Zoo-butikers kunskaper om fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    Zoo-butikers kunskaper om fiskarter

    För ca 1 år sedan var jag i Gbg och kikade samtidigt in i en Zoobutik med enbart fiskar i. Eftersom jag ville ha lite större fiskar i mitt 540 liters kar så gick jag och strosade en liten stund innan jag blev stående framför ett kar. Små ca 6 cm gråa yngel med röda bukar simmade omkring och jag blev förälskad. När jag frågade butiksägaren var det var för fisk fick jag till svar att det var "Rödbukig Piraya". Lycklig över hans varma rekomendationer om denna snälla fisk, som skulle bli ca 25 cm vid "vuxen" ålder, så köpte jag med mig 2 st hem. (har ca 13 mil att resa). Min dotter döpte dem raskt till Hans & Greta. Dessa två växte och efter ett halvår inhandlade vi 4 st till i samma butik. Genom olika sidor på nätet försökte jag få fram lite mer info om dessa fiskar,"Rödbukig Piraya", men hittade ingen. De sidor som visade andra pirayor gav intrycket att hans & Geta inte alls såg ut som dem.
    Men en vacker dag så var jag inne på Zoopet och döm om min förvåning när jag fick se mina fiskar på bild!!! Men där hette de <font color="blue">Silverpaku</font id="blue">. Gick in på sidan och läste om dem, allt stämde överrens om de jag själv märkt i mitt kar.Frågan blir väl nu: Har butiksägaren själv fått fel info om dessa fiskar och inte kollat upp om uppgifterna han fått stämmer. Eller har han beställt "Rödbukig Piraya" och fått Silverpaku istället. Eller sålde han dem till mig med vetskap att de inte är de fiskar han själv säljer dem som?
    Nästa gång jag åker ner till Gbg ska jag gå dit och påpeka detta. Jag kan inte ha dem kvar längre, de växer för fort! De smutsar ner. I deras ursprungsland är de en stor, ca 25 kg, och populär MATFISK!
    Ibland kan man inte låta bli att undra vad det är vissa butiker säljer till sina kanske smått okunniga kunder.



    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Rent allmänt är det betydligt bättre att ta reda på det vetenskapliga namnet om det inte handlar om de allra vanligaste fiskarna.
    Handelsnamnet kan variera ganska mycket - en och samma fisk kan ha flera handelsnamn och flera fiskar kan ha samma handelsnamn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ahlin
      • September 2002
      • 234

      #3
      Smaklig måltid...=)

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        elinor: troligen köpte affären in fiskarna som Rödbukig Piraya, sen kan man ju tycka att det är svagt att dom inte kollar vetenskapligt namn/inte vet vad dom får hem.

        Men man kan tyvär inte kräva att affärerna ska veta allt när inte importörerna har koll på vad dom importerar.......

        //Marcus

        Ps. Pacu blir väldigt fina, synd dom blir lite för stora för dom flesta av oss
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        Arbetssätt...