Bra websidor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Bra websidor?

    Jag har i dagsläget inget akvarium, men har bestämt mig för att skaffa mitt första. Jag har pratat med ganska mycket folk för att få tips och idéer. Många har nämnt att det finns väldigt mycket bra sidor på internet som innehåller allt från hur man sköter ett akvarium till ställen där man kan skicka efter billiga växter. Någon som har något bra tips på websidor jag kan ha nytta av?
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #2
    Billiga växter och andra prylar, t.ex. pumpar och doppvärmare etc kan du få tag på på www.hjortgatanszoo.se, jättebra sida! Här på zoopet hittar du nog det mesta om hur du sköter ett akvarium. Välkommen till hobbyn och lycka till med ditt första akvarium!
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Tack för tipset. Verkar som man kan köpa det mesta på den sidan. Jag ser verkligen fram emot den dagen då jag startar upp mitt akvarie, men just nu är det många frågetecken som måste rätas ut.. volym, fiskar, växter, begagnat eller nytt kar, etc, etc. Inte helt lätt innan man kommit igång.

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        www.ciklid.se

        Väldigt bra sida för ciklidtokiga

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Volym, =hur stor plats har du till övers (min 80*40*40cm , ca100L) ju större, dessto lättare att sköta (över lag)
          fiskar, ojoj, mkt att välja mellan, kolla den lokala zoobutiken och fråga dom om olika fiskar som du tycker ser fina ut...
          växter, kolla hjortgatan och zoopet för dessa...
          beg eller nytt, vilken prisklass har du tänkt?.
          nepp inte lätt, därför vi finns.!
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Tjosan
            • January 2004
            • 75

            #6
            Jag har hittat ett 112-liters hos min akvariehandlare. Det skulle gå på ungefär 1000 kr, inkluderat pump, filter och vad man nu behöver. Dessutom skulle jag kunna köpa ett på nästan 150 av en kollega, men jag tror det är äldre och därmed inte lika snyggt som ett nytt. Går det att få ett 112-liters i god balans?

            Hur är det med medlen man använder för vattenkvaliteten? Behövs de? Jag får olika svar vart jag än vänder mig...

            Har precis insett vilken tur det var att jag hittade zoopet innan jag köper mitt akvarium.. :-)

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              På http://www.thekrib.com/ står det mesta, betydligt utförligare än zoopet och oftast med bättre svar på frågorna. Gammal som gatan men lika aktuell ändå.

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Problemet med Hjortgatans är att det tar en evighet innan man får leverans men det finns tyvärr ingen vettig konkurrent på växtsidan. Men på resten tycker jag www.pwss.nu är klart bäst.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • chrille_91_3
                  • December 2003
                  • 409

                  #9
                  http://gsource.org/shock_n_vid/neo.swf tryck på spiderman!
                  msn: christianedlund1@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                  Kommentar

                  • Tjosan
                    • January 2004
                    • 75

                    #10
                    Tack för tipsen (ok, det sista var kul, men hade väl kanske inte så mycket med akvarium att göra). Nu har jag ännu mer att läsa och ta ställning till innan det är dags att köpa akvarium.

                    /Tjosan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...