Fisk från Danmark?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    #31
    det man kan fråga sig är varför fisk är i regel mycket billigare i Danmark ? dom importerar ju från i regel samma ställen som vi
    det kanske Kjell skulle kunna avge ett svar på ?. Du är ju insatt i akvariehandeln det gäller ju även tillbehören
    let's get wet

    Kommentar

    • discus10
      • April 2003
      • 413

      #32
      Ursprungligen skickat av Supermick
      det man kan fråga sig är varför fisk är i regel mycket billigare i Danmark ? dom importerar ju från i regel samma ställen som vi
      det kanske Kjell skulle kunna avge ett svar på ?. Du är ju insatt i akvariehandeln det gäller ju även tillbehören
      Kan förstå att det är mycket dyrare där du bor, men i Södra Sverige så är det ganska lika priser. En ovesentlig betydelse. Det kostar ju också att åka till Danmark ex över bron 580:- t/r utan brobizz.
      Mvh Jonas
      http://www.discusklubben.se

      Kommentar

      • skadedjur
        • September 2003
        • 188

        #33
        woo, precis vad jag har velat fråga... nu blir det fiskhandel nästa gång jag åker till helsingör...
        // Karolina //
        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          det man kan fråga sig är varför fisk är i regel mycket billigare i Danmark ? dom importerar ju från i regel samma ställen som vi det kanske Kjell skulle kunna avge ett svar på ?. Du är ju insatt i akvariehandeln det gäller ju även tillbehören
          Fisk är inte generellt billigare i Danmark än i Sverige - med några få undantag som nämnts ovan.

          Varför vissa speciella fiskar (t.ex. VF malawi och tanganyika) är billigare i Danmark än i Sverige vet jag inte men jag kan ju spekulera lite.
          1/ Billigare transporter - både inom landet (ett litet land med många människor (per kvm)) och till landet. På den tiden jag var grossist fick jag ofta åka till Kastrup (som har fler direktförbindelser med omvärlden än de svenska flygplatserna) för att hämta sändningarna.
          2/ Vad gäller t.ex. afrikanska ciklider så finns det flera danska affärer som importerar direkt från sjöarna och sedan säljer till konsument.
          I Sverige är det grossister som plockar in fisk (även om de ibland också säljer en mindre direkt till konsument) vilket innebär att det är ett led till.
          Fördelen med detta är att fiskarna kommer ut i en större del av landet (inte så viktigt i Danmark eftersom avstånden är så små) vilket leder till ett större intresse, nackdelen är högre priser.

          Att inte lägre priser automatiskt leder till ett större intresse kan man också se i det faktum att danska ciklidsällskapet nu lägger ner sin tidning pga för få medlemmar.
          En annan sak som kan vara värt att påpeka är att den gång som NCS hade som flest medlemmar så var priset väldigt mycket högre än idag.
          Med detta vill jag inte påstå att högre priser leder till ett större intresse, snarare att det finns andra faktorer som spelar betydligt större roll för intresset än prisnivån.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Supermick
            • April 2002
            • 248

            #35
            citat
            "Fisk är inte generellt billigare i Danmark än i Sverige - med några få undantag som nämnts ovan" ???
            skulle några få undantag vara billigare i Danmark ! fraktpriset med flyg kan knappast röra sig om mer en nån eller några öre per fisk i skillnad
            eller hur menar du ?
            let's get wet

            Kommentar

            • Platy
              • January 2002
              • 140

              #36
              Bifogar en aktuell lagerlista från Tonny Andersen´s butik AkvarieWest. Visst kan man hitta priser här som ligger över de svenska men där finns också riktiga fynd! I synnerhet om man klämmer till med 10 st. Vad sägs om 10 Rasbora Brigittae för 8.40 SEK/st, svårt att slå skulle jag tro. Många fina Apistogramma finns också på listan till bra priser........

              http://www.akvariewest.dk/Lagerliste_fisk.html

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                skulle några få undantag vara billigare i Danmark ! fraktpriset med flyg kan knappast röra sig om mer en nån eller några öre per fisk i skillnad eller hur menar du ?
                Rent allmänt kan man säga att alla frakter sammantaget utgör en större kostnad än själva produktionskostnaden för en fisk.

                Visst kan man hitta priser här som ligger över de svenska men där finns också riktiga fynd!
                Priserna i prislistan du länkar anger inte priser som ligger under gängse göteborgspriser (där jag bor), men som du skriver så kan man göra "fynd" och framförallt kanske hitta ett annat utbud om man söker lite längre bort.
                Jag är med i Göteborgs Ciklidgrupp som då och då brukar arrangera resor till TYskland där medlemmarna köper en hel del fisk och det allmänna omdömet från medlemmarna brukar vara att priserna definitivt inte är lägre men att utbudet är mycket större så man kan hitta fiskar som inte finns på hemmaplan.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...