AKVARISTISK synounkt var det i alla fall ett tämligen värdelöst forskningsprojekt.
                  En sak är alldeles säker, vill man lära sig mer om akvaristik så kan man inte förlita sig på forskning. Fast det gäller väl till stor del alla ämnen som forskas i. Forskning är en långdragen process som tar lång tid innan det ger ett resultat, ibland får man inte ens det resultatet man förväntat sig.
                  MEN, även om man konstaterar att tesen man fört inte stämmer så är det en forskning och det är ett resultat, även om man inte har någon praktisk användning av det eller ävan om Kjell Fohrman (eller jag för den delen) visste det innnan.
                  Precis som inom många andra jangers så är det inte inom forskningen man hittar framsteg, nej framsteg görs av profitdrivande företag inte av institutionaliserade råttor.


                  Men frågan var om det bedrivs foprskning, och på det är svaret ja.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    En sak är alldeles säker, vill man lära sig mer om akvaristik så kan man inte förlita sig på forskning. Fast det gäller väl till stor del alla ämnen som forskas i. Forskning är en långdragen process som tar lång tid innan det ger ett resultat, ibland får man inte ens det resultatet man förväntat sig.
                    Mycket djupa insikter.
                    Precis som inom många andra jangers så är det inte inom forskningen man hittar framsteg, nej framsteg görs av profitdrivande företag inte av institutionaliserade råttor.
                    Det låter nästan som om du jobbar på utbildningsdepartementet.
                    De tycker också att framsteg är en bättre SAAB, inte, säg, beskrivning av nya tråkiga fiskar från amazonas ingen hört talas om.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Jag läser en bok nu som heter "Levande foder för akvariefiskar av Kjell Bo Larsen.
                      Har det forskats om foder som gör boken inaktuell, den är skriven 1976.
                      Jag är lite intresserad av protin kolhydrater och fett, deras uppbyggnad och på verkan på mina Kois näringsbehov vid låga temperaturer och hur mycket fiskarna kan tillgodogöra sig av födan för att inte förorena vattnet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Corona mortis
                        • November 2004
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tropfrog

                        En sak är alldeles säker, vill man lära sig mer om akvaristik så kan man inte förlita sig på forskning.
                        Rent spontant låter det konstigt. Det skulle väl vara både kul och lärorikt att studera olika akvariemetoder och se om det finns skillnader, vilken metod som kanske kan anses vara bäst mm.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Corona mortis
                          Ursprungligen skickat av Tropfrog

                          En sak är alldeles säker, vill man lära sig mer om akvaristik så kan man inte förlita sig på forskning.
                          Rent spontant låter det konstigt. Det skulle väl vara både kul och lärorikt att studera olika akvariemetoder och se om det finns skillnader, vilken metod som kanske kan anses vara bäst mm.
                          Deffinitivt interessant. Att det inte forskas så mycket kan kanske bero på att vi som är interesserade inte tar tag i det. För det krävs ju folk som vill forska för att forskning skall bli av. Finns det någon här som försökt forska på akvaristik men fått avslag?

                          Det låter nästan som om du jobbar på utbildningsdepartementet.
                          De tycker också att framsteg är en bättre SAAB, inte, säg, beskrivning av nya tråkiga fiskar från amazonas ingen hört talas om.
                          Det blir väldigt träigt att jämföra en saab med en fisk från amazonas, jag säger inte att forskning bör eller skall prioriteras om det finns lönsamhet i det. Forskning görs för mänsklighetens bästa. Men finns det ett ekonomiskt intresse i en sak så är framgångarna oftast mycket större och snabbare i vinstdrivande företag än inom forskningen. Men då måste man givetvis jämföra relevanta exempel.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Tropfrog
                            ---------
                            Deffinitivt interessant. Att det inte forskas så mycket kan kanske bero på att vi som är interesserade inte tar tag i det. För det krävs ju folk som vill forska för att forskning skall bli av. Finns det någon här som försökt forska på akvaristik men fått avslag?
                            ---------

                            Det är väl kanske så att den som har intresset och erfarenheten "vet" inom vilka gränser han kan utveckla sin hobby och inte tänker i dom banorna att "man kanske är gammalmodig och borde förnya sig" utan att det mera är nya entusiaster som saknar erfarenheten och kunskapen som krävs för att göra skillnad som ser behovet av utveckling.

                            Vad jag menar är att utvecklingen går långsamt då kunskapen begränsas av gamla och delvis förlegade regler så som att med detta specifika filtersystemet så kommer jag inte att kunna ha mer än ca 15 tropheus i mitt kar trots att det kanske skulle räcka med att slänga ut bottenfiltret och införskaffa lite filtermatta för att det skulle klara dubbla fisklasten.

                            Det där med att lära gamla hundar sitta , Duvet.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...