Tenerife - Playa de las Americas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Tenerife - Playa de las Americas

    Skall dit om några dagar på så kallad kurs.
    Aldrig tidigare besökt kanarieöarna.
    Sökt på fishbase - endast tre sötvattensarter på den sökningen.
    Vad jag hört från lilla mamma och andra tidigare kursdeltagare är att playan bara är en sandstrand. Inga koraller.
    Finns det något att snorkla därstädes på den tre timmars siesta kursen erbjuder?
    Annat tips akvaristiskt?
    Annat tips whatsoever???

    Sorry - borde var under övrigt under fiskarna...
    Det är inte alltid så lätt att hitta rätt rubrik, Kjell
    Killies is a lifetime passion
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Om jag får följa med *blinkblink* och snorkla tillsammans med dig, så kan jag leka späckhuggare (vit kropp + svart bikini). Då får du garanterat dig en exotisk och annorlunda upplevelse. *skrattar*

    Ha det underbart!! Mvh Elinor

    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vad skulle min lilla fru säja då?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • rennicke
        • November 2003
        • 335

        #4
        Trevligt att åka utomlands litet

        Mor min har ett hus nära kusten i spaninen och jag har snorklat där i havet, tyvärr ganska mörkt och litet "fiskfattigt". Försök hitta ett rev, där kan du hitta mycket skoj! Personligen fann jag både sjöhäst, stora jäkla maneter och en bläckfisk Det var skoj att se den spruta bläck. Sen såg jag en massa andra saltvattensfisk som desvärre var mycket skygga. Gott om krabbor fanns det också.

        Vågade mig inte allför långt ut dock då jag såg de inhemska snorklarna ta med sig stora harpungevär... Vem vet vad för fasansfullt som gömmer sig där ute Lycka till iaf och berätta om du såg något roligt. Det är skoj att snorkla!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


        Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          *ler* Antagligen samma sak som min sambo:
          - Men Elinor, du skulle ju tagit den blommig bikini på dig!
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Jag var i Playa de la Americas för 1½ år sen.. Såg inte så mycket akvariegrejjer där men hursomhelst, här är några tips:

            Ska du sola och slappa på stranden så är den stranden som ligger i östra delen av P.d.l.A. bra, vi låg på bambumattor, hade ingen lust att hyra en stol för €7..

            En bra tapasrestaurang ligger ovanför en trappa längs strandpromenaden.. Denna trappa är belägen precis väster (nordväst) om en strand med svart lavasand.. Kommer inte ihåg namnet...

            Sen är det väl dom vanliga tipsen, gå en bit ifrån de stora turiststråken osv.. Lite finare whiskeysorter är billiga, köpte en 17-årig Glengoyne för 150:- eller så.. Leta upp restauranger där menyn inte står på åtta(!) olika språk...

            Gångbar fras: "Ona cerveza grande, por favor!"

            Ha en trevlig resa!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag brukar sällan bumpa någon fråga men jag åker till Landvetter på lördag så...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Ta en promenad till Los Cristianos, där finns en strand(kan vara precis emellan Las Americas och Los Cristianos) som vi snorklade lite på, inte på själv stranden då(för där ser man inget alls) utan utanför vågbrytaren precis, det var inget korallrev direkt men lite kul kunde man se
                Det var ett antal år sen vi var där och det ändras nog ganska fort på sånna här ställen.. men .. om du går utmed stranden(kryssandes undervikande blomförsäljarna som plockar dig på pengar presic som "hasard" spelarna) och kommer till Vintersol så har du gått för långt
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Robot
                  Gångbar fras: "Ona cerveza grande, por favor!"
                  Körde det genom babelfish...
                  Men borde det inte vara "San Miguel" istället...
                  Och Gugges tack för tips
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • sammy
                    • March 2004
                    • 282

                    #10
                    Det enda minnet jag har därifrån är att en av mina polare lyckades trampa på en Sjögurka, eller något i den stilen.
                    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                    54 l. Fiskhotell

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Erikthur: tenerife är fantastiskt, men stanna inte på stranden - större delen av kustremsan är hårt exploaterad. Åk in i inlandet, det är där mesta naturen är. Vulkanen Teide är mäktig; det är bara själva området kring linbanan som är "turistisk", resten är otroligt mäktig natur där man inte stöter på en själ, så om du gillar att promenera finns det fina möjligheter där.

                      Vad gäller sötvatten & fisk... glöm det. Det finns inte kvar en enda naturlig vattensamling på hela ön. I höglandet, där det finns ljung- och lager-skogar, finns en smula vatten, men knappast någon infödd fisk. Det finns mer vatten, främst några fina bäckar, på grann-ön Gomera, som det går dagsturer till, fast jag tittade bara på ödlorna, så jag vet inte om det fanns nåt intressant i bäckarna.

                      I havet finns förstås hur mycket skojiga fiskar som helst. Jag insåg dock snart min begränsade kunskap om marin tropisk fisk - jag kände igen grupperna, men inte arterna.

                      Vägarna på Tenerife är, särskilt i inlandet, rätt skrämmande, men jag skulle ändå rekommendera att ni hyr en bil och kuskar runt lite. Vyerna i höglandet och i nordväst är svårslagna. Om du kör bil, undvik om möjligt området kring huvudstaden Santa Cruz - det är en fruktansvärd sydländskt kaotisk labyrint.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ah, sorry, såg först nu att du bara har tre timmar. Då är det nog bara att snorkla runt!
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...