Brandvägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    #31
    En annan aspekt är väl att det egentligen är mjukvaru, hårdvarutillverkare som betalar "folk" för att skapa en massa virus och andra problem. Vad skulle t.ex. Norton göra om det inte fanns nåt problem? (bara en tanke)
    //Fredrich

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #32
      Jo det är min titel.Jag förmodade att du va Linux freak så jag tänkte bara trigga dig lite.....Problemet med Linux är ju när man ska använda det i proffesionellt bruk eftersom det är gjort av ett antal idealister.Visst det finns "riktiga" leverantörer av Linux också men det är inte roligt när man har en maskin som har tröttnat på livet och man ska vänta på att någon godhjärtad ska skriva en patch.Lite lättare när man har en gigantisk global support organisation ala MS eller HP.Dom hjälper faktiskt till trot eller ej.Kanske inte så kul när man är privat person men mot företag så hjälper dom till.Har fått dom att skriva ett par hotfixar åt oss.
      Andra problem med Linux är att det finns så oerhört mycket olika versioner så det är näst intill omöjligt att ha någon vettig versionshantering.License kostnaden är ju den lilla biten.Support den STORA och den varan genererar Linux i massor.
      Fredrik

      Kommentar

      • technofish
        • October 2003
        • 61

        #33
        Precis vad jag menade fc25! =)
        540L Malawi & Tanganyika

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

        Kommentar

        • xedar
          • March 2003
          • 48

          #34
          fredrikakesson

          olika versioner finns det inte direkt om man håller sig till Linux kernel.
          det som skiljer distributions vilket inte är mer än en sammansätning av olika biblotek och eventuelt konfigurations verktyg. men alla "program" är ju detsamma på alla distributions.
          Sant att det inte finns nån dygnet runt suport till alla program och biliotek.
          Men det är open source så vill man ha nån "hotfix" så kan man göra det själv och om inte skulle kunna det så finns där alltid hjälp att få på irc eller genom sourceforge.
          Vet inte riktigt vad du menar med Verisonshantering men 99% av alla bibliotek är bakåt kompatibla.
          Microsoft är en monopol som bara kan gå fel,
          tänk bara på paladium om det skulle gå igenom?
          Sen kan jag förstå dig att på ett företag kan det va jobbigt om man kör ett program som använder sig av 10 olika bibliotek från 10 olika tillverkare och nått inte stämmer som det ska.

          Mvh Mikael

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #35
            Zone Alarm som brandvägg och Panda Titanium antivirus har jag för tillfället.
            Har inte fått virus än, på 7 år. Men några gånger i veckan talar antivirusprogrammet om att den lagt virusdrabbade filer i karantän och loggfilerna i ZoneAlarm är ganska innehållsrika, så nog ska man ha såna program. Panda Antivirus tycker jag om, den märks inte så mycket. Har haft både AVP, McAfee och Norton tidigare, de hade en hel del störande moment för sig. IOFS hade jag inte ADSL då, så virusdata-uppdateringarna tog mer av bandbredden.

            Jag vill bara använda min dator, inte behöva hålla på och trixa och ändra inställningar jämt.

            Zone Alarm går att ställa in så att den inte poppar upp med en massa larm hela tiden, gratisversionen funkar bra.

            Om det varnas för större virusattacker, då brukar jag låta bli att surfa de dagarna, sen hjälper det att jag inte laddar ner så mycket program mm, det är ju på såna ställen man kan få oönskade saker skickade till sig.

            Det är egentligen konstigt att inte internetleverantörerna inkluderar brandvägg/virusprogram när man köper abonnemang, borde vara lag på det! Det är många som inte skyddar sig och sabbar för andra sen när deras virus- och maskdrabbade datorer vidarebefordrar skiten. Sen finns det ju folk som installerar antivirus/brandväggar och aldrig uppdaterar programmen och virusdatafilerna, då gör de inte mycket nytta!
            Nä, det är bra med lite paranoja och förföljelsemani
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Jag brukar routa om ip:n som beter sig illa på bloggen och akvarie.net 8)

              Senast var det en rolig person som frågade om man kunde ha mini-ejdrar i akvarier i forumet klockan 02:30 på nyårsafton (ganska kul skämt) - precis när jag kom hem från festen 8)

              Den personen hamnar numera på www.disney.com istället för på www.akvarie.net (jätteroligt skämt), liksom flera skumma crawlers =D


              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #37
                Supportverksamheten på linux är ju gigantisk och det finns massor med färdiga full-supportade system att köpa från exempelvis IBM och Sun. Det blir tom billigare inkl supporten än med Microsoft eller Solaris mfl.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...