Problem med engelska!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    Problem med engelska!

    Nu har jag läst lite på engelska sidor om odling av apistogramma, och stötte på denna mening, vad betyder den??

    'A few young Apistogramma sp. "Schwarsaum" fry
    are used as dither fish'

    det jag undrar är vad 'dither fish' är.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Kanske hjälper:
    http://groups.msn.com/Breedingtropicalfish/ditherfish.msnw
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • ViZiR
      • December 2003
      • 490

      #3
      japp, tackar.
      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
      </font id="Comic Sans MS"></b>

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        #4
        'A few young Apistogramma sp. "Schwarsaum" fry
        are used as dither fish'

        Ett par st Apistogramma sp. "Schwarsaum" yngel är använda som ****** fisk.

        Hjälpte kanske lite=)

        Mvh Ola
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          Ola paul, det hjälper inte ett dugg.
          det var ju 'dither' jag ville ha reda på.
          De används tydligen för att ge de andra fiskarna mer självförtroende.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            dither används ochså som aggresionsavledare, men oftast använder man utrycket "target fish" då. Men Dither används i båda meningarna
            fish r friend

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              kan du förklara ordet aggresionsavledare?
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • Zaphi
                • November 2003
                • 724

                #8
                Det är samma som strykfisk, förmodar jag att Daniel menar. Alltså fiskar som gör att aggressionerna från en hane delas på fler individer så att inte en eller ett par honor får för mycket stryk.

                Dither är annars normalt en fisk som "lär" en skyggare art eller individ att bli modigare. Detta händer ofta om det är för få antal individer i karet, men kan även bero på andra saker.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • ViZiR
                  • December 2003
                  • 490

                  #9
                  Zaphi, länken som hekee gav mig förklarade det,
                  men betyder de att de angriper dessa fiskar tills de dör
                  eller skyddar de deras territorium på ett så bra sätt mot de 'svaga' fiskarna att de får en egotripp och känner sig uppmuntrade till att para sig?
                  <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                  </font id="Comic Sans MS"></b>

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    • November 2003
                    • 724

                    #10
                    De kan mycket väl dö, det förekommer. Speciellt i för små akvarium eller om man gjort fel bedömning vad gäller till exempel hur många honor man behöver på en hane.

                    Det förekommer även att hanar och honor slår ihjäl individer av deras egna kön, så det behöver inte vara hane mot hona.

                    Då det gäller många malawi-mbunas kan det vara mycket lurigt att introducera en ny hane ifall en redan har gått i karet länge... Det brukar sluta illa.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Vizir: det varierar. Att man har ditherfish betyder att hanens uppmärksamhet splittras så han inte koncentrerar sig på att t.ex. slå ihjäl sin hona, med lite tur skall ditherfishen vara så pass snabb & listig att den inte tar nån skada. Parsammanhållningen blir bättre, ingen dör (med lite tur), och alla vinner.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • ViZiR
                        • December 2003
                        • 490

                        #12
                        jaha, ok tack för det Azur.
                        Detta gällde A. Borrelli, som jag sökt fakta om..
                        Tror du att guppy klarar sig undan?
                        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                        </font id="Comic Sans MS"></b>

                        Kommentar

                        • ViZiR
                          • December 2003
                          • 490

                          #13
                          Zaphi; Problemet med att föra in en ny hane kan väl lösas med att man möblerar om i karet, för då har dem inget teritorium ännu..
                          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                          </font id="Comic Sans MS"></b>

                          Kommentar

                          Arbetssätt...