är det naturliga bra? (filosofi - biologi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    är det naturliga bra? (filosofi - biologi)

    En tanke som dyker upp med jämna mellanrum är synsättet att det som är naturligt är bra. I miljödebatten i allmänhet, i miljörörelsen och på många andra ställen. Även här på zoopet är åsikten att framavlade fiskar som kraftigt avviker från t.ex. det naturliga utseendet är fel av den enkla anledningen att det inte är naturligt.

    Varför skulle det vara bra? Finns det några bra argument för varför det skulle vara så? Hur tänker man när han känner att det naturliga på något sätt är bättre.

    vad säger ni?

    undrar Andreas

    ps
    ska inte slänga in några tunga argument eller långa texter, tror att det skulle döda debatten. fritt fram, hur resonerar du kring det här? vad tycker du? 0ch varför?
    ds
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Det finns hundraser som är avlade och har rasbekymmer tex höftfel som standard när dom blir gamla.
    Det finns nog väldigt få fiskar som ser ut som dom gör i naturen, man ändrar i färger och utseende.

    Jag tycker att gränsen går när djuret behöver lida för att vi människor vill tilfredsställa våra behov hur vi tycker att djuren ska vara.

    Urban

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Ursprungligen skickat av urbanandersson
      Jag tycker att gränsen går när djuret behöver lida för att vi människor vill tilfredsställa våra behov hur vi tycker att djuren ska vara.
      Jo jag håller med. Så länge fiskarna inte mår illa av sitt nya utseende så tycker inte jag att det spelar så stor roll, vissa framodlade ciklider är verkligen jättevackra och är man främst ute efter utseendet på fiskarna så förstår jag mycket väl varför man väljer dessa fiskar framför originalen... inte för att de är vackrare för de är de inte, men för att det finns så många fler färgvariationer att välja bland...
      Gillar man röda fiskar så finns det en röd variant och gillar man rosa fiskar så finns det en rosa variant också osv...

      Men samtidigt så tycker jag att man måste respektera att många inte ser på samma sätt på alla dessa framodlade konstigheter... För min del så ogillar jag dessa kreationer av personliga skäl och själv så skulle jag aldrig någonsin vilja ha en s.k "Flowerhorn" eftersom jag är mer intresserad av fiskarnas beteende och hur de lever i sin naturliga miljö än hur de ser ut. Jag ser inget som helst nöje i att ha en fisk som inte har något direkt ursprung... Det finns inget att fördjupa sig i och då blir fisken bara "ögongodis" och inget mer... Totalt ointressant enligt min mening.

      Men smaken är ju som baken, delad, och så länge originalformerna finns kvar på marknaden så tycker inte jag att det är så mycket att bråka om.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      Arbetssätt...