Okunnig personal....Ehh? (Långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickan
    • June 2004
    • 38

    Okunnig personal....Ehh? (Långt)

    Var på zoo idag. Frågade affärsbiträdet om ett par tetror som fanns i ett kar. Hon sa att " de var av en ovanlig sort som vi inte har haft så mycket av"...De hette otocinclus. De var inte stimfiskar och hon rekommenderade att jag skulle köpa två stycken. Jag slog till och köpte 4 stycken.

    När jag kom hem så slängde jag mig på datorn och kollade Zoopet så klart. Jag blev väldigt fundersam när jag såg att det var sorgmantelstetror ??
    Jag ringde upp butiken och försökte förklara att det inte stämde alls. Hon stod på sig och sa att det var otocinclus och beskrev hur de såg ut. ( som tetrorna...)När jag berättade om Zoopet och att otocinclus var algätare så blev hon väldigt tyst i telefonen.

    Hon skämdes rejält när jag gick tillbaka. Det hela slutade med att jag fick behålla tetrorna men fick alla pengar tillbaka.

    Jag ÄR nybörjare men kände mig som proffs jämfört med tjejen i butiken.

    Hur som helst så älskar jag mina nya små "ottisar" och jag ska köpa fler kompisar till dem, men inte i den affären ! !

    Oj det blev långt.... TJING !
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    #2
    Det är inte så att hon var sommarvikarie?

    Jag har ofta stött på vikarier som läser på lapparna vilka fiskar det är när det i själva verket rör sig om en helt annan art.

    Visst det är väl ok om man vet vad man är ute efter.
    Stackars den som får en Paroon mal istället för en otto..
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      Påminner mig om när jag började med akvarium. Jag tänkte att jag skulle ha något på botten, som åt alger, typ en mal. Så glad i hågen sprang jag iväg till djuraffären (i kungens kurva, inga namn nämda...) och förklarade vad jag var ute efter på ett ungefär. Tjejen som var där tyckte jag skulle ha en algätare, och självklart låter det perfekt i en nybliven akvarists öron om man vill bli av med alger. Dessutom påstod hon att jag skulle ha en albino för att den skulle äta så mycket alger som möjligt.

      Såhär i efterhand undrar jag vad jag tänkte på. Varför skulle en albino äta mer? Och en algätare? De blir ju monster! Som tur är hade hon mer fel än vad jag med ett fullständigt otränat öga kunde avgöra, så det jag fick med mig hem var en vanlig metallpansar mal, det som nu är mina små älsklingar. Jag har 6st i ett 600L och fler ska de bli!

      Bara för att de jobbar i en djuraffär är de inte bra på vad de säljer, jag har gjort det till en vana att titta först, lära sen, köpa om det jag läst stämmer med det jag har att erbjuda hemma!

      Lycka till!
      Black Molly

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Jag har helt slutat att handla i Zooaffärer som säljer allt möjligt.Tyvärr så har jag haft alltför risiga erfarenheter av råd man fick när jag va ännu grönare än vad jag är nu.Ett tips åk till en specialicerad akvarieaffär typ akvarielageret eller akvarieleasing dom vet vad dom pratar om....
        Fredrik

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag har också blivit "på lurad" en algätare. Blev sedan helnervös när jag läste här på zoopet. Jag ville ha en otocinclus men hon hade ej hemma. Denna "vanliga algätare" skule vara en snäll fisk, dag aktiv. Ännu är den snäll, gömmer sig i en mur när man närmar sig akvariet, håller rent och snyggt. vi får se när den blir större vad som händer. Har haft den några månader.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jo, det är inte lätt det där med zooaffärsbiträden! Man får ju tänka på att de kan vara nya eller vikarier, men det är tråkigt att de inte kan erkänna att de inte vet så mycket. Många djuraffärer har ju böcker och ofta en sökdator... så är biträdet osäkert så kan man kolla där, eller fråga någon annan... Åtminstone jag skulle känna mig tryggare med en affär där dom gjorde så. Det där med att bara handla i utpräglade akvarieaffärer är ju lätt för somliga... en annan får åka 20 mil till Sundsvall för att hitta en sådan butik...
            A och O måste ändå vara att antingen bästämma innan man åker, vad man vill ha... eller att kolla på affären, åka hem och ta reda på fakta och sedan köpa fisken...
            Hur många har inte blivit pålurade plecos till sina 40 l kar... för att inte tala om guldfiskar till glasskålen....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Jo det är klart.Man är nog väldigt bortskämd.Har 3 min till akvarieleasing när jag är på jobbet och 10 min till akvarielagret med bil...
              Fredrik

              Kommentar

              • Black_666
                • October 2003
                • 475

                #8
                Ja, jag är bara glad att hon hade fel, jag ÄLSKAR mian små metallpansarmalar
                Black Molly

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  En zoobutik som faktiskt är ganska OK är Bromma Zoo... Oftast halva priset jämfört med Akvarielagret och åtminstone de jag köpt hitills lever...

                  Har dock slutat handla växter där efter en snäckinvasion

                  Elaka tokfertila rackarns snäckor har de i sina kar (har sett mängder i butiken).
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Black_666
                    • October 2003
                    • 475

                    #10
                    Det är samma sak i kungens kurva... hade ett fasligt besvär med att bli av med dem, det tog mig säkert 4-5månader där jag dagligen plockade ur alla jag hittade... Dessutom har jag upptäckt att jag inte lyckats ta död på dom ens genom att koka dem... OMÖJLIGA skulle jag klassa dem som
                    Black Molly

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Fick skiten i mitt lilla guppy kar från sagda butik.Det enda jag har handlat där är faktiskt lysrör som dom har bra pris på men dom kan 0 om dom .Så ett tips är att ta reda på vad man ska ha och sedan bara stövla in och säga vad man ska ha
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

                        #12
                        jag tycker det överlag är rätt dåliga kunskaper i akvarieaffärer.
                        men det finns undantag där dom e helt överjävliga.
                        hemsida
                        http://hem.bredband.net/b734176/

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Oj jag kan köra till Herkules på 10 minuter!!! Om det inte är rusningstrafik. Kaggeled på 5!!!

                          Men visst känns det kul Mickan när man kan mer än dem i affären?? Särskilt i början när man är ny akvarist och vill lära sig ALLT!!!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • bjurstrom
                            • March 2003
                            • 233

                            #14
                            Lemnar, ja på Herkules får du i alla fall inte fel fisk. De vet allt vad de säljer och är relativt kunniga. Men samma sak gäller där som i princip alla affärer, de är mycket intresserade av att sälja och svarar gärna ja på en fråga om det betyder att de får sälja mer. och inget att klandra dem för. Så är spelets regler i en marknadsekonomi. Företaget vill sälja så mycket som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt och kunden måste värdera råden och själv ta reda på mycket fakta. Ingen litar väl på en bilhandlare när de köper en ny bil... Skillnaden mellan en seriös (t.ex. Herkules) och en mindre seriös handlare är att den tidigare svarar ja på de flesta frågor (som ger ökat klirr i kassan), medan den senare svarar ja på precis allt eller näst intill.
                            min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                            Kommentar

                            • Kawe
                              • May 2004
                              • 279

                              #15
                              Jag kan köra till akvarielagret på 10 min också...men bara om jag verkligen har jätte brottom

                              Vänligen
                              Kawe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...