Akvaristikens våndor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #16
    Jadu, det har tagit slut på ställen att ställa akvarium nu iallafall =) Kan säga som så att det var en ren tillfällighet att vi fick råd med dessa kar.. bra köp + billigt boende räckte för att vi skulle komma igång ordentligt med hobbyn iallafall =)
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #17
      Tror den heter Akvarielagret. En liten butik med kanske 30 burkar, mest tetror, i källaren på ett vanligt hyreshus.
      Däremot har Akvariekällaren sålt av sin saltvattensavdelning och har nu en del discus, men även malar och en hel del "macho-ciklider" istället.
      Hade väl 5-6 olika discusvarianter när jag var där i tisdags...
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #18
        Kalejdoskop: Brukar la vara så...fick tag på min 375-burk för 1500kr 4 mil härifrån av en ren slump...på blocket.se av alla ställen

        Problemet brukar la bli att utrymmet tar slut...pengarna rinner ju alltid in för eller senare...betydligt svårare att öka antalet kvm i sin lägenhet
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Kalejdoskop
          • January 2003
          • 323

          #19
          Hehe, du har en poäng i det... vi bor i en trea nu på 80-nånting kvm, som för närvarande inte har plats för ett till akvarium, men även om vi nu skulle kunna klämma in ett till så tror jag att vi har nog med akvarium att sköta.. risken blir ju att man "glömmer bort" nåt av karen..
          så vi får helt enkelt fortsätta med bytandet av fiskar
          Hur bor du då?
          Akvarist - javisst!

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

          Kommentar

          • Datate

            • August 2003
            • 620

            #20
            Just nu bor jag själv i en 2:a på 65kvm...den 29:e får jag nyckeln till min nya lya...en 1:a med sovalkov å kök på 47kvm... Största nackdelen är att den ligger på 3:e våningen utan hiss... Dvs inget 720 där inte...
            MVH /Erik

            "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

            Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Mitt problem är att jag inte kan göra mig av med dom firrar jag skaffar (förutom yngel). Jag har dom till dom dör av ålderdom, och dom blir ordentligt gamla. Har svårt att se stimfisk ensamma också, så då "måste" jag fylla på stimmet också ;-) Enda undantaget är otäcka barber som jag hade några år. Snygga, javisst, men så otroligt stressiga. Dom förökade sig också av sig själva. Till sist var jag så less på dom , och behövde akvariet åt lekande corydoras, så då hamnade dom snabbt i den stora fiskhimlen. Gissa om jag har dåligt samvete fortfarande.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Kalejdoskop
                • January 2003
                • 323

                #22
                Datate: Ouch! Lät inte vidare enkelt att få upp stora kar där nej..! Vi hade stora problem med att få upp vårat 530-liters till andra våningen.. nästa gång blir det bottenplan, så är det bara =)
                Akvarist - javisst!

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                Kommentar

                • doohan
                  • February 2003
                  • 262

                  #23
                  På tal om trångt i lägenheten. Känner en kille som nyligen flyttat till en tvåa på ca 65m2. I hallen står 2st 250-300L med div malawi, I ena skrubben står 2 eller 3st 250-375L med malawi. i köket har han 3st 40-60L med yngel. I tv rummet står det 6st stora akvarium från 300 till 800L med malawi. Dessutom finns det 3st inbyggda spottakvarium under 800L, och här och där står det plastbaljor o bubblar med yngel o tuggande honor.Tror också att det stod några små akvarium i den lilla skrubben där han odlade elritzor som levande foder och div annat skumt. Kan ju poängtera att killen inte har någon tv i tv rummet. Han var dessutm väldigt nära att köpa jätteakvariet som var på Blocket i somras som var L4,72 D1.20 H0,9 M dvs drygt 5000L. Det sprack för att säljaren han sälja det medföljande sandfiltret som annars är en dyr historia. Lite synd för det hade vart kul att se det akvariet i bruk
                  Mvh Ronney

                  Kommentar

                  • Datate

                    • August 2003
                    • 620

                    #24
                    Jisses...å golvet håller!?!?!?!

                    Å jag som var orolig för att ha 2 kar på ca 1000kg sammanlagt på en hylla... hmmm
                    MVH /Erik

                    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                    Kommentar

                    • doohan
                      • February 2003
                      • 262

                      #25
                      Ingen fara med golvet då han bor på bottenvåningen och huset saknar källarvåning=gjuten betongplatta

                      Det känns som när man kliver in i ett växthus med hög luftfuktighet och ganska hög värme i lägenheten. Men det är alltid kul att besöka honom o se alla Malawiciklider, och han har många. Ibland tar han med sig ett 100-tal till någon zoohandlare och byter till sig några nya sorter. Hade något som heta Torpedoline senast jag hälsade på. Han köper gärna vildfångat och han har en hel del vackra F1or från Mpanga Black och hans vildfångade Labeotropheus fuelleborni hade precis lekt då jag var dit. Han hade åxå grymt fina Afra Lion ungfiskar som jag tror var F1or. Han hade också många olika Aulonocaror med yngel när jag var dit. Som sagt jag skall dit igen i januari o kika
                      Mvh Ronney

