Vad ÄR det med östeuropeiska odlare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Vad ÄR det med östeuropeiska odlare???

    Så har jag återigen gått på pumpen och köpt en tjeckisk-odlad hybrid. Och jag är sur.

    Första gången var det "Neolamprologus brevis" som inte alls var det; nu har jag köpt "Synodontis multimaculatus" malar som är hybrider.

    En gång är ingen gång, men två gånger är en konspiration.

    Snabbsök på nätet visar att östeuropeiska odlare är ökända för att producera hybrider av ett stort antal olika fiskar (regnbågar, olika karpfiskar, ciklider, l-malar...) genom att fiskarna injiceras med hormoner, och därigenom blir så i gasen att de leker med vad som helst.

    Så - det är lätt och snabbt att göra hybrider. Men det vore precis lika lätt och snabbt att göra renrasiga fiskar.

    Så - varför alla dessa jävla hybrider?

    Är det bara oskicklighet från odlarna, eller finns det nåt skäl?

    Växer hybrider snabbare? Säljer de bättre? Är det för att hindra folk från att odla vidare på fisken? Eller bara gammal hederlig inkompetens?

    Som sagt, jag är sur, men jag har lärt mig min läxa: aldrig mer östeuropeisk fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #2
    Det där låter mycket otrevligt, hoppas att man slipper det själv,, men hur får du reda på ursprunget på fisken det enda jag lyckas få ur personalen i butikerna är att dom kommer från kallhäll thats it!
    Vore kul med lite info på hur man jagar ursprung..
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Tja dom resonerar väl som alla andra företagare..tjäna så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga ansträngning...
      Fredrik

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        mkt utav fisken i sverige kommer från simontorp men sedan så kommer en hel del från asien och europa. ring till akvarium kalhäll och fråga vartifrån dem tar in sin fisk, säker på att dem talar om det för dig. Och att personalen inte "kan" iformera om vilket land fisken kommer ifrån tyker jag är sjukt dåligt. Jag skulle kräva att dem berättade det för att jag skulle fortsätta handla där, det spelar väl ingen roll om man säger att fisk e från asien eller vartifrån den nu kommer?!
        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • pelle
          • January 2002
          • 419

          #5
          Hur kan du dra slutsatsen att de är just hybrider? (alltså korsningar mellan två olika arter) Är fiskarna omöjliga att artbestämma, eller är de missbildade på något sätt?
          Om du nu bestämt kan säga att de är hybrider, så kan du väl upplysa om vilka arter som är korsade? (I fallet med Neolamprologusen och Synodontisen)

          Jag har inte några dåliga erfarenheter av tjeck odlade fiskar. utom i ett fall. Jag är tvärtemot ofta överraskad av den höga kvaliteten på fisk som odlas just i Tjeckien.

          Mvh/ Per
          Per

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Pelle: Synodontisarna har kopparfärgade ögon (typiskt för Tanganyika arter), samt storfläckiga fenor (vilket ingen tanganyika-art har). De hade alltså en blanding karaktärer som ingen vild Synodontis har. Dessutom har en expert har tittat på dem, och kom fram till att det är hybrider.

            Vad gäller Neolamprologusen så var de köpta som brevis, men blev för stora och för aggressiva, och hade annorlunda kroppsform. De påminde om N. calliurus i kropp, storlek och beteende, och hade den ljusa fläck i nacken calliurus brukar ha, men saknade calliurusens lyrstjärt. Jag är ganska säker på att de var en brevis x calliurus hybrid.
            När jag höll på att undersöka vad det var för fisk jag hade, så hittade jag "Neolamprologus brevis XL 8 cm" på en tjeckisk grossistlist, och renrasiga brevis blir aldrig så stora.

            "Brevisarna" kom rakt från tjeckien, så där var det aldrig nån fråga om varifrån de kom; vad gäller Synodontisarna så är det lite mer av en gissning - de kom via Imazoo, så det finns inga bra uppgifter om härkomst MEN tjeckiska odlare är alltså redan ökända för sina Synodontis-hybrider, så det är rätt säkert tjeckiska malar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Sura erfarenheter... fast de stämmer inte överens med mina. Har bara positiva (men rätt få) erfarenheter av fisk odlad i Tjeckien, ffa dvärgciklider.

              Nå. Skulle tro att anledningarna omfattar alla du räknar upp, där det förekommer. Själv är jag betydligt mer skeptisk mot fisk odlad i Asien. De där stora fina guppysarna t ex. Nybörjarfisk... bah!

              Hilsen!!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tja, det beror på vad man menar med kvalitet. Fisken är stor, frisk & snygg -det var både brevisarna och synodontisarna också- men ofta felidentifierad och ännu oftare hybrider. Det gäller särskilt tjeckiska Synodontis, Corydoras, och Apistogramma, som jag skulle tippa minst lika ofta är hybrider som "ren-artiga".

                Själv tar jag hellre en liten sjuklig & inavlad fisk som är av en ren art, än en stor, frisk, hybrid, så för mig har tjeckisk fisk låg kvalitet.

                Hybrider blir ofta just stora och friska och växer snabbt (fenomenet kallas "hybrid vigor", eller utkorsning på svenska) och jag undrar om det är därför tjeckerna är så pilska på hybrider.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Tja, jag ifrågasätter inte på något vis dina erfarenheter. Att korsningar växer fortare och blir större är dessutom känt även från annan avel än med fisk.

                  Själv tar jag hellre en liten sjuklig & inavlad fisk som är av en ren art, än en stor, frisk, hybrid
                  Där är vi helt överens. De firrar från Tjeckien jag hållit och som varit bra är fjärilsciklider. I dagsläget var det längesedan jag såg några fjärilar som liknar naturvarianten, men de jag fick från Tjeckien var helt jäkla rätt. Kan visserligen ha förändrats sedan dess.

                  Fullt möjligt att tillväxttakten är en anledning till att tjeckerna odlar hybrider, men jag räknar på intet sätt bort dina "orsaker" i första inlägget.

                  Nå - detta tror jag vi kan diskutera tills döddagar, klokare blir vi inte om vi inte får reda på mer om andras erfarenheter. Koll på fisken är det i vart fall som gäller!!

                  Hilsen!!

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Som jag så många gånger har sagt på det här forumet.. Hybridisering får man inga vänner av..

                    Jag har själv väldigt dåliga erfarenheter av hybridisering som tvingar mig att stå i skamvrån resten av mitt liv.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...