Hur ska jag få fler akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Hur ska jag få fler akvarier?

    för cirka ett år sedan hade jag mitt akvarium på 222 liter i mitt rum om ligger på övervåningen.
    plötsligt så gick det sönder och orskade fuktskador både på övervåningen och nedervåningen.
    mina föräldrar tillät mig då att ha akvariet nere i hallen.
    men nu har akvariehobbyn fått en gnista och det skulle vara roligt och börja oldla lite smått.
    problemet är att jag får inte starta fler akvarier.
    1. det är ganska ont om plats.
    2. De är rädda för att de ska börja läcka igen.
    men jag vill så gärna ha ett litet odlingsakvarium.
    nån som har ett tips hur jag kan göra för att få det?
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vänta tills du flyttat hemmifrån, så kan du ha hur många du vill. Och betala hemförsäkringen själv!

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Köp stora genomskinliga plastboxar. De lär inte spricka.

      Det borde inte ett akvarium heller göra om allt står rätt till.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • fiend
        • October 2002
        • 1162

        #4
        Ett alternativ är ju att du köper ett till akvarie utan deras vetskap och smusslar med det

        Borde inte vara nåt större problem att få ha ett litet till akvarium då det är ett litet odlingsakvarium
        Du får kolla upp vart du kan ställa det, om det inte får plats i hallen.

        Skriv upp argument och saker som visar att samma misstag inte kommer upprepas igen, så går det enklare att övertyga sen =)
        T.ex att du ställer det i lod, köper ett fabriksnytt, har frigolit under.. osv

        Mvh Fredrik
        » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
        http://www.fiend.nu
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • kia
          • August 2003
          • 366

          #5
          Bor du i villa? Då kanske du kan göra ett akvariehobbyrum i källaren/tvättstugan? (Fiskar behöver ju inget dagsljus). Genomskinliga plastbackar för yngel tycker jag var en bra idé. Det räcker bra med 25 liter, man kan till och med ha mindre. Du skulle kunna ha flera stycken i en rejäl och stadig bokhylla.

          Själva har vi köpt några meter våtrumsmattor som vi har under akvarier/akvariebänkar för att skydda golvet från droppar och fukt. Det funkar bra.

          Lycka till!
          Nybörjare, Nivå II .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Det är ju inte alla som har källare, Kia.

            Och att försöka smuggla in ett akvarium o pumpar o slagar o gudvetvad är väl inte det enklaste. Förmodar att hans föräldrar tittar in i hans rum nångång.

            Davides variant kanske är den bästa. Lite trist då man inte kan se så bra igenom plasten.

            Lycka till!

            Kommentar

            • peterf
              • January 2003
              • 45

              #7
              Jag vet ju inte hur långt du har kommit i dina odlartankar men det är ju en del som skall ordnas med innan det är klart. Börja med att bestämma vad du vill odla. Skaffa fisk. Få dom att leka i ditt sällskapsakvarium om det går. Sedan när du kan visa dina föräldrar dina fina små yngel kommer dom kanske smälta och gå med på att köpa ett litet akvarium till så att du slipper döda de stackars små ynglen.

              Om inte det funkar så får du hota med att skaffa en cross, det var så jag fick lov att köpa mitt första när jag bodde hemma. Jag köpte en cross sen ändå :-)
              En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
              375L Sydamerika
              250L Asien

              Kommentar

              • Dutten
                • December 2003
                • 183

                #8
                Ursprungligen skickat av peterf
                Jag vet ju inte hur långt du har kommit i dina odlartankar men det är ju en del som skall ordnas med innan det är klart. Börja med att bestämma vad du vill odla. Skaffa fisk. Få dom att leka i ditt sällskapsakvarium om det går. Sedan när du kan visa dina föräldrar dina fina små yngel kommer dom kanske smälta och gå med på att köpa ett litet akvarium till så att du slipper döda de stackars små ynglen.

                Om inte det funkar så får du hota med att skaffa en cross, det var så jag fick lov att köpa mitt första när jag bodde hemma. Jag köpte en cross sen ändå :-)
                mina paletter har redan lekt i mitt sällskapsakvariim men nästan alla är borta nu...
                får se hur det blir....

                Kommentar

                Arbetssätt...