Blixtnedslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    • November 2003
    • 293

    Blixtnedslag

    Hej! Tänkte på innan när det åskade här i Skara vad som händer om blixten slår ner häromkring och går ner i akvariumet. Alla fiskar kommer att dö va? Kommer även akvariumet att gå sönder?!
    Hare gött
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Jag har satt överspännings- och överbelastningsskydd vid de uttag där jag har känslig elektronik (Dator, TV, hemmabio & akvarium) Den som sitter vid akvariet måste man återställa manuellt. Vid längre strömavbrott vill jag inte att mitt ytterfilter ska gå igång innan jag har gjort rent det.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Mage
      • January 2004
      • 165

      #3
      Det här med att förutse vad blixten kan och inte kan göra är inte det lättaste.
      Vilken väg hade du tänkt att blixten skulle komma in till akvariet?
      Det borde bara finnas två vägar:
      1)Genom elnätet och in till din värmare eller pump (eller lysramp). Ifall den slår ner i närheten som du sa så finns det en massa apparatur inbyggt i elnätet som tar bort "spikar" och "dippar" och förhoppningsvis bryter strömmen om det blir för stora förändringar. Detta gäller alltså om den slår ner en bit bort och måste färdas genom elnätet utanför ditt hus. Slår den ner i elledningen i direkt anslutning till ditt hus så blir det väl lite värre.. Det finns överspänningsskydd som är speciellt gjorda för blixtnedslag(alla är inte tillräckligt snabba m.m.).
      Men å andra sidan så är ju din värmare och pump isolerade och ska inte släppa ut ström i vattnet.. Risken är väl i så fall att blixten rent slår sönder dem.

      2)En direktträff av ditt akvarium. Inte så troligt att det skulle hända. Om det skulle hända blir det nog till att investera i ett nytt kar..

      Risken ökar vanligtvis ju längre ifrån tätbebyggt område man bor..
      Nån som vet mer exakt hur det funkar kan alltid rätta mig.

      Mvh//Mage

      Kommentar

      Arbetssätt...