Onda onda värld!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puffbum
    • January 2004
    • 85

    Onda onda värld!

    Fy fan!

    För ca fem veckor sedan var jag i norra Uganda och filmade. Bl.a. var vi ute i flera flyktingläger, och nu läser jag att det varit en massaker där massor med människor slaktats helt bessingingslöst, i just ett av de lägret vi filmade mest i.

    Det känns jävligt underligt, och det är dags att världen vaknar och inser vad som försegår!

    Detta inlägg kanske inte passar sig på en nördig hobbysajt men jag blev så upprörd att jag var tvungen att få utlopp för det sähår en bakfylle eftermiddag.



  • Fiske-Lina
    • October 2003
    • 15

    #2
    Ja nu förstår jag varför så många har läst men ingen har svarat.. Vad ska man svara på det??? Hemskt!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      På 1:maj demonstrerade jag mot barnarbete, men vem bryr sig, barnarbete gör tex kläder billigare, det är många som gör som strutsen gömmer huvet i sanden och vill inte veta hur barn har det ute i värden.
      Just nu är det något jippo på TV4 till förmån för barn, men i morgon har de flesta glömt.
      Läs mer om barns situation i värden här http://www.quicknet.se/home/q-112004/barn1.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Visst är barnarbete fel, men det är trots allt bättre än prostitution som ju så ofta är det enda alternativet till barnarbete.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen skickat av Kramfors
          På 1:maj demonstrerade jag mot barnarbete, men vem bryr sig, barnarbete gör tex kläder billigare, det är många som gör som strutsen gömmer huvet i sanden och vill inte veta hur barn har det ute i värden.
          Jag vet att jag välkomnade dej tillbaka till forumet men det betyder inte att jag delar dina politiska åsikter som du då och då framför i forumet. Allt barnarbete i s k u-länder är knappast av ondo liksom det barnarbete som faktiskt utförs i Sverige. Ibland tror vissa att vi stora duktiga präktiga svenskar vet alltid vad som är bäst för resten (99.3% av världen) eller gör vi det???

          T ex varför har vi egentligen sommarlov - för att barnen skall kunna njuta av sommaren - glöm det... Det infördes för att barnen skulle vara hemma på gården och delta i slåttern och andra viktiga sommaraktiviteter på landsbygden... Ett exempel på vad vi nu kallar barnarbete när de nu utförs i andra fattiga länder...

          Efter att ha besökt Filippinerna några gånger och träffat t ex barn som parkeringsvakter... Men det fanns ju även i Bälinge (Ulva kvarn) - men där tog någon idrottsförening deras pengar - och då är det ju inte barnarbete för det har vi ju inte i Sverige - utan bara ideellt arbete eller hur... Bingolotto och sockförsäljning med mera är bara en dålig dröm???

          Jag försöker hitta något annat bra exempel men finner faktiskt att det jag sett skulle kunna kallas ideellt arbete eller sommararbete i Sverige. Men givetvis är barnen oftare yngre än i Sverige.

          Jag vet att det finns fullständigt orimliga och vedervärdiga förhållanden som man bör göra allting för att stoppa men jag tycker också att mycket av den socialdemokratiska politiken i Sverige (obs i Sverige) går ut på att förhindra att mindre utvecklade länder än Sverige drar fördel av sin ekonomiska situation och på så sätt närmar sej oss svenskar i välfärd.

          PS Vad gäller att kläderna blir billigare så beror det nog mera på var de produceras i världen och med vilka löner och under vilket skattetryck... Men skall vi verkligen bojkotta de kläder som produceras i fattigare länder??? Det betyder ju att vi motarbetar deras ekonomiska tillväxt eller hur. Och tro mej - dessa länder behöver god ekonomisk tillväxt för att nå högre välfärd. Ett ex min digitalkamera (Pentax optio 330) är visserligen "made in japan" men väl sammansatt i Cebu, Filippinerna vilket bidrar till den ekonomiska tillväxten därstädes.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nu är det trots allt en oerhörd skillnad på om ungdomar sommarjobbar för att få ihop lite extrapengar som dom gör i Sverige och om barn får sluta skolan (eller inte får börja) och TVINGAS jobba för att bidra till familjens försörjning. Att ens på något sätt likställa dessa bägge saker är oerhört okunnigt.

