Finns det facktidningar om akvarie ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Finns det facktidningar om akvarie ?

    Undrar om det finns några svenska tidskrifter som handlar om akvarium ?

    Finns ju om allt annat men jag har inte hittat något när jag letat i affärernas tidningshyllor.
    VOre kul att ha en akvarietidning att läsa.
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    finns inga svenska facktidningar dock en hel del utländska. Svergie har enbart lite förenins tidningar med lite varierande kvalitet. Gillar man ciklider så har Nordiska Ciklidsällskapet en av de bättre tidningarna.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      Ok , vad konstigt !

      När det finns tidningar om mountainbikes , extremt udda datortidningar och tidningar för allt möjligt skräp som man tänker sig skall ha mindre "anhängare" än akvariehobbyn , så är det synd att ingen tidning finns.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Sverige hade tidigare AKVARIET - världens äldsta akvarietidskrift - men den gav upp. Och den var faktiskt bättre än TFH.
        Visst finns det en akvarietidskrifter på både engelska och tyska. Tropical Fish Hobbyist utges fortfarande till exempel...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          PS till ovanstående - min filippinskfödda fru var till en början förvånad över varför vi överhuvudtaget gav ut böcker och tidskrifter på svenska - eftersom vi bara var och är en liten folkspillra i norra europas utkanter...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Men hon är svensk medborgare nuförtiden
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              En annan rätt bra tidning är Practical Fishkeeping. Men både den och TFH verkar lida av samma problem, de är inte alls så välmatade som de ser ut att vara, för det verkar som om ungefär hälften av sidorna består av reklam.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • wadel
                • June 2003
                • 140

                #8
                Det där är typiskt för engelsspråkiga facktidningar , jag läser ibland "Short wave magazine" och ofta läser jag tidningen under en timma för att sedan undra vad det var jag läst , sedan visar det sig att det är ju nästan bara reklam , iaf. mer reklam än artiklar.

                Kommentar

                • ami
                  • March 2002
                  • 294

                  #9
                  Jag har ett 20-tal AquriumFish Hobbyist90-tal,men i skick som nya.(på engelska)Mkt.läsa (eng.)o mkt.fina bilder.Är ngn.intresserad av dem ,hör av er på intern-E-post.

                  Kommentar

                  • guldgrisen
                    • May 2004
                    • 4

                    #10
                    Sanningen är säkert den att Internet tvingat många hobbytidningar på fall. De enda som tycks gå rätt bra är alla tidningar om just Internet och datorer.

                    Förr kunde man skicka frågor till expertpanelen på tidningen och få ett svar publicerat efter någon månad eller två. Idag tar det kanske någon timme eller två att få samma svar här i forumet.

                    Papperstidningar som medium har en svår framtid eftersom tekniken utvecklas allt snabbare. Idag kan ju i princip vem som helst publicera material på webben utan behärska tekniken bakom.

                    Ha det gott!

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      En annan rätt bra tidning är Practical Fishkeeping. Men både den och TFH verkar lida av samma problem, de är inte alls så välmatade som de ser ut att vara, för det verkar som om ungefär hälften av sidorna består av reklam.
                      Ack så sant. Titta i en tidning om t ex. heminredning eller någonting liknande så är det mycket reklam i tidningen.

                      Sverige hade tidigare AKVARIET - världens äldsta akvarietidskrift - men den gav upp.
                      Undra varför ?
                      500+

                      Kommentar

                      • wadel
                        • June 2003
                        • 140

                        #12
                        Läste i en gammal bok som heter "Akvariet" Bonniers förlag , att det finns en tidning som ges ut av "Sveriges Akvarieföreningars Riksförening" , heh... kan det stämma ?

                        Boken är säkert 20 år gammal... :-)

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Hej

                          Ja, jag tror det var just tidningen Akvariet de menar. Men den är som sagt tyvärr nerlagd se´n ett antal år. Jag har rätt många nummer, eftersom jag prenumererade på den ett tag.

                          MVH Micke
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...