Solidaritet...Protestera !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #76
    Det är upp till var och en. Jag vill fortfarande att det ska handla om fisk odyl i alla fall.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #77
      "Ska vi fördyra själva surfandet och betala per nedladdad Mb då är vi verkligen ute o famlar i mörkret, då kan vi börja prata klassamhälle istället."

      Men tanken med mitt förslag är ju att det ska bli billigare med internet och bredband... Inte dyrare. Absolut inte dyrare.
      Blir det dyrare så får man sänka priset per MB, tanken är att alla vi som sitter här ska komma billigare undan än vad vi gör idag medan de som slukar 10mbit/s 24 timmar per dygn ska få hosta upp en fetare summa. Min liknelse med "Refill-kortet" är ju klockren, de som laddar ner stora filer hela dagarna får betala mer och de som bara surfar får betala mindre, prissättningen måste givetvis vara sån att det bara är de som missbrukar bredbandet som får en fetare räkning än idag. Det skulle funka perfekt. Och piratkopiering skulle försvinna. Och lagringsmedierna skulle kunna ha samma pris som idag. Alla vinner. ...utom piraterna förstås...

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #78
        Dagens prissättning är ju inte satt utifrån hur omfattande trafiken är hos respektive internetleverantör, utan dom bedriver ju hänsynslös näring på oss kunder genom alldels för höga priser och snåla hastigheter.

        Att då bjussa på ditt förslag bara sådär FI får en att undra om du jobbar på Telia eller Bredbanddsbolaget ;-)
        Dom enda som vinner på det är dom som redan håller på med Mussolinifasoner, det vill säga leverantörerna.

        Näe , jag håller på att fördyra isånt fall lagringsmedian rejält och att företag som handlar mycket lagringsmedia får göra avdrag för att dom bedriver laglig näring på det, på så vis blir det dyrt för den som håller på och kopierar med fel avsikter.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #79
          Ursprungligen skickat av jarinen
          Att då bjussa på ditt förslag bara sådär FI får en att undra om du jobbar på Telia eller Bredbanddsbolaget ;-)
          Jag håller just på att skriva slutrapporterna till en rätt flummig 5-poängskurs om just kreativt tänkande... Det har visst satt sina spår... Idéerna bara sprutar ut... den ena galnare än den andra... ;D

          Men jag tror fortfarande att förslaget skulle fungera även om det kanske är lite galet. Det skulle i alla fall vara grymt bra om man någon månad kände för att spara in några hundringar, låter man bli att surfa en månad så skulle man teoretiskt sett kunna spara 300 spänn, som det är nu är man tvingad att betala samma avgift oavsett om man har rört datorn eller ej. Säger man upp abbonemanget var och varannan månad så tappar man förmodligen epost-adressen så har man väl skaffat bredband så är man ju så illa tvungen att betala summan de vill ha hur dyrt man än tycker att det är. För typ 2 år sedan så betalade jag bara 190kr/månad på BBB, nu idag betalar jag 316kr/månad, man funderar ju var det ska sluta om de fortsätter att höja priserna i samma takt...

          Å andra sidan så är det väl ingenting som säger att de skulle komma med samma typ av prishöjningar om man betalade per MB... det är väl det som är svagheten med min lilla idé. Det kanske börjar bra men slutar värre än det var innan...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Jonas.E
            • May 2003
            • 199

            #80
            Bara spåna på FI, jag tcker att det har varit bra idéer hittils. Efterom jag bara sitter och kollar ciklid.se, zoopet.com och andra ciklidsidor har jag inga problem med direktsända internet-radio eller videosamtal. Detta eftesom jag känner att vill jag prata med någon så går det över telefon, vill jag lyssna på radio har jag en fin stereo och så vidare. Däremot så behöver kanske företag ha dessa funktioner, då får de väl ha ett så kallat "företagsabonnemang" eller något.

            Vill man ha 0,5mb i månaden så får man väl betala sn avgift i så fall. Och till svar till den person som postade ett inlägg under mitt förra om vart jag köper skivor, jag köper dem på ginza eller i min lokala affär. Då snackar jag enkel hårdrocks-cd. vill man ha dubbel betalar man det dubbla. så enkelt är det.