            Däremot så kan jag hålla med om vi i Sverige ofta har en dubbelmoral och att vi tänker med plånboken istället för hjärtat och hjärnan.
            T.ex. inlägg som detta - "Tänk va bra att det nu kommer Back to Nature-bakgrunder från Kina så att de blir lite billigare" - BTN tilllverkas i Sverige till avtalsenliga löner av vuxna personer med svensk miljölagstiftning bakom sig (plastindustri kan vara mycket hälsovådligt).
            Eller å andra sidan som ett TV-program visade häromdan hur "vi" genom EU betalar en massa miljarder till jordbruket som leder till att ett antal jordbruksprodukter dumpas i pris till export UTANFÖR EU vilket leder till att fattiga länder som t.ex. Sydafrika inte kan konkurrera.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag är medveten om att barn kan bidra till den övriga familjens försörjning pga. att det är billigare att anställa barn än vuxna.
              Barn ska inte tvingas till att arbeta.
              Barn får arbete för att det är billig arbetskraft.
              Barn ska inte vara soldater.
              En önskan är att alla länder ska uppfylla FN:s barnkonvention.
              Så här förklarar FN vad "barnarbete" är:

              arbete som hindrar barns skolgång
              arbete som är skadligt för barns hälsa
              arbete där barn utnyttjas till en alltför låg lön eller ingen lön alls.
              Allt arbete som barn utför är alltså inte barnarbete och kan därför inte heller förbjudas.
              I Barn-konventionen betonas att barn har rätt att överleva.
              Därför är de i vissa fall tvungna att arbeta.

              I hela världen finns det dessutom barn som arbetar utan att ta skada.
              Deras arbete kallar man inte barnarbete utan "fritidsarbete" eller "hjälp i hemmet".
              Dessa arbetsuppgifter behöver inte inkräkta på barnens skola eller behov av lek och vila.

              I u-länderna finns också många barn som bara arbetar efter skoltid. I de fall då arbetet inte är farligt för barnen kan det rent av vara bra för dem att arbeta.
              Om de lär sig ett hantverk eller blir duktiga på att bedriva jordbruk eller en affär, har de garanterat ett yrke som vuxna.
              Åldersgränser skiljer sig dock från aktivitet till aktivitet och från land till land. Den juridiska minimiåldern för alla typer av arbete är till exempel i Egypten är 12 år, på Filippinerna 14 år och i Hong Kong 15 år. Peru har antagit en rad olika normer: minimiåldern är 14 år i jordbruket, 15 år i industrin, 16 år i djuphavsfiske och 18 år för arbete i hamnar och inom sjöfart.

              Många länder skiljer mellan lätt och riskfyllt arbete, med en minimiålder på 12 år för lätt arbete och en variation mellan 16 och 18 år för riskfyllt arbete.
              FN:s internationella arbetsorganisation ILO (International Labour Organization) har antagit regler (ILO-konventioner) som tillåter lätt arbete vid 12 eller 13 år, men inte riskfyllt arbete före 18 år. Enligt ILO är minimiåldern för barnarbete 15 år (förutsatt att det är den ålder då barnen slutar den obligatoriska skolan).
              Källa: Rädda Barnen.
              Varför jag och andra demonstrerade det var att sprida budskapet om att flera hundra miljoner barn har arbeten som inte uppfyller ILO-konventionen.

              Men Zoopet är nog inte rätt forum för en seriös dabatt.

              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • supersunk
                • January 2004
                • 351

                #8
                Ursprungligen skickat av erikthur

                Allt barnarbete i s k u-länder är knappast av ondo liksom det barnarbete som faktiskt utförs i Sverige.
                Vad skulle vara nyttan? Det finns ju inte någon (Fostrande? Bildande? stärkande?) vinning i att låta barn arbeta upp till 12 timmar/dag instängda i varma trånga fabrikslokaler utan längre raster? Det skulle väl möjligtvis vara någon form av sjuk über-kaptalistisk galenskap, där vinstmaximering repeteras likt ett mantra och hänsyn varken tas till löntagarens ålder (ofta under 18år) eller dess lön (allt som oftast under en dollar per dag). Att storföretagen (som oftast är ansvariga för de här situationerna) dessutom mer eller mindre tvingar sig till skattefria zoner i de fattiga länder och därigenom slipper hjälpa det land som låter sin befolkning stå till förfogande är väl helt i enlighet med den galenskapen

                Efter att ha besökt Filippinerna några gånger och träffat t ex barn som parkeringsvakter...
                Jo, tack, de flesta arbetande barn i utvecklingsländer (som jag har mött) skulle skatta sig lyckliga om de fick möjligheten att arbeta som parkeringsvakter...Men för all del, vad skulle den långsiktiga vinsten med att låta befolkningen utbildas vara? när man istället kan låta sig exploateras av storföretag med budgetar större en de flesta länder i världens bruttonationalprodukter...

