För er som kan se dansk TV

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    För er som kan se dansk TV

    Hittade detta tipset på en dansk akvariesite. Kan vara intressant, även om det nog inte fokuserar på fiskar.

    "På torsdag den 14. oktober kl. 20:00 på DR1, handler forbrugerprogrammet Kunsum om kæledyr. Med skjult kamera vil man finde ud af om dyrehandleren kan give en rigtig rådgivning, og om han behandler sine dyr ordentligt."

  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Det ska bli kul att se! Är det som vårat svenska program Plus?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Tja, typ, men de tar ofta upp ett eller ett par "stora" änmen, typ försäkringar o sånt. Plus har ju ofat många mindre.

      Det finns ett annat också som jag tycker är kul, från DR1, som heter "Rabatten". Där testar de tex dyr choklad mot billig choklad och så får folk rösta (blindtester) på vilken som är godast. Och de ger knep om hur man sparar pengar på enkelt sätt. Ett som jag använder är att istället för att köpa ny dyra toa-rengöringsfiduser, såna man hänger på kanten, så fyller man upp sin gamla med vanlig toa-rengöringsmedel. Smart! De har massor med sådana tips. Plus att de är roliga.

      Vad detta nu har på en fisk-site att göra... Sorry Kjell.

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Jag snor din toa ideé direkt! Min grejs i holken är ju tom =).

        Jag har väldigt svårt att förstå Danska men jag hoppas dom talar på sådant sätt att jag förstår dom.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Programmet med denna typ av program är väl att de som frågar ofta vet ännu mindre är de som utfrågas. Istället har de gått efter en mall för vad som är "korrekt".
          Dilemmet med speciellt akvaristik är väl att det korrekta svaret faktiskt kan variera utifrån vem som svarar och att flera svar kan faktiskt vara rätt.
          Det är ju t.o.m. så att olika världsledande experter ofta har olika åsikter i samma fråga - så problemet är väl ofta att avgöra vad som är rätt.
          Kan väl för övrigt sägas att t.ex. i Danmark så har den som säljer djur inga krav på sig om utbildning (danska zoofackhandeln vill ha en sådan utbildning). Om du däremot visar djur mot betalning så måste du ha en anställd veterinär och zoolog.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Där testar de tex dyr choklad mot billig choklad och så får folk rösta (blindtester) på vilken som är godast.
            Vinner blindtestet gör säkert den choklad med mest socker och minst kakao eftersom vi människor tyvärr föredrar sötsaker. Så bara för att något är dyrt att tillverka så behöver det ju inte vara "godast".
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Jag skrev "tex". De testar pasta o bröd o vingummi o juice o smör allt annat man kan stoppa i munnen. Oftast blir det väldigt jämnt, dvs man kan egentligen inte smaka nån skillnad.
              Ganska intressant, det är inga pengar man sparar, men det känns som en liten protest.

              Kommentar

              Arbetssätt...