Inter Zoo 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    • August 2002
    • 282

    Inter Zoo 2004

    Hörde av en zoo handlar att BTN kommmer att få lite konkurrens på denna mässa. Kan detta stämma ? Lär vara en "massa" bakgrunder typ BTN på G till klart roligare priser men med samma kvalité ? Någon som har hört liknande eller var han ute och cyklade ?
    Mats
    720 diskus
    540 diskus
    www.discusklubben.dk
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    skulle var kul med lite lägre priser.... =)

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Någon som hört något mer om dessa bakgrunder nu när InterZoo har varit?
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        På varje mässa sedan BTN-bakgrunderna presenterades 1994 så har det funnits konkurrens - så jag förstår inte riktigt vad som skulle vara nytt till denna gång.

        Det fanns väl denna gång ca. 6-7 olika konkurrenter varav 2-3 var nya, men å andra sidan så hade 2-3 gamla försvunnit sedan förra mässan. Förutom de som var nya så säljs idag nästan alla konkurrerande fabrikat i Sverige.
        Jag tror nog inte BTN behöver vara så där speciellt orolig över de nya konkurrenterna vad gäller bakgrunder.

        Däremot blev jag oerhört imponerad av ett indonesiskt företag som hade gjort "levande sten" på ett fantastiskt naturtroget (detta företag hade också bakgrunder men de var inget vidare). En av mässans absolut bästa innovationer. Jag hörde också att svenska grossister lagt in beställningar så dessa produkter lär vi få se i framtiden.

        Pangea hade också nu några moduler i sitt sortiment samt en "trästam" som var riktigt bra.

        Annars var det väl just BTN som stod för den nya innovationen vad gäller bakgrunder - en ny form av heltäckande bakgrunder i flera delar som gör dem oerhört lätta att montera (ingen sågning och inga mittstag som behöver plockas bort).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Tackar för uppdateringen. Vad menas med levandesten i det här fallet? Det är något jag normalt relaterar till saltvatten. Är det den sorten levandesten du menar?
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Är det den sorten levandesten du menar?
            Svar ja.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Gustav
              • February 2004
              • 377

              #7
              Trevligt med fler innovationer inom saltvattensakvaristiekn också. En fortsatt utveckling kanske medför att man har råd med ett saltakvarium om några år. Inte direkt aktuellt idag.
              http://www.svekub.se
              Min Zoon

              Kommentar

              • Mats Bruér
                • August 2002
                • 282

                #8
                Hej Kjell !
                Eftersom jag startade denna tråden så vill jag bara relatera till vad jag hört ryktesvägen och det var att "kineserna" skulle slå sig in på denna marknad med , citat högkvalitativa bakgrunder till lägre priser än BTN slutcitat, undrade bara om detta var sant eftersom JAG anser att BTN är skamligt dyra. Snygga , självklart men sanslöst dyra.
                Mats
                720 diskus
                540 diskus
                www.discusklubben.dk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det var utan tvekan en invasion av Kinesiska utställare på mässsan (drygt 100) men jag såg inte till några bakgrunder av accpetabel kvalité i Kina-paviljongen.
                  De nya fabrikat som jag såg var Papillion från Tyskland samt Pevilca från Spanien.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bruér
                    • August 2002
                    • 282

                    #10
                    Finns det någraa länkar till dessa tillverkare ?

                    Mats
                    720 diskus
                    540 diskus
                    www.discusklubben.dk

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      www.papillionpet.de
                      www.pevilca.com

                      Vad gäller Papillion så tyckte jag att deras bakgrunder på sin höjd var acceptabla kopior av BTN, men jag träffade faktiskt en norrman som tyckte att de var lika snygga som BTN (de övriga ca 50 pesronerna jag pratade med tyckte dock att de inte alls höll samma klass).

                      Då tyckte jag i så fall att Pevilca var trevligare att titta på - inte för att de var bättre än Papillion men de hade i alla fall inte kopierat BTN utan hade skapat en egen design till sina bakgrunder. Kul med lite egna initiativ.

                      Dock samtliga bakgrunder som fanns på mässan var enligt den gamla BTN-typen dvs hela bakgrunder. Innovationen vad gäller bakgrunder var utan tvekan BTN "delade" hela bakgrunder samt vad gäller dekoration i övrigt - de "levande stenarna" från Indonesien.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • BlueStorm
                        • May 2004
                        • 11

                        #12
                        Det vore verkligen intressant att besöka en sådan mässa men det får man nog fortsätta drömma om ett tag till.

                        Länken till Papillon ska förresten nog vara http://www.papillonpet.de/

                        Kommentar

                        • CF Akvarielagret

                          • January 2002
                          • 29

                          #13
                          Har tagit lite bilder från mässan bla dom levande stenarna dom små rackarna fick vi jaga i hela hallen dom ville inte bli fotade ha ha
                          bilderna kommer upp på tisdag vi hör av oss då.
                          Vänligen
                          Christer

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            En "fotoartikel" från Interzoo läggs också upp här på Zoopet ikväll eller tidigt imorgon bitti.
                            Dessutom kommer en utförlig artikel i nästa nummer av Ciklidbladet.
                            Dock skall sägas att jag i dessa foton har koncentrerat mig på snygga akvarier och det levande.
                            "Döda" tillbehör blir det inte många foton på.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...