                Jag vet att det finns fullständigt orimliga och vedervärdiga förhållanden som man bör göra allting för att stoppa men jag tycker också att mycket av den socialdemokratiska politiken i Sverige (obs i Sverige) går ut på att förhindra att mindre utvecklade länder än Sverige drar fördel av sin ekonomiska situation och på så sätt närmar sej oss svenskar i välfärd.
                Här måste jag säga att jag faktiskt inte alls förstår vad du menar...

                Men skall vi verkligen bojkotta de kläder som produceras i fattigare länder??? Det betyder ju att vi motarbetar deras ekonomiska tillväxt eller hur.
                JA!!! det ska vi. Men vi måste också se till att det finns hållbara alternativ som genom tex. mikrolånsfinansierade småföretagsprojekt o dyl. i utvecklings länder.
                Här måste jag också bara få inflika att de ord du använder är skrämmande nära (för att inte säga identiska med )de argument som användes för att rättfärdiga slaveriet i den amerikanska södern på 1800-talet...
                400: Jordätare (uppstartsfas)
                50: Asien
                25: kampfisk

                Kommentar

                • marie_b
                  • December 2003
                  • 37

                  #9
                  Och anledningen till att barn måste jobba är många gånger att föräldrarna inte får tillräckligt betalt så att dom kan försörja sina barn ( eller kanske ens får ett jobb ) pga att lönerna pressas ner pga att det finns billigare barnarbetare tillgängligt ..... och barn är ju så mycket lättare att ha som arbetare, dom protesterar inte mot outhärdliga arbetsförhållanden och bildar inte fackföreningar.

                  För att utgå från ursprungsinlägget, ibland måste man ta ett steg tillbaka och inse hur j-a bra vi har det här.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136689

                  Kommentar

                  • Joacim
                    • December 2003
                    • 964

                    #10
                    Att ensidigt fördömma barnarbete är nog att göra det lite lätt för sig tror jag. Förvisso är det inte ett svårt val då man ser de förhållanden vissa barnarbetare tvingas leva under men det blir mer komplicerat när man även tar in faktorn: "Hur skulle det vara för barnen och deras familjer om de INTE arbetade?".

                    Dessa familjer arbetar inte för att sonen/dottern skall kunna få en ny gameboy till sin födelsedag utan för att överleva i en värld som är långt ifrån den bortskämda, förslappade värld vi lever i.

                    Det är naivt att tro att en bojkott från vår sida kommer att omedelbart generera i en bättre värld för dessa barnarbetare ty det tar tid. I nuläget är alternativet till barnarbete värre, dvs att familjen de kommer ifrån inte har råd med mat och bostad. Vi kan självfallet försöka ställa krav på hur vi vill att produkterna vi köper skall vara tillverkade men bara till en viss gräns.

                    Det är lätt, som sagt, att vara fördömmande men jag tycker nog att vi samtidigt bör se litet på vår egen bakgård och kanske inse att vi även här gör oss själva och barnen en otjänst genom att vara för slapphänta. Vad jag menar är att vi ligger lika "fel" som de vilka nyttjar barn som arbetskraft fast vi ligger för långt ut åt andra hållet.

                    mvh
                    /J
                    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                    Kommentar

                    • Joacim
                      • December 2003
                      • 964

                      #11
                      Puffbum > Jag ser att vi vandrat långt från ditt ursprungsinlägg och till det kan jag bara säga: Jo, det är åt h-lvete men samtidigt så tror jag inte på att vi kan förbättra hela världen genom att stå och vifta med pekpinnar. Människan är nog inte en speciellt "snäll ras" och därför så återupprepas bl.a. etnisk utränsning om och om igen trots att vi torde veta hur fel det är.

