Mitt hjärta brister när fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zea_86
    • August 2004
    • 12

    #16
    Marmorgurami

    Hade oxå marmorgurami, hade typ 1 hane och 3 honor. Han jagade ihjäl dom hela tiden, till slut så gav ja bort dom och skaffade mosaikgurami, en helt annan gurami. Hur lugn som helst
    Zandra

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Vad kul Zea 86, att mosaikerna är lugnare. Det ska jag komma ihåg till nästa gång jag skaffar guramis. Mina marmorguramisar bråkar oxå hela tiden. Fast tjusiga är dom.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #18
        Joo jag blir ledsen när en fisk dör. Jag gråter inte floder, men det känns väldigt trist.
        Jag försöker ju verkligen till varje pris att få dom att leva.. Men jag har även avlivat fisk för att den ska slippa lida.

        Man har ju tagit in dom i fångenskap och då ska man se till att dom har det bra.

        Har man inga känslor alls för fiskar och/eller djur överhuvud taget, så ska man nog inte ha djur.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • MichaelE
          • June 2002
          • 903

          #19
          när nån av mina fiskar dör blir jag inte ledsen, bara förbannad , eftersom en del av mina firrar kostar en hel del pengar så blir hyfsat sur när jag förlorar nån fisk, typ när jag hade problem med prick+ en mantisräka i mitt saltkar dog det fisk för runt 2000kr och eftersom man är 17 så har man inte pengar i överflöd, då är det lätt att bli lite småilsk.
          När en öron/pansarål som jag hade haft i runt 12-13 år dog så kanske det kändes lite trist men inte så att jag blev ledsen eller nåt.

          Tror att det är så att om man har hållit på med akvaristik ett bra tag så känner man inte av förlusten på en fisk på samma sätt, har själv haft akvarium så länge jag kan minnas och det kanske är därför jag bara svär lite och rycker på axlarna när det är nån fisk som dör.
          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

          Nu med både salt och sött .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #20
            Det är lätt att bli känslokall.
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              jo men man ska samtidigt inte heller försöka få fiskar att leva till varje pris utan det bästa är ibland kniven.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • LeVaJu
                • May 2004
                • 78

                #22
                Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Värst tycker jag att det är, som orm skrev, när man ställt till så att fisken dött...
                Absolut. Om jag inser att jag är orsak till dödsfallet känns det väldigt ledsamt. Jag vill ju ge mina fiskar bästa tänkbara omständigheter, - inte ta livet av dem..
                Anne

                Min Zoon

                Kommentar

                • Lilla_Cilla
                  • January 2006
                  • 112

                  #23
                  tips: döp inte fiskarna.

                  Kommentar

                  • join4t
                    • October 2003
                    • 854

                    #24
                    Ska man inte döpa andra husdjur heller då... så länge man inte blir rent deprimerad så är det ju ingen fara (kanske var det du menade?). Jag skulle ha problem med att döpa alla då de är så många men de i tv-rummet har namn.

                    Det är fint, naturligt och respektfullt att bli ledsen när någon man tycker om går bort!
                    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #25
                      Jag gråter ju inte direkt men det känns definitivt jobbigt. Jag tycker väldigt mycket om mina fiskar och vissa är ju bara riktiga favoriter. Stimfiskarna är lite svårare att se nån skillnad på men som vår ancistrus, Brunman, han är så läcker! Honom vill jag inte förlora. Sen kan jag säga att jag faktiskt grät när jag avlivade min första fisk. Det var jobbigt.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • CalleAkvarist
                        • November 2005
                        • 1059

                        #26
                        Jaa, det är hemskt när en fisk dör! Jag hittade en Crystal Red räka i 26 liter karet som hamnat i pumpen ! Blev jätteledsen av att se den stackars räkan! Jag skulle nog bli helt förkrossad om min största Amano dog. Den är min favoriträka. Den hoppar och leker hela tiden och är ledaren för räkgänget! Den är lite lagom fräck ibland och retar en kardinalfisk ! Annars vore det sorgligt om mina Pansarmalar dog! Dom är jättesöta när dom blinkar åt mig och äter på sina fodertabletter! Dom kommer t.o.m upp och äter ur handen ibland! Jag skulle nog bli helt förkrossad då!

                        Kommentar

                        • Josefine
                          • June 2005
                          • 164

                          #27
                          tyckte det var jätte jobbigt när min ancistrus dog för några veckor sedan, för den hade fastnat emellan pumpen och doppvärmaren, och den hade förökt att kämpa sig loss så den satt en bit ovanför vattnet.
                          det var så hemskt för det kändes som mitt fel för jag hade kanske satt pumpen å så fel.
                          Så hemskt för jag såg den en dag inann när den satt där å jag trodde bara attden hade det trevligt bakom där, trodde han hade hittat en lugn plats eller nå...
                          Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #28
                            Min allra mest älskade fisk, kakaduaciklid-honan "Lillan" dog i dag! Det känns fruktansvärt, tårarna kom t.o.m.! För första gången när en fisk dött...

                            Blev jätteledsen när min svärdbärarhanne dog och när jag var tvungen avliva min sjuka stora guppy-hona, dom var också speciella för mig. Men det var ändå inte lika hemskt som idag när Lillan flöt död i vattnet.

                            Nu har jag två vuxna kakaduor kvar och 13 st halvstora yngel... fasar för när dom också kommer att dö. Kakaduor blir bara runt året...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • CalleAkvarist
                              • November 2005
                              • 1059

                              #29
                              Iförrgår led jag nästan en stor förlust. När jag skulle byta vatten i räkakvariet hoppade min älskade räka ut ur akvariet och hennes "pojkvänner" försökte komma efter. Hon sprang omkring på golvet och in i köket, mot diskmaskinen men vi fick tag i henne i sista stund och slängde ner henne i en bunke med vatten som stod i närheten. Jag var verkligen livrädd! Tur att bunken blev uppfunnen! Jag skulle bara inte klara att bli av med henne, som jag tidigare skrev. Just nu går hon omkring i karet och hennes små killar bär omkring på grus som dom gömmer bakom en rot. Det är grov stöld!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...