In- och utförsel av akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    In- och utförsel av akvarieväxter

    Hej!
    Om snart en månad är det storauktion i Oslo, som jag tänker åka på. Den här gången ska in- och utförseln av fiskar och växter ske helt lagligt! Jag har fått tag i diverse blanketter för att föra in fiskar i både Sverige och Norge, men vad som gäller för akvarieväxter tycks inte många känna till varken på svenska Jordbruksverket eller norska Landbrukstilsynet. Och de som eventuellt vet något går inte att få tag i. Vet Kjell eller någon annan här på forumet vad som gäller?

    Olle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du skall kolla med tullverket, de vet vilka regler som gäller. Det gäller inte några speciella regelr för akvarieväxter uatn det är samma som för vanliga växter. Kollade för några dagar att tullsatsen på växter var ca 5%.
    Akvaristiska hälsningar
    kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Tack för tipset, Kjell! Hon som jag pratade med på svenska Tullverket sa att det är fritt att föra in akvarieväxter för upp till 1700 kr från Norge till Sverige, om det är för privat bruk. Ska man ta in mer är tullsatsen 8,5% och momsen 25%. Om jag förstod norska tullen i Svinesund rätt får man ta in växter för upp till 3000 kr fritt till Norge om det är för privat bruk. Däremot inte för försäljning på t ex auktioner, men är det så små mängder som det handlar om den här gången (3-4 påsar) går det bra.

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...