Våra nya grannar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    Våra nya grannar!

    I och med att vi fått nya grannar i EU så kan jag inte låta bli att fundera på om det finns möjlighet att hitta billig akvarieutrustning i t.ex. Estland.

    Är det någon som tidigare undersökt något av de nya länderna?
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ursprungligen skickat av schizo
    I och med att vi fått nya grannar i EU så kan jag inte låta bli att fundera på om det finns möjlighet att hitta billig akvarieutrustning i t.ex. Estland.
    Är det någon som tidigare undersökt något av de nya länderna?
    Vad gäller det mesta här i världen - så är det nästan alltid dyrast i Sverige (möjligen med undantag för Norge som fortfarande håller sig undan EU). Det beror i princip på våra skatter - och vår brist på konkurrens.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad gäller det mesta här i världen - så är det nästan alltid dyrast i Sverige (möjligen med undantag för Norge som fortfarande håller sig undan EU). Det beror i princip på våra skatter - och vår brist på konkurrens.
      Det var ju inte mycket till svar som du gav - det var väl inte en politisk värdering av Sverige som schizo efterlyste.

      Jag känner inte till så mycket om prisnivån för akvarieprylar i dessa länder. Akvarieprylar från Polen har dock tidigare diskuterats i en lång tråd här i forumet - använd sökmotorn.
      Allmänt kan dock sägas att människorna i dessa länder ofta är ganska fattiga vilket gör att prisnivån rätt låg. Jag pratade med en grossist i Polen för något år sedan och han talade om att ca. 95% av alla akvarieaffärer har slagits ut där under den senaste 10-års perioden.
      Tjeckerna har ju under en lång period varit mycket duktiga på att odla akvariefisk så därför kan det vara värt att kolla lite affärer där om man skall dit.
      Tidigare var gamla Östtyskland en stor akvariefiskodlarnation men denna tradition utraderades väl mer eller mindre efter att Tyskland blev ett och det har under senare år varit Tjeckien som dominerat helt.

      Rent allmännt kan man säga att Sverige hör till de dyrare länderna vad gäller akvarieprylar, men i mellanskiktet (till de billigaste länderna om man enbart ser till norra Europa - Skandinavien, Tyskland, Holland, Schweiz etc.) vad gäller fiskpriserna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...