                      Jag säger inte att man skall ta det hela med en axelryckning ty visst är det fruktansvärt. Samtidigt så är världen lite för stor för att förfasas över all "sk-t" som sker och det kan vara läge att börja se vad som sker i vår närhet först och försöka rätta till det innan vi försöker laga vad som trasigt är på platser långt hemifrån.
                      /J
                      Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                      De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Jag ville med mitt inlägg ovan bara påminna om att vi (häruppe i den perfekta Norden) under vår ekonomiska utveckling också haft "barnarbete" och att sommarlovet är en historisk kvarleva från den tiden. Och jag vill än en gång påpeka att jag vet att det finns fullständigt orimliga och vedervärdiga förhållanden som man bör göra allting för att stoppa.

                        <b>Supersunks </b>överdrivna påhopp tycker jag att jag egentligen inte behöver kommentera. Det är undermålig debatt om man först försöker tillskriveren annan person åsikter och sedan angriper dessa konstruerade åsikter. Men tyvärr används ju den tekniken även av de politiska partierna i valstriderna men inte på detta uttalade sätt.

                        Jag tycker att det borde vara självklart att om vi köper varor från utvecklingsländerna så bidrar vi till deras ekonomiska tillväxt och att detta är en god sak för båda parter. Det måste strömma friska pengar från oss till utvecklingsländerna så får även deras lokala småföretagare mera att göra och det ekonomiska hjulet får snurr.

                        Ett exempel: mera pengar i Filippinerna innebär en bl a en ökad import av bilar, vilket ger mer jobb åt massor av människor som tankar, tvättar, kollar ringtrycket osv (tjänster som vi rationaliserat bort här i Norden). Men även massor av jobb till de småföretag som lagar punkteringar 24 timmar om dygnet (och med tanke på vägarna är det inte ovanligt med punkteringar). Jag var först förvånad över att bemanningen var så stor överallt. Som ett exempel är det alltid minst två i kassan på varuhusen – en som slår in priset på varorna och en annan som kontrollerar att det blir rätt. Men på så sätt blir det fler som har jobb så att fler kan försörja sej.

                        Bojkottar vi utvecklingsländernas varor så hindrar vi deras tillväxt. Och de vill komma ifatt oss. Enligt vad jag hörde på radion igår tog det 100 år för Sverige att ta sej ur fattigdomen, 50 år för Japan och 20 år för Hongkong. Så det går allt snabbare. Men att kräva att utvecklingsländerna skall kunna göra detta på de villkor som gäller för oss idag är knappast realistiskt – vi gjorde det ju inte eller hur?

                        Jag håller helt med <b>Kjell </b>att det är fel att vi genom EU betalar en massa miljarder till jordbruket som leder till att ett antal jordbruksprodukter dumpas i pris till export till utvecklingsländerna vilket leder till att dessa inte kan konkurrera. Det är lika illa som att bojkotta deras varor eller lägga på orimliga skyddstullar.

                        Vidare håller jag helt med <b>Kramfors </b>om att alla länder ska uppfylla FN:s barnkonvention:
                        Att arbete som hindrar barns skolgång, arbete som är skadligt för barns hälsa eller
                        arbete där barn utnyttjas till en alltför låg lön eller ingen lön alls inte skall få förekomma.
                        I Barn-konventionen betonas att barn har rätt att överleva. Därför är de i vissa fall tvungna att arbeta.

                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • supersunk
                          • January 2004
                          • 351

                          #13
                          Det här hade kunnat bli en intressant diskussion, men jag upplever det inte så skoj att fortsätta den när den fylls av påhopp. Jag anser mig inte ha hoppat på någon, utan läst mig till och uttolkat information i den text du (Erikthur) har skrivit. Anser du dig feltolkad, förklara det istället och inte hur undermålig debatten blir när man inte förstår vad du menar.
                          Vilka åsikter tillskriver jag dig?
                          Varför förklarar du inte det så slipper man fler eventuella missförstånd.

                          Jag har själv egna erfarenheter av många resor till I- och U-länder i både som nöjesresor, studieresor och professionella resor(i syftet utvecklingssamarbete) och de i aktagelser som jag har gjort där (kombinerat med de studier som jag kan tillgodoräknas vid Institutionen för Freds och Konfliktsforskning vid GBG Universitet) låter mig dra en och annan slutsatts.

                          Men tyvärr gick det inte att ha en avikande åsikt (möjligtvis en icke så radikal sådan då...) och därmed lämnar jag diskussionen

                          400: Jordätare (uppstartsfas)
                          50: Asien
                          25: kampfisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...