Efterblivna butiker eller..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    Efterblivna butiker eller..?

    Hej,

    Jag kan aldrig låta bli att förundras över de namn fiskarna får i butikerna ute i handeln... Det är väldigt sällan de stämmer överrens med de vetenskapliga namn som anges här på Zoopet och på Fishbase t.ex...

    Vad beror detta på..?

    Visserligen vet jag ju att namnen ofta är föremål för revisioner och kan ändras då och då men man tycker ju att om vi genomsnittliga akvarienördar inte har några större problem att hänga med i svängarna så borde ju inte butikerna ha det heller... Eller kan det vara leverantörerna som inte hänger med... Och att butikerna enbart går efter deras uppgifter..?

    Några exempel:
    Jag var på Globefish häromveckan och på ett av deras kar satt en bild (en ganska dåligt tecknad sådan) av en Gibbiceps... Namnet som stod bredvid var "Leopardpleco"... Det vetenskapliga namnet angavs till "Hypostomus Plecostomus"... Och fisken i karet var en Glyptoperichthys Joselimaianus... Ridå!!

    Vidare hade de hade några små chokladciklider (4-5cm) i ett annat kar... Där stod det mycket riktigt också "Chokladciklid" men det vetenskapliga namn som angavs var inte ens i närheten av varken H. Coryphaenoides eller H. Temporalis eller någon annan synonym jag någonsin sett... jag kommer inte ens ihåg exakt vad det stod...

    Jag tycker att det här mönstret väldigt ofta går igen inte bara hos ovanstående butik utan hos branschen i stort och jag undrar bara om någon vet varför det är så här..? För en nybörjare kan det vara väldigt förvirrande...

    PS. På tal om Globefish så hade de där också ett par riktigt biffiga Viejor... Frågan är bara vilken sort..? Själv tippar jag på ett par V. Fenestrata men jag är inte säker... Självklart stod det något helt annat på karet... Någon som varit in och kikat och vet..?
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag kan aldrig låta bli att förundras över de namn fiskarna får i butikerna ute i handeln... Det är väldigt sällan de stämmer överrens med de vetenskapliga namn som anges här på Zoopet och på Fishbase t.ex...

    Vad beror detta på..?
    Mycket beror på gamla böcker, skulle jag tro. Sen är en förskräckande stor andel av alla fiskar i zooaffärer felbestämda eller obeskrivna eller hybrider. Jag skulle tippa att sisådär 10-20% av arterna i en genomsnittlig zooaffär går under fel namn, högre i butiker som säljer vildfångat.
    Grossisterna snarare än affärerna står nog för de flesta fuckupsen - jag har sett leverantörslistor, och de var fullsmäckade av gamla, ofta felstavade, namn.
    Ofta nog är dessutom djuren felidentifierade, så de har _fel_ gamla, felstavade, namn.

    Sen är det helt enkelt svårt att identifiera många fiskar. Jag säger bara "lycka till" till den som tänker försöka arta t.ex. vissa risfiskar/killis/ancistrusar/Otocinclus... I såna fall får man nog helt enkelt acceptera att man aldrig riktigt vet vad man köper.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är som azur skriver - mångas "fel". Överhuvudtaget kan man ju sedan också säga att det åtminstone blir mindre fel om man också anger det vetenskapliga namnet om det inte rör sig om jättevanliga fiskar.
      Dock så är det så att även de vetenskapliga namnen förändras pga nya "upptäckter" eller ny forskning.
      Om inte annat så kunde jag notera detta eftersom boken BTN Akvarieguide skall tryckas om pga den gamla upplagan är slutsåld. Jag bad då Ola Åhlander och Ola Svensson uppdatera de vetenskapliga namnen i boken så att de kunde korrigeras till den nya upplagan. De hittade faktiskt mer än 50 "fel" (det var sannolikt inte fel när den förra upplagan skrevs) som nu måste ändras.
      Detta med namn är med andra ord inte så lätt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • fc25
        • September 2003
        • 330

        #4
        I många butikers fall så tror jag att det ofta är dålig uppdatering på informationen om vad som är i karen. Jag menar, det säljs slut, ny fisk fylls på o.s.v. Dåligt men personalen kan inte hinna allt, antar jag?.
        //Fredrich

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Med de tusentals fiskarter som förekommer i akvariehobbyn tycker jag inte alls att det är konstigt att det blir fel ibland. Har man hållit på länge med t ex killis, ungfödare eller malawiciklider tycker man kanske att det är konstigt att zoohandlarna inte kan rätt namn på alla arter - men zoohandlarna är trots allt vanliga människor som inte kan vara experter på allt. Ibland har jag anmärkt på att fiskar har fått fel namn i affärer. Ofta har ägaren då rättat till det, men åtminstone ett par gånger har de haft inställningen att "skriver vi det senaste namnet vet folk inte vad det är". Säkert finns det äldre akvarister som har svårt att lära om, men jag tycker inte att detta håller i längden som skäl till att inte använda rätt namn på våra fiskar.

          Olle

          Kommentar

          Arbetssätt...