                      Kommentar

                      • Patrik_Tq
                        • November 2003
                        • 674

                        #26
                        Ta med en kamera om du ska dit !!!
                        Gold? Sånt har jag bara i bilen

                        www.audis3.se

                        Kommentar

                        • doohan
                          • February 2003
                          • 262

                          #27
                          Hade kameran med sist jag var dit o knäppte säkert 30 kort, men då jag inte på långa vägar vet hur man tar kort på akvariefiskar så blev inget kort användbart. Tror jag har knäppt 100-tals bilder på mina och andras fiskar men har ännu imte lyckats få till ett enda godkänt kort Har dock en bra kamera en Canon Powershot A70 på 3,2 mp så det beror inte på kameran, utan mig som fotograf. Har fotat en del med vanlig kamera som ung och förstår principen med tid och slutaren, men om jag skall knäppa med snabb tid för att undvika en suddig fisk så blir bilden väldigt mörk/svart. Har bara den inbygda blixten och att knäppa med blixten så har bara ledit till reflexer och andra konstigheter i bilden. Kom gärna med förslag om hur jag skall kunna få till bra bilder?

                          Mvh Ronney

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            • November 2002
                            • 1595

                            #28
                            Sonja: det borde du ha :-(
                            varför inte bra lämna fisken till närmaste akvariebutik istället för att döda dem. Eller lämna dem som foderfisk till mig ;-)

                            Datate: Ha Guldsöm, Blå Ciklid och Oscar, en av varje (hanar ... ja eller inte av oscar då för det går ju inte att se) i 375:an så har du löst prolemet med att välja :-)

                            fish r friend

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #29
                              Jag känner igen mig Datate, det är nog många som känner precis likadant. Problemet(om det nu är ett problem) är att man har tillgång till så mycket bilder och information om andra arter nu för tiden i och med internet, förr så var det bara butikens fiskar man kunde drömma om och de hade som jag kommer ihåg sällan så många intressanta fiskar. Det fanns iofs böcker med bilder men jag tycker inte att det var samma sak som att t.ex. höra någon på ett forum berätta om hur intressant en art är, det är lättare att lockas iväg av någon annans kärlek till en art än det som bara står uppradat lite mer vetenskapligt i en bok.

                              Personligen så tycker jag att det är jättesvårt att bli av med suget efter nya arter, enda lösningen blir att uppgradera karen, köpa fler kar eller byta in arter man har tappat intresset för och byta till den andra intressanta arten. Jag har provat på en hel hög olika fiskar de senaste åren, allt från små tetror och dvärgciklider till paroonhajar och påfågelciklider, mycket pga att man hela tiden matas med ny information om andra intressanta arter. Men det finns en art som jag faktiskt har fastnat riktigt ordentligt för, jaguarcikliden, så lekparet jag har nu har varit permanent innevånare i det ena karet ett bra tag nu, fiskarna har dessutom blivit rejält stora och personliga och då är det svårt att tappa intresset för dem. Men övriga arter i samma kar har varierats kraftigt under samma period och i det andra karet så har jag hela tiden testat nya arter i jakt på en art som jag verkligen kan fastna för på allvar.
                              Men det är svårt, det tar oftast ett tag innan man fastnar rejält för dem och helt plötsligt så får man reda på något som gör att intresset för dem försvinner och då tar man sig aldrig över den där tröskeln där intresset verkligen suger sig fast totalt. Dagens snabba informationssamhälle är inte bara positivt...

                              Hur som helst, just nu så har jag snöat in på fengäddor och mest troligt så kommer jag att dedikera "fiskprovarkaret" till enbart fengäddor och malar och sedan bara tillsätta någon snäll ciklid eller stimfisk för att få lite rörelse i det övre skiktet av karet. Jag tror det kan bli ett riktigt intressant kar och förhoppningsvis så kan jag hålla intresset vid liv lite längre än tidigare, det känns faktiskt som att intresset för fengäddorna nu har börjat rota sig ganska ordentligt.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Datate

                                • August 2003
                                • 620

                                #30
                                Ursprungligen skickat av orm
                                Datate: Ha Guldsöm, Blå Ciklid och Oscar, en av varje (hanar ... ja eller inte av oscar då för det går ju inte att se) i 375:an så har du löst prolemet med att välja :-)
                                Hehe...kanske det ja Problemet ligger i att jag allt som oftast vill försöka få yngel av mina fiskar...eller iallafall få lek, och då blir det ju genast rätt så trångt :
                                Men tror du det skulle funka om man hade bara en av varje? Det borde ju knappast bli så mycket bråk om ingen har möjlighet att få yngel...?
                                MVH /Erik

                                "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                                Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                                Kommentar

                                Arbetssätt...