            Om piratkopieringen går neråt så får vi ju billigare skivor och filmer och har då råd att köpa 3-4cd-skivor för 400kr(det är väl det månadsavgiften för normal-adsl kostar??).

            som sagt, spåna vidare på det med "refill-kort" FI och meddela dina idéer!!
            Mvh Jonas

            Mbuna Rocks

            Kommentar

            • Igelkott
              • June 2003
              • 214

              #81
              Som exempel kan man tänka sig ett slags "Refill-kort", man betalar t.ex 500kr för... inte vet jag, 1GB kanske? ...och sedan behöver man inte betala ett öre extra förrän denna datamängd är nedladdad. Kan det bli bättre? Jag tror inte det. ;D
              500:-???? Jag kan tänka mig 20:- per gigabyte MAX! Nu vet ni..
              Skillnaden är att du måste ha den fysiska skivan för att kunna kopiera in den på kassett och detta gör att piratkopieringen oftast bara sker inom din närmaste bekantskapskrets, tidigare tror jag t.o.m att detta var lagligt men jag är osäker på hur det är idag.
              Ja men säg att internet fortfarande fanns och inte möjligheten att kopiera musik och filer. Tror du inte att det skulle sitta filurer och sälja piratkopierade kassettband eller minidiscs eller kanske DAT's eller vad det nu kan bli?? Och skulle de inte fylla en hårddisk på ca 40 gb med feta applikationer och spel och sälja för någon tusenlapp över inköpspris? Det är internet som är problemet och inte lagringsmediat.
              I övrigt så håller jag med om att MP3 är värdelöst
              Ja, tack! KAN alla som förstår detta också FATTA ATT DAB-radio är kodad i mp3!!! Vi som sitter med trevlig ljudanläggning i bilen och funderar på att skaffa digitalradio får tänka om. Och ännu värre är alla dessa som försvarar skiten genom att säga;
              mp3 är cdkvalitet, du hör inte skillnad, skillnaden är marginell
              Strypgrepp!
              Är inte detta en japan?

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #82
                Detta att betala per nedladdad "datavolym"..
                Gör man en gämförlse med biltrafiken så betalar jag lika mycket trafikskatt för min bil, oavsett hur mycket jag kör. Kör jag mycket får jag mera för pengarna...

                Grejen att betala ett fast pris oberoende av hur mycket man laddar hem är helt enligt min mening. Att det sedan tas ut en avgift på Cd-skivor, Dvd-skivor, kassettband mm. gör inte heller så mycket, OM inte det vore så att avgiften vore orimlig.

                Nu betalar man drygt en krona per CD-r skiva, hur lite det är för VHS och kassettband vet jag inte, men det orimliga är när avgiften är större än ursprungspriset!! Fast jag minns endå när en tom CD kostade 25 kronor. Visst var det dyrt, men allt är relativt..

                Dom som nu inte vill betala en avgift till ngn Copyrightförening på sina CD-r eller DVD-r skivor vet väl att dom hela tiden betalar samma avgift på sina kassettband som man kan ha i telefonsvararen!

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #83
                  Ursprungligen skickat av Igelkott
                  Som exempel kan man tänka sig ett slags "Refill-kort", man betalar t.ex 500kr för... inte vet jag, 1GB kanske? ...och sedan behöver man inte betala ett öre extra förrän denna datamängd är nedladdad. Kan det bli bättre? Jag tror inte det. ;D
                  500:-???? Jag kan tänka mig 20:- per gigabyte MAX! Nu vet ni..
                  Skoj att du satte den gränsen tror att det är så mycket som telia tar för sina 2mbit linor när du passerar dom 10 g som man får "gratis" (bör tilläggas att månadskostnaden är idiothög på gammalt fint telia manér.
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • Igelkott
                    • June 2003
                    • 214

                    #84
                    Ja det är väl en ganska bra gräns. Synd att dom har så hög månadskostnad då bara..
                    Kan tillägga att om jag sätter min dator på nerladdning under en natt så har min ISP stängt av mig lagom till morgonstund.. Allt för att man inte ska ladda hem obevakat typ. Det är bara att starta om modemet dock.
                    Är inte detta en japan?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...