Rovfisketik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    Rovfisketik?

    Lägger ut denna tråd eftersom förra tråden som avhandlade detta blev nerstängd på grund av andra anledningar. Är det rätt att mata med levande fisk eller?
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nej!!!
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Det var ju i alla fall ett kort och innehållsrikt svar, kan du förklara skillnaden mellan att mata med levande artemia och mygglarver och levande fisk? Etiskt sett är det ingen skillnad (tycker jag) om man utgår ifrån det faktum att alla djur har lika värde. Skall inte rovfiskrna få chans att utveckla sina naturliga instinkter?
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • imported_n/a
        • December 2002
        • 68

        #4
        Min åsikt är "ja", vad är skillnaden mot att mata med exempelvis levande insekter eller liknande? Där emot är jag personligen emot att hålla "foderfiskar" tillsammans med rovfiskarna utan jag sätter ner "maten" just när det är dags för matning. Detta är mycket för att eliminera stress som kan orsaka sjukdomsutbrott osv.

        Sen hoppas jag innerligt att denna tråd kan hållas sansad utan en massa utbrott och personangrepp...

        Kommentar

        • walle_1
          • April 2003
          • 221

          #5
          Ja, eftersom det går till så i naturen så varför inte. Visst foderfisken blir instängd och har ingen chans att komma undan. Men fiskar äts ju i naturen också och borde man inte låta rovfiskar få jaga och äta sin naturliga föda?

          För mig så är det iaf helt naturligt att mata med småfisk, eftersom fiskarna knips väldigt snabbt och det blir inte mycket lidande för dom.

          MVH Martin
          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            javisst. äta eller ätas är naturens lag

            så länge foderfisken hanteras på ett etiskt sätt och inte utsätts för onödigt lidande.
            fish r friend

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Min plan är att skaffa någon lättlekt fisk, som får vara i ett 152 liters akvarium och skaffa yngel. När dessa blivit tillräckligt stora skall de användas som foder till mina Haplisar, är det någon som har förslag på lämplig fiskart, sebraciklider har jag funderat på.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Guppi!!!
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #9
                  Tyvärr är ju inte guppy så lättodlade längre, resultatet blir oftast 80% dödfödda ungar, dessutom växer de sakta. Men min fru vill ha guppy, och försöka odla fram en stabil stam av livskraftiga individer (Good luck)
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Skall inte rovfiskrna få chans att utveckla sina naturliga instinkter?
                    Ja det är frågan - fiskar som matas med levande fiskar utvecklar också en betydligt större aggressivitet gentemot alla andra fiskar i akvariet och frågan är om det är detta man vill.
                    I djurparker etc. så försöker man lära t.ex. ormar att äta döda djur istället för levande. Detta har flera fördelar med sig eftersom man då kan se till att fiskarna får i sig alla nödvändiga näringsämnen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #11
                      Men står det inte i lagstiftningen att man skall hålla fiskarna på ett sätt som främjar deras naturliga beteende (inte ordagrant men andemeningen är väl sådan). Sedan är ju det mesta av jakten instinktiv, i alla fall med mina D. compressiceps. Jag använde sebrafiskar som "inkörningsfisk" i mitt 450-liters, och copressicepsarna visade definitivt rätt jaktbeteende när dessa gick åt.
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Kjell:
                        I djurparker etc. så försöker man lära t.ex. ormar att äta döda djur istället för levande
                        Är inte detta mer av praktiska skäl, de är ju inte så roligt för djurparken om ex. ett par råttor skulle överleva ormen, och hålla till i terrariet.
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Så här skriver SVA om etik, djurskydd-fiskskydd.
                          Citat: Vare sig fisk har förmåga att känna smärta, obehag eller ej är vi skyldiga att hantera och sköta den som om den har denna förmåga. Fisk ska principiellt ha samma omsorg som katter, hundar, kor och hästar, dvs. de ska hållas i en miljö som överensstämmer med deras biologiska behov och är djuret under vår vård är vi skyldiga att agera om djuret mår dåligt eller far illa.

                          För mig är djurskyddet viktigt inte bara för fiskar som är i min vård utan vår klubb arbetar aktivt för att alla ska förstå och lära sig att sköta sina djur på ett humant och optimalt sätt.

                          Jag kan förstå unga grabbar som inte har lärt sig en bättre insikt och empati, men när vuxna som borde förstå bättre, än att hålla rovfiskar som äter levande föda i form av andra fiskar, en sådan finner jag bara beklagansvärd, att den inte har nått högre höjder på sitt intellekt.

                          http://www.kramforskoi.com/index.htm
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            • May 2003
                            • 296

                            #14

                            Jag Hade köttätande pirajjor inan vilka jag matade med torrfoder och liknande aldrig med levande fisk eller nått som såg ut som fisk aldrig med blodigt kött och så utan jag använde alltid frysfoder eller torrfoderkulor vilket gjorde fiskarna mycket snälla anledningen var att jag ville ha så att man kunde stoppa ner händern utan att dom skulle bli avbitna vilket jag kunde göra helt utan problem blev aldrig biten även om jag var nere med händerna varje gång jag gjorde rent och om jag skulle rätta till något i akvariet.

                            när jag sålde dom så var dom skiträdda för att ens ta dom ihåvarna för dom hade haft mycket pirajjor innan och jag berätttade att jag brukade va nere med händerna och rota och så och då undrade dom om jag var dum i huvudet så visst har det betydelse vad du ger dina fiskar. Och dina fiskar kommer inte må sämre bara för att dom inte skulle få levande fisk snarare tvärt om skulle dom få en bättre anpassning som är mer lämpat för ett akvarie.
                            4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                            1st 540L som skall limmas och repareras.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              • February 2002
                              • 2119

                              #15
                              Jag har själv haft Pirayor (i min ungdom), och det är den fegaste fisk jag någonsin haft i ett akvarium, så det tycker inte jag var något bra exempel. Om jag stoppade ner händerna till mina pirayor (som fick levande fisk ibland) så ställde sig alla i ett hörn och skakade av rädsla tills jag tagit upp handen.
                              // Magnus
                              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...